Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chcete šrotovné? Tak přispějte i nám, žádají vrakoviště stát

  4:07
Starý favorit určený k likvidaci váží kolem osmi set kilogramů. Tuna kovového šrotu se nyní vykupuje asi za dva tisíce korun. Z této rovnice vychází, že se provozovatelům vrakovišť rozebrání auta nevyplatí. Podle zákona však nemohou zájemce o sešrotování vozu odmítnout, a tak se jim u provozovny hromadí stará auta.

Vrakovištím se nevyplatí likvidovat stará auta. Po státu proto chtějí příspěvek. Ilustrační foto. | foto: SME.sk - Pavol Funtál

Pro vládu je to špatná zpráva. Nezlikvidované vozy totiž zabírají místo těm, jejichž majitelé plánují využít třicetitisícový příspěvek na šrotovné. To ve středu spolu s dalšími protikrizovými opatřeními schválili senátoři a čeká se na podpis prezidenta.

Podmínkou pro rozběhnutí šrotovného tak zřejmě budou příspěvky vrakovištím na likvidaci odevzdaných aut, které ještě v březnu tehdejší ministr životního prostředí Martin Bursík rezolutně odmítal.

"Vrakoviště vznikala dobrovolně jako běžné podnikatelské záměry. Tudíž není důvod, proč by měli daňoví poplatníci ze svých peněz pokrývat ztráty vzniklé z dočasného výkyvu cen kovošrotu na trhu," řekl v dubnu mluvčí resortu Jakub Kašpar.

Kolik peněz by zpracovatelé autovraků za jeden zlikvidovaný starý vůz dostali, zatím není jasné. Nicméně provozovatelé vrakovišť odhadují ztrátu na likvidaci jednoho takového auta na stokoruny až pár tisícovek. Záleží, jak je auto staré a kolik dílů se z něj ještě podaří prodat.

"Určitě bych nemluvil o tom, že nám bude ministerstvo něco proplácet. Půjde o příspěvek," řekl předseda Sdružení zpracovatelů autovraků Jan Volejník.

Potíž u starých aut spočívá v tom, že jediným příjmem z jejich likvidace je právě cena šrotu. "Náhradní díly z těchto aut jsou neprodejné. Páčky pod volant ze stodvacítky nebo z wartburgu si dnes nikdo nekoupí," popsal Jan Desenský z chrudimské Agentury D-K, která se likvidací autovraků zabývá.

"Když se zavede šrotovné a nárazově počet takových aut stoupne, může to skončit kilometrovými frontami před přeplněnými vrakovišti," varoval.

Peníze, které by měl stát začít zpracovatelům autovraků platit, nebudou pocházet z částky vyčleněné na šrotovné. "Tyto příspěvky by se financovaly z poplatků za převod aut nesplňujících emisní normy, které platí od letoška," upřesnila Jarmila Krebsová z tiskového odboru ministerstva životního prostředí.

Pokud se podaří s provozovateli autovrakovišť dohodnout, neměl by v České republice nastat scénář ze Slovenska, kde se před vrakovišti tvořily mnohahodinové fronty, sepisovaly se pořadníky a pracovníci autovrakovišť za převzetí auta nelegálně vybírali poplatky.

Vozy tam totiž bylo možné odevzdávat jen v necelé třicítce vrakovišť, v České republice by to mělo být možné u všech zpracovatelů, kteří mají oprávnění k ekologické likvidaci vraků – tedy zhruba u pěti set firem. "Předpokládám, že k odběru autovraků by byla oprávněna všechna," řekl Volejník.

Jak přesně bude systém vyplácení šrotovného vypadat, určí vláda svým nařízením stejně jako termín, kdy se začnou příspěvky vyplácet.

Zákon, který ještě čeká na podpis prezidenta, pouze stanoví, jaké auto je třeba odevzdat a jaké koupit, aby měl majitel nárok na příspěvek. Vrak musí být starý aspoň deset let, žadatel o šrotovné ho musí vlastnit minimálně dva roky a auto, které si vybere, musí produkovat maximálně 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Na vozy poháněné elektromotorem, stlačeným zemním plynem a hybridní auta bude možné získat dvojnásobný příspěvek.

Stát by měl na výplatu šrotovného podle ministra financí Eduarda Janoty vyčlenit maximálně dvě a půl miliardy korun.

Podle znění zákona je pravděpodobnější, že zájemce o šrotovné nechá své auto nejprve zlikvidovat, potom si pořídí nové a následně bude žádat o vrácení třicetitisícové částky. Napovídá tomu to, že na šrotovné bude stačit doklad o likvidaci starý až půl roku a slevu bude možné nárokovat ještě šest měsíců po registraci nového auta.

Zatím není jasné ani to, zda bude muset ke státnímu příspěvku přidat slevu i prodejce, jak to bylo například na Slovensku. "O těchto detailech se stále jedná," řekla Krebsová.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Auto by se mohlo stát stabilizačním prvkem soustavy. Místo baterie, říká Daniel Ševčík

1. května 2024  5:36

Dodává SW pro řízení dobíjecí infrastruktury do Norska, Švédska, Itálie a dobíjecí stanice...

Češi si na důchod šetří na „spořáku“, o možnostech investic nemají dostatek informací

1. května 2024,  aktualizováno  11:48

Advertorial Sedm z deseti Čechů tuší, že jim výše jejich budoucího starobního důchodu nebude stačit na pokrytí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...