Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

S golfem končíme, chystá se šéf ČD Žaluda zkrotit výdaje na marketing

  1:30
Státem vlastněné České dráhy se po tvrdé kritice svých nadměrných výdajů na reklamu a marketing chytily za nos. "Nemá smysl, aby někde visela plachta s naším logem, a ani golf není v oblasti podpory něco, na co bychom se chtěli do budoucna zaměřovat," tak vidí chystané úspory šéf ČD Petr Žaluda.

Petr Žaluda, šéf Českých drah | foto: Petr KupecMF DNES

Firma, která je ve stoprocentním vlastnictví státu a v letošním roce obdrží od ministerstva dopravy a krajů platbu na provozování ztrátových vlaků ve výši 12 miliard korun, se dostala pod palbu kritiky po zveřejnění svých výdajů na reklamní aktivity.

Ty v loňském roce dosáhly 450 milionů korun. Zda je to moc, nebo málo, to lze jen těžko posoudit. Rok 2008 byl totiž prvním v historii, v němž si moloch s více než 30 tisíci zaměstnanci nechal spočítat svoje marketingové útraty.

"Předtím vlastně ani neexistoval úsek marketingu. Náklady byly rozestrkány po jednotlivých odděleních a šlo těžko zpětně dohledat, kolik se vlastně utratilo. Fungovalo to tady živelně," popisuje stav Žaluda.

Kdokoliv ve firmě si objednal nějaký typ propagační akce, tak se zrealizoval. Nikdo už však nehodnotil, zda měly takto vydané peníze nějaký význam. "Předpokládáme proto, že výdaje nebyly zásadně nižší než v roce 2008," dodává Žaluda.

Jeho náměstek pro marketing Miroslav Šebeňa, jenž nastoupil do drah až za Žaludovy éry, nyní čeká na výsledek auditu, který má posoudit, nakolik byly jednotlivé výdaje na marketing efektivní.

Přesto už oba tuší, že některé dřívější aktivity, jako propagace vlaku Pendolino za účasti známých tváří nebo podpora golfových turnajů, pro dopravce příliš velký efekt neměly.

"Mizivý přínos má také sponzorování nejrůznějších akcí. Návštěvníci tam zavítají kvůli sportu či kulturnímu programu, nezajímá je, jaká loga visí na plakátech," říká expert na marketing Daniel Köppl.

Propustíme úředníky, ušetříme půl miliardy

S vyvěšováním loga chtějí České dráhy v dalších letech šetřit. "Chceme se od sponzorství přesunout spíše k partnerství. Mnohem efektivnější než pasivně umístěné logo je třeba příklad sportovců, kteří vyrazili na mistrovství světa v atletice vlakem," dává příklad Žaluda.

S tím souhlasí i Köppl. "Známé tváře cestující běžným vlakem mohou lidem ukázat, že jde o plnohodnotný dopravní prostředek, nikoliv žádnou ‚socku‘," vysvětluje.

Celkové náklady na marketing však chtějí České dráhy výrazně snížit. V příštím roce by za něj chtěly utratit o 200 milionů korun méně než v roce 2008. Nejviditelněji omezí vydávání různých časopisů. Na letošek plánují utratit za periodika 75 milionů místo loňských 130 a úspory mají pokračovat i v dalších letech.

Příští rok navíc končí smlouvy s vydavatelstvím Grand Princ, které je dvorním tvůrcem drážních tiskovin. O tom, kdo bude časopisy vydávat poté, chtějí dráhy rozhodnout ve výběrovém řízení. Zatím není jasné, jak konkrétně bude šetření na časopisech vypadat.

"Je možné, že budou tenčí, vycházet méně často či některé zcela skončí. O konkrétních opatřeních se však zatím jedná," uvedl Šebeňa.
Dráhy také slibují, že pokud zjistí pochybení konkrétních pracovníků, vyvodí z toho důsledky.

Šetřit však firma nechce jenom v marketingu. Dopravce začal tendrovat téměř veškeré nákupy, během letoška také zeštíhlí o tři sta až pět set zaměstnanců. Jedná se výhradně o administrativní profese, zpravidla na generálním ředitelství nebo v krajských zastoupeních.

"Omezily se také výdaje managementu na dopravu či jsme zavedli přísné limity na občerstvení," vyjmenoval další příklady Žaluda. Celkově plánuje podnik snížit náklady v letošním roce o půl miliardy korun.

Šetřit chce i dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo. Konkrétní výši úspor na marketingu však podnik sdělit nechce. "ČD Cargo podrobné údaje nezveřejňuje," uvedl mluvčí společnosti Zdeněk Větrovec.

Dopravce argumentuje tím, že jeho činnost není na rozdíl od ČD financována z veřejných peněz, necítí proto povinnost veřejnost informovat o svých výdajích. Tvrdí však, že výdaje na marketing byly v roce 2009 oproti loňsku výrazně sníženy.

drážní marketing

Golfové turnaje
Součástí marketingových výdajů, které vedení drah přijdou nejzbytečnější, je sponzorování golfových turnajů. "Není to něco, na co chceme do budoucna sázet," tvrdí šéf firmy Petr Žaluda. Rezervovaný postoj má firma i k dalším sponzorským aktivitám, především ve sportu a v kultuře. Podle šéfredaktora časopisu Marketing & Media Daniela Köppla je to zcela v pořádku: "Lidé na takové akce chodí kvůli svému pobavení. Sponzoři je vůbec nezajímají."

Levnější časopisy
Za vydávání časopisů České dráhy platily společnosti Grand Princ okolo 130 milionů korun. Na letošní rok tuto částku snížily o 45 procent, šetřit chtějí i do budoucna. Smlouva s Grand Princ firmě končí v příštím roce, podle ředitele Žaludy pak bude na vydávání časopisů následovat klasické výběrové řízení. Cestující drah se mohou potkat se šesti tituly: Grand Expres, ČD pro Vás, Grand Pendolino, luxusně vyvedený Motion, Můj vláček a Recepty z kupé.

Osobnosti v pendolinu
Jedním z výdajů, které šéfové drah označují slovem nekoncepční, byla snaha spojit co nejvíce slavných osobností s rychlovlakem Pendolino. Nebylo to přitom nijak levné: třeba fotbalista Tomáš Ujfaluši dostal za propagaci dálkové dopravy přes dva miliony korun. Spolupráci dráhy neobnoví už ani s tenistou Radkem Štěpánkem a dalšími osobnostmi.


Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Jako nemluvňata. Japonci ve velkém podléhají investičním podvodům

20. května 2024

Rostoucí japonská burza s sebou nese i odvrácenou stranu: investiční podvody. V posledním čtvrtletí...

Nástupní mzdy v energetice stouply o třetinu. Je to výkyv, vysvětlují experti

20. května 2024

Údaje o nástupních mzdách, jak je sleduje pracovní portál JenPráce.cz, vykázaly v dubnu zajímavou...

ČEZ navrhl dividendu 52 Kč na akcii, celkem 28 miliard. Loni vyplatil trojnásobek

20. května 2024  17:58

Vedení energetické skupiny ČEZ navrhlo vyplacení dividendy ve výši 80 procent z loňského očištěného...

Ryanair přepravil víc lidí a má rekordní zisky. Překonaly odhad analytiků

20. května 2024  14:59

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings v uplynulém finančním roce zvýšila zisk o...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...