Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výstavba plzeňského obchvatu odstartovala

  12:49
Plzeň - Až tři a půl roku po otevření dálnice z Plzně do Rozvadova zahájil v pondělí investor stavby - Ředitelství silnic a dálnic Praha (ŘSD) - výstavbu první osmikilometrové části obchvatu Plzně. Asi třetina obchvatu dálnice D5 v úseku Sulkov - Útušice by měla být podle vyjádření Petra Laušamana z ŘSD dokončena v roce 2003. Stát bude asi dvě a půl miliardy korun. Termín dokončení celého obchvatu má však v rukách Vrchní soud. Ten má totiž koncem března rozhodnout, zda ministerstvo pro místní rozvoj neporušilo vydáním územního rozhodnutí na schválenou delší trasy obchvatu zákon.

Dlouhá či krátká varianta?
Poslední variantu navrhl předchůdce ministra pro místní rozvoj Petra Lachnita Jaromír Císař.
"Už za pár let nebudou pod vašimi okny projíždět kamiony a znečišťovat vám vzduch, protože jsem právě rozhodl o tom, kudy povede obchvat města," vzkázal Plzeňanům v září 1999 Císař.

Rozhodnutí soudu zpochybnily obce Štěnovice a Útušice, desítky vlastníků pozemků a dvě občanská sdružení. Nesouhlasí s trasou, jež by měla procházet vrchem Val u Štěnovic. Jestliže soud dá opůrcům trasy za pravdu, investor nebude moci získat další stavební povolení.

"Pokud bude výrok soudu příznivý, mohlo by se po dálnici kolem Plzně jedit nejdříve v letech 2004 - 2005," prohlásil po slavnostním zahájení stavby části obchvatu Petr Laušman.

Ministrům se zdržování stavby nelíbí
Ministr dopravy Jaromír Schling doufá, že se ještě letos podaří odstartovat stavbu z druhého konce obchvatu v úseku Ejpovice - Štěnovice. "Obchvat Plzně je špatným příkladem toho, jak někteří lidé bez jakékoliv zodpovědnosti dokáží zastavit stavbu. Přitom upozorňuji, že se nejedná o spor mezi investorem a ministertvem životního prostředí," uvedl Jaromír Schling.

Ministr pro místní rozvoj Petr Lachnit odmítl spekulovat, jaké šance bude mít příští týden u Vrchního soudu schválená delší trasa. "Nerad bych jednání soudu jakkoliv ovlivňoval," sdělil Lachnit. Ministr považuje desetileté spory o trasu dálnice kolem Plzně za důsledek především nedokonalého zajištění institutu veřejného zájmu v České republice. "Poučení vidím především v tom, že musíme institut veřejného zájmu, kterým například stavba dálnice je, posílit, abychom jej dokázali účinně hájit," konstatovla Lachnit. 

Primátor Plzně Jiří Šneberger označil zahájení stavby pouze za první krok. "Pádný důvod k oslavě bude teprve až první řidič projede po celém obchvatu Plzně," řekl primátor.

Děti Země demonstrovaly
Slavnostní start stavby si nenechali ujít ani ekologičtí aktivisté ze sdružení Děti Země, kteří při poklepávání symbolického základního kamene rovinuli transparent s nápisem Vítáme stavbu kratší trasy obchvatu. "Tenhle úsek pořád ještě vyhovuje oběma variantám obchvatu," vysvětlila jedna z aktivistek. Adéla Kubíčková z Dětí Země prohlásila, že pokud přístí týden soud rozhodne ve prospěch delší trasy, nebudou Děti Země stavbě dálnice bránit. "My jsme připraveni verdikt soudu respektovat, ať už bude jakýkoliv," dodala Kubíčková.

Spory o dálnici trvají deset let
Spory o trasu dálnice D5 kolem Plzně se táhnou zhruba deset let. Na začátku devadesátých let schválila česká vláda Petra Pitharta trasu, která měla protnout okraj západočeské metropole mezi jejími částmi Černice a Bručná.

Později však kabinet Václava Klause především kvůli protestům představitelů města rozhodnutí změnil a schválil delší variantu. Ta v důsledku toho v nejspornějším úseku opustila katastr města a přiblížila se k obci Štěnovice.

Dotčené obce, majitelé pozemků a občanská sdružení se však postavili proti. Územní rozhodnutí pak odpůrci delší trasy napadli u Vrchního soudu, který v srpnu roku 1997 řekl, že územní rozhodnutí nebylo vydáno v souladu se zákonem.

Ministerstvo životního prostředí se po roce 1998 postavilo za stavbu takzvané kombinované varianty. Při zmíněném řešení navrhlo využít okrajových částí delší varianty a v nejspornějším úseku vést dálnici po kratší trase blíže k Plzni.

V roce 1999 však ministerstvo pro místní rozvoj znovu potvrdilo územní rozhodnutí na delší trasu. Její odpůrci znovu podali žalobu k Vrchnímu soudu. Jedním z nejspornějších momentů kauzy je přitom fakt, že investor stavby dodnes nezískal od ministerstva životního prostředí souhlas k zásahu do takzvaného významného krajinného prvku vrchu Val u Štěnovic. Na chybějící rozhodnutí upozornil Vrchní soud už v roce 1997.

Ministr pro místní rozvoj Petr Lachnit oficiálně zahájil poklepáním na základní kámen výstavbu části dálničního obchvatu Plzně v úseku Sulkov - Útušice. Na budovaném úseku obchvatu, jehož výstavba přijde přibližně na 2,5 miliardy korun, by se mělo začít jezdit v polovině roku 2003 (19. března 2001).

Autoři: ,

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cena robusty trhá rekordy. Produkci kávových zrn dusí sucho ve Vietnamu

6. května 2024  14:41

Cena kávy robusta se podle Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) vyšplhala na nejvyšší úroveň za 45...

Čína hrozí cly na koňak. V sudech by zůstalo moře nevypité pálenky

6. května 2024  13:05

Francouzští výrobci koňaku mají starosti. Tentokrát je nezpůsobilo počasí ani prohibiční kampaň,...

Pekaři ve Francii upekli rekordní bagetu dlouhou přes 140 metrů, snědli ji bezdomovci

6. května 2024  10:22

Francouzští pekaři v neděli upekli nejdelší bagetu na světě a překonali tak rekord, který dosud v...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...