Schling své rozhodnutí zdůvodňuje tím, že Šťastný nebude pro svůj vysoký věk schopen provést letos plánovanou transformaci státního podniku na akciovou společnost a dokončit desetimiliardový projekt výstavby terminálu Sever II na letišti v Praze Ruzyni.
Na uvolněný post má Schling několik kandidátů, ty však odmítl jmenovat. Nový ředitel má do vedení firmy přinést invenci při zpracování nového podnikatelského záměru a rovněž by měl vylepšit spolupráci firmy s ministerstvy dopravy a financí.
„Podnik je před transformací a rozšířením letiště. Je tudíž třeba, aby v jeho čele stál energický člověk,“ říká Schling. Podle zdrojů z vládních a investorských kruhů se však za Schlingovou iniciativou skrývají tanečky lobbistů a investorů, kteří si brousí zuby na lukrativní projekt rozšíření Ruzyně za deset miliard.
Schling a Šťastný se totiž zásadně rozcházejí v názorech na privatizaci letiště a výstavbu nového terminálu. Zatímco Schling chtěl rychlý prodej Ruzyně, Šťastný prosazoval stavbu nového terminálu a privatizaci chtěl odložit. Ve hře jsou také státní garance a stavba nového hotelu developerské společnost ECM.
Rapidně rostoucí kapacita letiště slibuje vysokou návratnost investice.
Do konce roku 2006 by měl počet odbavených cestujících vzrůst až na devět milionů, loni jich přitom bylo šest. A nový terminál Sever 2 by měl zvládnout až deset milionů lidí. Ředitel Šťastný prosazoval rychlé rozšíření. V květnu vypsal tendr na jeho financování tak, aby výstavba mohla začít už příští rok.
O své účasti měla ve čtvrtek jednat i Evropská investiční banka. Kritici však spekulují, že Šťastný chtěl výstavbou terminálu oddálit privatizaci a prodloužit si tak svoji vládu v Ruzyni. Ředitelem byl už od konce roku 1994. „Půjčka na deset miliard - to privatizaci zmrazí,“ řekl Milan Janků, šéf ECM, jež chce rozjet stavbu letištního hotelu do tří měsíců.
Šťastný sám připustil, že jeho nechuť rychle privatizovat mohla být skutečným důvodem odvolání. Chce totiž nejdřív převést letiště v Ostravě-Mošnově a Karlových Varech na regiony a až pak prodávat Ruzyni. Schlingovo ministerstvo však na privatizaci tlačí. „Vybereme poradenskou firmu, jež by nám měla navrhnout způsob a kroky privatizace,“ říká Schlingův náměstek Petr Navrátil. Letos by se také státní správa letišť měla transformovat na akciovou společnost.
Šťastného od července nahradil dosavadní náměstek pro letištní provoz Martin Kačur. „Období nejistoty nesmí trvat dlouho,“ říká Schling. Jedním z hlavních favoritů je i bývalý Šťastného náměstek Tomáš Líbal, který dnes sedí za ministerstvo dopravy v představenstvu ČSA. Šťastný Líbala propustil kvůli jeho nadměrným finančním požadavkům.