Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejvíce problémů bývá s airbagy, plyn může za minimum potíží

Problémy s akcelerátorem představují pouhá 3 % stížností zákazníků na nebezpečné závady automobilů. Vyplývá to ze statistik amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu.

Nový airbag pro zadní sedadla od Toyoty | foto: Toyota

Nedávné problémy Toyoty s plynovým pedálem, který měl způsobovat nenadálé samovolné zrychlování vozů, zahnaly do servisů miliony řidičů. Svolávací akce v souvislosti s vadným plynovým pedálem se tak do historie zapsaly jako pravděpodobně doposud největší svého druhu.

Jak ale ukazují statistiky úřadu NHTSA, problémy s plynovým pedálem tvoří jen asi 3 % všech stížností, které k němu dorazily. Zveřejněné statistiky se týkají šesti největších automobilových výrobců na americkém trhu, tedy GM, Toyoty, Fordu, Chrysleru, Hondy a Nissanu. Pomalu tak vychází najevo, že reakce a následná kampaň kvůli problémům Toyot byla spíše jakýmsi honem na čarodějnice, který se zrovna hodil americkým automobilkám. Ty se totiž stále nachází ve velkých problémech.

Od roku 2003 sbírá úřad NHTSA stížnosti na technické poruchy automobilů, v jejichž důsledku dojde k dopravní nehodě při níž je některý z účastníků zraněn nebo usmrcen. Za celou dobu úřad takových stížností nasbíral přes 23 800. Ze statistky vychází jako smutný vítěz airbag. Zařízení, které má zachraňovat životy při nehodách selhává nejčastěji a může za polovinu nahlášených případů. Airbag jasně vede i v případě Toyoty, která má logicky ze všech výrobců nejvyšší podíl stížností na samovolné zrychlování. Kvůli vadným aribagům proběhlo v USA již přes 70 svolávacích akcí, které se celkově dotkly asi pěti milionů vozů sledovaných šesti značek.

Na Toyotu se od roku 2003 sneslo 2 200 stížností z nichž 253, tedy asi 11 %, souviselo s problémy s akcelerátorem. To vedlo ke svolávací akci vlastně stejných rozměrů, jako v případě vadných airbagů u všech šesti značek dohromady. I přes velkou medializaci problémů se zrychlováním jsou ale statistiky neúprosné – každoročně zaznamenala Toyota zhruba stejné množství stížností, tedy asi 40. Za první tři čtvrtletí roku 2009 bylo stížností 32.

Na automobily koncernu General Motors se přitom sešlo za stejné období 203 stížností na problémy s akcelerátorem, číslo se tedy od toho u Toyoty příliš neliší. Koncern GM má přitom celkově na kontě více než pětinásobek stížností ve srovnání s Toyotou. Podobné je to u Fordu, který zaznamenal 241 stížností na ovládání rychlosti, celkově má na kontě trojnásobek stížností oproti Toyotě. V období mezi lety 2003 a 2009 přitom GM prodalo v USA 26,5 milionu vozů, Ford 17,9 milionu a Toyota 15,3 milionu aut.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...