Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lokálky čekají největší škrty v historii. Příliš prodělávají

  4:20
Ministerstvo s kraji dolaďuje seznam tratí, na které už od prosince nevyjedou osobní vlaky. Stát tak má šetřit peníze za údržbu železnic i samotný provoz. Podle ministra dopravy Víta Bárty nadešel nejvyšší čas.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Cestující v jednom vlaku tu můžete obvykle spočítat na prstech jedné, v lepším případě i druhé ruky. Šest párů spojů mezi středočeským Bakovem nad Jizerou a Dolním Bousovem přesto není pro daňové poplatníky levnou záležitostí – jen provoz tratě stojí ročně šest milionů korun, náklady na samotné vlaky přijdou na sedm milionů korun. Cestující tu ročně za jízdenky zaplatí jen 320 tisíc korun.

Od prosince tu už vlaky téměř najisto jezdit nebudou. Stát se po letech diskusí odhodlal k zásadní redukci českých regionálních železnic a před Vánocemi zřejmě skončí provoz na zhruba deseti úsecích a desítky dalších mají namále.

"Dosud se o tom jen mluvilo, ale ten řez se už musí udělat," říká ministr dopravy Vít Bárta. Provoz lokálek je totiž na řadě míst pro stát příliš drahý a lidé se dají často přepravit levněji, například autobusem. Na řadě míst by dokonce vyšel levněji i taxík.

Padesát tratí v ohrožení

Česko má dosud nejhustší železniční síť na světě. Teď už ale na řadě míst tratě příliš nelákají: jsou často velmi pomalé nebo vedou příliš daleko od obcí a měst.

S plány na redukce přišel už na konci svého ministrování Gustav Slamečka. Správě železniční dopravní cesty zadal, aby připravila seznam nejztrátovějších z nich. Hlavním kritériem bylo, kolik správa vybere na poplatcích za jejich použití – toto "drážní mýto" se muselo pohybovat pod milionem korun.

Padesátka tratí, kterou správce železnic vybral jako první seznam k diskusi, ale nebude rozhodně zrušena. Nejen proto, že kritérium výběru poplatků pod milion nezohledňuje například délku železnice. "Těch kritérií je mnohem více, například počty cestujících nebo tržby za osobní dopravu. Jsou tratě, kde se nedá koukat jen na ekonomiku," říká náměstek ministra Ivo Toman.

Železniční ráj

Česko má celkem 9 478 provozuschopných železničních tratí, díky čemuž patří mezi země s nejhustší železniční sítí. Necelá třetina tratí je elektrifikovaná. V Česku bylo dosud zrušeno 27 tratí, největší část z nich za socialismu v 70. letech.

Železnice na zrušení vzbudily mezi kraji velký rozruch, nakonec ale budou škrty menší. "Bavíme se o úsporách na příští rok ve výši 26 milionů korun," dodal Toman.

Právě kritéria výběru spojů mají své kritiky. "Řeší jen poslední rok, ale nezkoumají, jak by tu stoupl provoz, kdyby například na trati jezdily novější vlaky nebo se přidaly některé zastávky. Chybí jakákoliv koncepce," míní Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

O rušení tratí jedná ministerstvo s kraji, které sice jejich provoz dotují, ale stát jim přes Bártův úřad na tyto vlaky sám posílá peníze. "Cílem je, aby páteří veřejné dopravy byla železnice a na ni navazovaly autobusy," dodal Bárta.Některé kraje už rušení odmítají, především Středočeský a Moravskoslezský.

Nelíbí se jim například, že stát nechce příští rok přidat v příspěvku krajům odpovídající míru inflace v předcházejícím období. "Je nefér, že ministerstvo nechce dodržet memorandum schválené vládou. Odmítáme rušení tratí," tvrdí třeba středočeský náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Z omezování lokálek se navíc stává citlivé téma před komunálními volbami.

O osudech tratí se rozhodne v polovině září

Stát velmi pravděpodobně zruší tratě, kde už teď nejezdí osobní vlaky a většinou ani žádné nákladní. Tím, že o ně nebude pečovat a držet je provozuschopné, ušetří ročně desítky milionů korun.

Na řadu přijdou i koleje, kde se dosud jezdí, ale od prosince na nich kraje od drah neobjednají dopravu. Definitivní seznam bude jasný v druhé polovině září. "Bude to už nevratný krok," dodal náměstek ministra Michal Sýkora.

Nevyužívané tratě nabídne ministerstvo zájemcům

Nevyužívané železniční trasy pak bude stát nabízet například svazkům obcí nebo železničním nadšencům. Cenu zatím ministerstvo neřeší, vybírat bude hlavně podle plánů zájemců.

Podobně už v minulosti stát převedl původně na odpis určené jindřichohradecké úzkokolejky na soukromou firmu. Ta tratě oživila, opravila a počet cestujících na nich neustále roste. Zájmem se netají například RegioJet patřící pod Student Agency. "Podáme nabídku krajům, že bychom jezdili my," potvrdil obchodní ředitel Jiří Schmidt.

Pokud o opuštěné železnice nebude zájem, zřejmě z nich koleje zmizí. "Spousta z nich se dá přestavět na cyklostezky," dodal Toman.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Nový poplatek generuje Benátkám slušné příjmy. Vybralo se už 18 milionů korun

7. května 2024  5:50

Počínaje 25. dubnem začaly Benátky vybírat poplatek ve výši pěti eur (asi 125 korun) od každého...

Jak známky porazily inflaci. Cena těch nejlepších se za pár let i zdvojnásobila

7. května 2024

Kdo se rozhodl s dvoucifernou inflací uplynulých let bojovat investicí do známek, tak se znalostmi...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Ruskému ropnému průmyslu docházejí lidi, důvodem je válka na Ukrajině

6. května 2024  16:24

Ruský ropný a plynárenský průmysl hraje zásadní roli pro financování invaze na Ukrajinu. Kremlu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...