"Včera večer jsem si kontrolovala účet a zjistila jsem, že tam byly odečtené platby z minulého týdne a v blokacích se najednou objevily znovu. Měli jsme tak náhle o více než deset tisíc korun k dispozici méně. Manžel hned běžel do bankomatu a zjistil, že peníze opravdu chybí," říká paní Skládalová z Prahy.
Okamžitě se spojila se svým osobním bankéřem a ten jí pomohl podruhé započtené peníze odblokovat.
Šárka H. však takové štěstí neměla. "Ráno jsem zjistila, že mi z účtu odečetli dvakrát cenu letenky, na kterou jsem si peníze vybírala minulý týden. Když jsem volala na pobočku, tak toho nikdo moc nevěděl, jen že je nějaký problém a že se mi ozvou zítra. Jsem naštvaná, protože mě nikdo neupozornil na to, že nemohou používat své peníze, a banka doteď nemá na svém webu žádné bližší informace."
300 000 lidí má karetní transakce započteny dvakrát
Podle ČSOB je to, co lidé popisují, pravda. "Ano, během včerejška nastal u karetních systémů problém. Tomu, kdo platil kartou u obchodníka nebo si vybíral z automatu, byla odečtena příslušná částka a stejná mu byla i zablokována, takže jeho disponibilní zůstatek se snížil. Týkalo se to 300 tisíc karet, dnes se to už neděje," říká mluvčí banky Ivo Měšťánek.
Podle něj se problém dotkl také klientů Poštovní spořitelny a může způsobovat problém hlavně lidem, jejichž zůstatky na účtu se blíží nule a oni kvůli zablokování další částky nemohou své karty použít. "Za chybu se omlouváme. Intenzivně pracujeme na tom, aby už zítra mohli všichni své peníze využívat. Kdo by potřeboval urgentně peníze dnes, ať se obrátí na svou pobočku a ta může peníze ručně odblokovat," vyzývá lidi Měšťánek.
Problém může být širší
Redakci se ale ozývají lidé, kteří tvrdí, že banka jim dvakrát počítala i platby z minulého týdne. "Peníze jsme vybírali 22.4., 23.4. a 24.4. a všechno nám to odečetli dvakrát. Vybírali jsme sto tisíc, a teď místo zůstatku padesáti tisíc máme minus padesát. To je fakt šílený," píše čtenářka, která nechce uvést své jméno.
Podle Měšťánka se však stále jedná o stejný problém, který se v systému objevil včera. "Pokud se transakce z minulého týdne zablokovala, ale odečetla se z účtu fakticky až v pondělí, tak k opětovnému zablokování stejné částky mohlo dojít právě včera," vysvětluje.
Další čtenáři zase upozorňují na to, že jim banka započetla platby dvakrát už před měsícem, a to několikrát po sobě. Další lidé si stěžují na to, že problémy trvají i dnes, a to nejen u karetních transakcí, ale i u plateb přes internet. Zdroj iDNES.cz napojený na ČSOB upozornil na to, že problém v bance vznikl při úpravě softwaru.
"Ano, problémy vznikly k vůli změně softwaru, zítra by mělo být vše v pořádku. Pravda ale není, že k chybám dochází i dnes, protože jsme dnes účtování všech transakcí zablokovali a peníze se budou z účtů odečítat později," reagovala Pavla Hávová z tiskového oddělení ČSOB s tím, že lidé ale karty dnes používat mohli.
Zároveň popřela, že by k násobení plateb docházelo i při zadávání transakcí pomocí elektronického bankovnictví. "Popisovaný problém se týkal jen karet," uvedla Hávová.
Rozsáhlý problém řešila ČSOB naposledy loni v listopadu, kdy kvůli úniku dat zablokovala svým klientům tisíce karet. Tehdy však za problém nemohla. Data totiž unikla ve Španělsku od zaměstnance firmy, která zpracovává karetní transakce. Postiženi byli tehdy klienti všech bank, kteří trávili loňskou dovolenou ve Španělsku. (viz předchozí článek)
Vícenásobné odpočty peněz nejsou pro banky novinkou
Problém s dvojitým účtováním plateb, i když zdaleka ne v tak velkém rozsahu, však měla ČSOB už v minulosti, a to před třemi lety. (více v článku ČSOB strhávala z účtů dvakrát. A to už potřetí)
Ani pro ostatní banky však není několikanásobné účtování transakcí žádnou novinkou. Vleklé potíže s tím měla například Živnobanka, když se spojovala s HVB Bank a měnila své jméno na UniCredit Bank. Stovkám klientů odečítala jejich platby dvakrát, některým i více než třicetkrát. (viz předchozí článek)
Dvakrát započtené platby řešili letos v lednu také také klienti mBank na jejím diskusním fóru.