Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České dráhy mají dvorního dodavatele, Škoda vítězí i bez soutěží

  1:56
Dlouhodobé smlouvy krajů a Českých drah na proplácení ztráty za provoz regionálních vlaků mají dalšího vítěze: plzeňskou Škodu Transportation a její dceřiné firmy. Drtivou většinu zakázek na nové vozy či modernizaci starých souprav, ke kterým se dráhy zavázaly, získávají firmy patřící pod plzeňskou Škodu Transportation. Často i bez výběrového řízení.
Bez výběrového řízení získala Škoda Transportation také zakázku na dodávku vlaků CityElefant (na snímku) za více než tři miliardy korun.

Bez výběrového řízení získala Škoda Transportation také zakázku na dodávku vlaků CityElefant (na snímku) za více než tři miliardy korun. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Z 12,6 miliardy korun, které od roku 2007 dráhy nalily do nových vozidel, jejich modernizací či pravidelných oprav, směřovalo 11,3 miliardy ke Škodě či jejím dcerám. Více než čtyři miliardy z této částky pak dráhy rozdělily v posledních dvou měsících.

Zatím posledním miliardovým obchodem je zakázka pro Pars nova Šumperk na dodávku 34 nových řídicích vozů. Ty vzniknou přestavbou starých vagonů pro osobní vlaky.

Dráhy zadaly tuto zakázku v jednacím řízení, kdy oslovili jen Pars novu. Není to poprvé, kdy vynechaly klasický tendr. Stejným způsobem už vybraly na konci loňského roku nové dvoupodlažní příměstské soupravy CityElefant od Škody Vagonky.

V případě poslední zakázky ovšem původně dráhy vypsaly otevřené řízení. Do něj se přihlásila jen Pars nova, kterou však dráhy vyloučily pro nesplnění jednoho požadavku. Přesto se na druhý pokus rozhodly zadat zakázku přímo této firmě.

Bez tendru nemá výhodnější nabídka šanci

"Nelze předpokládat, že by opakování otevřeného řízení zaručilo pro ČD výhodnější podmínky než na základě uskutečněného jednacího řízení," vysvětlil postup mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Přes dvacet let staré vagony v Šumperku přestaví tak, že budou moci jezdit rychlostí až 140 kilometrů za hodinu a vlak půjde řídit i ze stanoviště strojvedoucího v tomto řídicím voze zařazeném na opačném konci vlaku než lokomotiva. Odpadne tak složité posunování mašin na nádraží. Podle Štáhlavského zaznamenaly dráhy i případ, kdy se do soutěže nepřihlásil vůbec nikdo.

To, že se stala Škoda takřka dvorním dodavatelem drah, není nic překvapivého: firma postupně ovládla takřka celý železniční průmysl v Česku. Miliardy z firmy vlastněné státem tak míří do podniku, jehož akcionářská struktura není jasná: oficiálně je majitelem holandská společnost Appian Machinery. Kdo za ní stojí, není možné zjistit.

Tím, že jednají jen s jednou firmou, však dráhy nemají moc šancí zjistit, zda by při větší konkurenci nemohly získat vagony levněji. Dopravce zatím dává nejvíce peněz na modernizace starých souprav.

Konkurenti mají zájem. Čekají však na tendry

"Jsou sice levnější, ale také mají menší životnost i horší parametry, než nové vlaky," polemizuje o výhodnosti takového postupu Petr Kadeřávek z Železničního Magazínu. "Někdy by bylo užitečné propočítat takovou investici na celou dobu životnosti, kdy se projeví například nižší poruchovost nebo spotřeba. Výkonnější a živější vlaky taky mohou o něco zkrátit jízdní doby," dodal.

Regionovy, což jsou kompletně přestavěné malé motoráky, stojí podle Šťáhlavského méně než polovinu toho, co nový vlak podobných parametrů. Větší zájem o tendry čekají dráhy až ve chvíli, kdy vyhlásí soutěž na nová vozidla. Jednu šanci však už propásly: na CityElefanty za 3,3 miliardy loni na podzim žádnou soutěž nevyhlásily.

Zahraniční výrobci se apetitem na české koleje netají, k již uzavřeným obchodům však spíše mlčí. "Zájem o vstup na český trh rozhodně máme, čekáme, až budou soutěže," říká František Bureš z Alstomu. Podobně se vyjádřil i Stadler.

Škoda na tom, že většinu vlaků dodávají její firmy, nevidí nic špatného. "Také naši tři nejvýznamnější evropští konkurenti získávají nejdůležitější reference doma, proč by se Škodovka neměla snažit získávat své reference v Česku," argumentuje mediální zástupce firmy Miroslav Novák.

Na tendry se však chystá i Škoda: firma už potvrdila, že jedná s výrobci zahraničních souprav o zakoupení licence na jejich výrobu v Česku. Nejčastěji se mluví o Siemensu Desiro.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Sonny Angel: Ďábelská moc andělské panenky, která plete hlavu generaci Z

28. dubna 2024

Premium Všichni uživatelé TikToku už pravděpodobně znají panenku Sonny Angel. Asi osm centimetrů vysoká...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

27. dubna 2024

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

Dokonalost japonských knedlíčků kontroluje umělá inteligence. Pomáhá i jinde

27. dubna 2024

V zemi posedlé dokonalostí si žádný výrobce knedlíčků nemůže dovolit prodávat nehezké kusy. Na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...