Podle ředitele správy kapitálových účastí Jiřího Zapletala bývá první čtvrtletí pro Škodu tradičně slabší. Vedle silné měny zhoršila výsledky hospodaření i krize energetického sektoru v USA. „Hlavním tahounem ztráty ve čtvrtletí je metalurgie. Škoda Steel je na americké ekonomice značně závislá,“ říká Zapletal.
Holding ale tíží i nevyřešená zátěž starých dluhů z minulosti. Finanční ředitel Tomáš Krsek vyčíslil závazky Škody vůči České konsolidační agentuře na 3,6 miliardy korun. Jen v letošním roce zaplatí holding na úrocích a sankčních úrocích ze starých dluhů agentuře 530 milionů korun.
Konečný hospodářský výsledek Škody na konci roku dává management do přímé souvislosti s příchodem nového majitele. „Je to podmíněno tím, jak rychle se podaří zorganizovat vstup nového vlastníka. Výsledek je v tomto případě přímo úměrný rychlosti,“ tvrdí generální ředitel Martin Roman.
Loni dosáhly konsolidované tržby Škody Holding 13,828 miliardy korun, což proti roku 2000 představuje pokles o dvacet milionů. Podle Zapletala způsobila toto snížení sílící koruna v závěru loňského roku a odprodej některých oborů, které se do předloňských výkonů ještě započítávaly.
Nového majitele už získalo šest oborů. Britská FKI například koupila výrobu generátorů ze Škody Energo, tryskací zařízení ze Škody Ostrov převzala dánská společnost DISA.
Objem nově přijatých zakázek v loňském roce dosáhl 20,251 miliardy korun. Mezi největší získané kontrakty patří výstavba závodu na zpracování plynu v ruském Sosnogorsku (tři miliardy korun), dodávky pro čínskou elektrárnu Shen-Tou (2,4 miliardy korun), rekonstrukce lokomotiv v ruské Jaroslavli (800 milionů korun) či rekonstrukce vozů pražského metra (700 milionů korun).