Libor Soska, předseda představenstva a generální ředitel Moravanu Otrokovice, se narodil 26. března 1967 ve Slavičíně. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let vystudoval zlínskou fakultu ekonomie a managementu.
Tady se poznal se spolužáky, kteří se stali jádrem managementu Moravanu, když jej koupil a stal se současně jeho generálním ředitelem.
Začal podnikat s auty
Podnikat začal jako spolumajitel firmy prodávající na východní Moravě vozy BMW. V roce 1993 nastoupil do čela uherskohradišťské strojírenské firmy, která se záhy stala jedním z největších evropských výrobců transportních systémů do osobních aut.
V roce 1998 přišel do Moravanu, který byl ve špatné ekonomické situaci. Oživil zde výrobu bezpečnostních pásů do automobilů a letadel. Jeho týmu se začalo dařit získávat zakázky, které firmu vyvedly z dlouhodobých problémů.
Moravan postavil na nohy
Ty zapříčinil především pokles odbytu cvičných letadel řady Zlín i ostatních výrobků značky Moravan a vleklé finanční problémy zadlužené firmy.
Soska vsadil na energii mladíků, které s sebou do firmy přivedl, a vytipovává si i další perspektivní lidi ješte v době studia. Právě schopnostem "tvrdého jádra" managementu také přičítá úspěchy při revitalizaci Moravanu.
V době rozkvětu Moravanu se Libor Soska dostal do ostrého sporu s Investiční a Poštovní bankou kvůli nejasnostem, kdo vlastně Moravan kontroluje. Spor dodnes neskončil.
Chtěl být pilotem
Soska v mládí snil o kariéře dopravního pilota. Když se mu sen kvůli špatnému zraku nemohl splnit, koupil leteckou firmu. Letectví je jeho životním koníčkem, a přestože se nemohl stát profesionálním pilotem, létá alespoň jako sportovní pilot.
Jeho podnikatelským vzorem je Marcel Dassault, majitel a ředitel stejnojmenné francouzské firmy vyrábějící zejména stíhačky Mirage a Rafale a obchodní letouny řady Falcon.
Nyní žije Libor Soska ve Zlíně v pronajatém dvoupokojovém bytě se ženou a má osmnáctiměsíčního syna. Občas chodí hrávat tenis a podle svých slov nikdy nebyl na pořádné dovolené.
"Jezdíme pravidelně k rodičům nebo na výlety do okolí Luhačovic," říká o sobě Libor Soska.
Generální ředitel akciové společnosti Moravan Otrokovice Libor Soska ukazuje prototyp nového letounu s označením Z 400. Stroj pro osm osob určený pro dopravu v těžko dostupných oblastech je přelomovým bodem ve výrobě Moravanu, neboť jím firma přechází z kategorie cvičných do kategorie transportních letadel. Cena se bude pohybovat od 600 tisíc do jednoho milionu dolarů. Zákazníky budou oblasti Severní Ameriky, Blízkého východu a Kanady a počítá se také s plovákovou verzí. Zcela výjimečný bude i motor o výkonu 700 koní. (6.6.2001) |
Šéf Moravanu Otrokovice Libor Soska ukazuje na modelu Airbusu, které díly pro toto letadlo jeho firma vyrábí. (20.6.2001) |
Libor Soska, majitel Moravanu Otrokovice, vysvětluje, na tiskové konferenci, proč koupil zkrachovalý LET Kunovice. (16.7.2001) |
Zdeněk Zajíček, předák odborů v Letu Kunovice (vlevo) a Libor Soska, majitel Moravanu Otrokovice, který koupil zkrachovalý LET Kunovice. (16.7.2001) |
Libor Soska, majitel Moravanu Otrokovice a Letu Kunovice |
Šéfové Moravanu Otrokovice, který převzal zkrachovalý Let Kunovice, zleva - Libor Soska (generální ředitel), Tomáš Štefánek (místopředseda představenstva) a Petr Joachymčík (manažer). (16.7.2001) |
Libor Soska a Tomáš Štefánek, šéfové Moravanu Otrokovice |
Generální ředitel Moravanu Otrokovice Libor Soska (vpravo) mezi odboráři - Zdeněk Zajíček z Letu Kunovice a Milan Mazel z Moravanu Otrokovice (uprostřed). |