"Podle posledních informací z prosince nebylo vyčerpáno kolem čtyř tisíc poukazů z celkových 44 200," potvrdil Vahram Chuguryan z tiskového oddělení slovenského ministerstva hospodářství.
Definitivní číslo bude známé na začátku příštího týdne, jakmile na ministerstvo dorazí všechny informace od dealerů.
S velkou změnou počtu nevyčerpaných dotací se nedá počítat. V prosinci už totiž nová auta se šrotovným nakupoval málokdo. "S poukazem k nám za celý prosinec nepřišel jediný zákazník," potvrzuje Filip Vecka, vedoucí prodeje bratislavského autosalonu Auto Rotos, který nabízí škodovky a volkswageny.
Ti, kdo na nový vůz měli peníze, si jej totiž většinou koupili bezprostředně po likvidaci svého starého auta. "My jsme počítali s tím, že auto koupíme na leasing. Ale nedostali jsme ho, protože splátkové firmy přitvrdily podmínky," popisuje Tibor Kočvár z Nitry, který nechal sešrotovat starého golfa a chtěl si pořídi vysněný Peugeot 207.
Poukaz se Kočvár také pokusil prodat, ale nabídka podle něj výrazně převyšovala poptávku. "Volali mi dva lidé a nabízeli mi dvě stě eur," popisuje. Dnes lituje, že na nabídku nekývl. A tvrdí, že kdyby svého starého golfa nenechal sešrotovat, ale prodal, utržil by alespoň 500 eur.
Nová auta končí v bazarech
Vyhráno však nemají ani ti, kteří si nové auto se šrotovací prémií koupili. Minimálně stovky takových aut skončily po pár měsících v bazarech. Lidé neměli na jejich splácení.
Zánovní auta nakupovaly všechny velké autobazary. "Týká se to spíše vozů vyšší cenové kategorie, kde jsou náročnější leasingové splátky," popsal Vladan Crha z autobazaru AAA Auto. Zdůraznil však, že zájem o odkup téměř nových aut nebyl masový.
A kladnému hodnocení efektu slovenského šrotovného nenahrávají ani statistiky. Zatímco v době největší šrotovací horečky překonávaly prodeje nových aut na Slovensku rekordní rok 2008, na podzim se začaly opět prudce propadat. V listopadu lidé na Slovensku přihlásili do provozu bezmála o čtvrtinu nových aut méně než v listopadu 2008.