Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Levná nafta vydrží až do konce ekonomické krize

  5:28
V Česku je více než milion lidí, kteří vydělávají na současné hospodářské krizi. A všichni mají jedno společné – vlastní automobil s naftovým motorem. Toto palivo totiž bude ještě dlouho dobu levnější než benzin.
Propad kamionové dopravy snížil poptávku po naftě. Od zimy na rozdíl od benzinu téměř nepodražila.

Propad kamionové dopravy snížil poptávku po naftě. Od zimy na rozdíl od benzinu téměř nepodražila. | foto: Profimedia.cz

Ještě loni v létě tankovali litr nafty za cenu okolo 35 korun, zatímco benzin byl skoro o tři koruny levnější. Propad ekonomiky však situaci obrátil – útlum nákladní dopravy citelně snížil poptávku po naftě a její cena se propadla pod 25 korun.

A zatímco zdražující se ropa vyhnala od zimy cenu benzinu o více než pětikorunu na litru, nafta podražila jen zhruba o 1,50 Kč. I proto je nyní v průměru o dvě koruny levnější než natural a majitelé dieselů se mohou radovat.

A úsměv při tankování jim podle odborníků vydrží tak dlouho, dokud bude světová ekonomika v recesi. "Téměř jistě se dá čekat, že po celé letní prázdniny bude benzin dražší než nafta," říká analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

Na takový stav byli tuzemští motoristé léta zvyklí. Rozdíl v cenách benzinu a nafty totiž podporuje i různě vysoké zdanění: u litru naturalu činí spotřební daň 11,84 Kč, litr nafty je zdaněný 9,95 Kč.

Spotřeba nafty narostla o 60 procent

Rostoucí hlad Evropanů po naftě (způsobený zejména nárůstem kamionové dopravy) však vyhnal její velkoobchodní ceny tak vysoko nad úroveň benzinu, že rozdíl dokázal smazat i daňové zvýhodnění nafty.

V loňském roce byly rozdíly mezi dieselem a benzinem na rotterdamské burze, od níž se odvíjejí také ceny v Česku, až čtvrtinové. Letos na jaře se ceny srovnaly a nyní je nafta zhruba o desetinu levnější.

"Až skončí krize, bude se nafta znovu tlačit nahoru. Problém spočívá také v tom, že v Evropě je nedostatečná kapacita rafinerií pro výrobu nafty," upozorňuje ekonom Cyrrusu Jan Procházka s tím, že rafinerie tak mohou při vysoké poptávce cenu držet výš.

Proč zlevňují paliva méně než ropa

Když nafta stojí 24 Kč (letos v zimě)

Cena samotné suroviny včetně rafinérské marže - 7,22 Kč

Spotřební daň - 9,95 Kč

Marže (vč. nákladů na přepravu, provoz pumpy, mzdy) - 3 Kč

DPH - 3,83 Kč

Když nafta stojí 35 Kč (loni v létě) - tj. o 46 % více než v zimě

Cena suroviny - 16,46 - tj. o 128 % více než v zimě

Spotřební daň - 9,95 Kč

Marže - 3 Kč

DPH - 5,59 Kč

Výpočty jsou orientační, průměrná marže se v závislosti na období může měnit. Ani propad velkoobchodní ceny nafta není tak výrazný jako u samotné ropy, protože v ní je zahrnuta marže rafinérií, jejíž úroveň není přímo úměrná vývoji cen ropy.

Podle jedné z analýz České rafinérské se spotřeba benzinu v Evropě od roku 1997 zvýšila o deset procent, zatímco u nafty je nárůst více než 60procentní.

I proto Česká rafinérská předloni navýšila svoje kapacity pro výrobu nafty rozšířením tzv. hydrokrakovací jednotky v Litvínově. Podobně se zachovaly i další evropské rafinerie. "Vzhledem k pokračující recesi tak může diesel v Evropě nyní přebývat, ale tento problém je dočasný," vysvětluje mluvčí společnosti Aleš Soukup.

Větší váhu než zákon nabídky a poptávky však má při tvorbě konečné ceny výše daně z přidané hodnoty a spotřební daně. Ty se v různých evropských zemích značně liší a spolu s kurzovými výkyvy se starají o značnou pestrost v cenách.

Slovákům se vyplatí jezdit kamkoliv

Loni v létě, kdy stálo euro okolo 24 korun, tak čeští motoristé tankovali dokonce dráž než Rakušané, kamionoví dopravci zase poroučeli svým řidičům brát naftu v levném Španělsku. Letos se benzinová turistika Čechům příliš nevyplatí, výrazně levnější je pouze nafta v Polsku a veškerá paliva na Balkáně a ve východní Evropě.

Z toho těží i pumpy v českém příhraničí. "Třeba v Teplicích nebo Chebu tvoří Němci více než dvě třetiny našich zákazníků," říká spolumajitel sítě pump Tank Ono Jiří Ondra. "Berou i do kanystrů," dodává.

Ilustrační mapka

Přeborníky v tankování za hranicemi se však stali Slováci. Směnný kurz eura stanovený v době, kdy byla koruna na vrcholu sil, pro ně učinil domácí nakupování, ale i tankování výrazně dražší, než když vyjedou do ciziny. A tuzemští obchodníci se jim rádi přizpůsobí.

"Dříve jsme kvůli Slovákům přijímali slovenské koruny, nyní jsme přešli na eura. A tankují u nás pořád," uvedla Anna Miklová, vedoucí sítě čerpacích stanic ČSAD Hodonín.

Slovákům se vyplatí vycestovat za levným benzinem, ale hlavně za naftou kamkoliv. Server sme.sk například spočítal, že pro natankování plné nádrže dieselového auta v Polsku se vyplatí jet i tehdy, když Slovák cestuje na polskou pumpu více než sto kilometrů.

Kromě posílení eura zde hraje vliv i oslabení polského zlotého. Tamní spotřební daň nyní v přepočtu činí zhruba sedm korun, což je o třetinu méně než v Česku.

Rájem levného tankování je však Ukrajina. Paliva tam stojí polovinu toho co na Slovensku. Jejich dovoz je však striktně omezen – nanejvýš je možné přijet s plnou nádrží a desetilitrovým kanystrem. Slováky odrazují také dlouhé fronty na hraničních
přechodech.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...