V době, kdy se do soutěží na stavební práce u soukromých firem hlásí běžně i dvacet firem, stát se rozhodl pro opačný postup. Lukrativních staveb a oprav silnic se často účastnilo maximálně pět firem.
Ze státní kasy tak zejména na opravy plynulo více peněz, než bylo plánováno. V porovnání s původními odhady Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stát prodělal na vyšších cenách takto vysoutěžených zakázek půl miliardy korun.
Většina zakázek byla nabídnuta pouze vybraným firmám
MF DNES analyzovala všechny stavební zakázky ŘSD nad dva miliony korun od července 2009 do konce letošního června. Z 530 zakázek pustil stát neomezenou konkurenci jen ve dvaceti případech. Šlo většinou o stavby nových silnic, dohromady za 5,1 miliardy korun.
Dalších šest miliard už ŘSD rozdalo v podlimitních soutěžích, kde většinou stačí oslovit maximálně pět firem a jen z nich vybrat nejvhodnější nabídku. Není tak pro firmy problém se například domluvit na tom, kdo nabídku podá, a následné práce si pak rozdělit mezi sebou.
ŘSD může takové soutěže vypisovat podle zákona, pokud objem zakázky nepřesáhne 20 milionů korun. Přesně taková hranice byla pro správce silnic zřejmě přitažlivá: ŘSD vypsalo takto přes 130 zakázek, cena každé z nich se pohybovala mezi 19 a 20 miliony korun. U zbylých zakázek to bylo často hluboko pod touto hranicí.
"Soutěže s omezeným počtem uchazečů obvykle vedou k vyšší ceně. Čím více soutěžících, tím nižší cena," tvrdí ekonom Pavel Kohout, který se již v NERV zabýval vysokými cenami českých dopravních zakázek.
Více malých zakázek, větší ziskovost
Stát neměl žádný klíč k tomu, jaké firmy v podlimitních zakázkách osloví, což značně zvyšuje i možnost korupce. Často se mezi oslovenými firmami také objevují společnosti, jejichž marže výrazně převyšují průměr stavebnictví - například společnosti kolem Silnice Group nebo Silnice Morava. Některé firmy napojené na státní zakázky vykazují ziskovost přes dvacet procent.
Podle tehdejšího šéfa ŘSD Alfreda Brunclíka v roce 2009 nešlo ještě mluvit o krizi v dopravním stavitelství. "Ta teprve přijde a bude trvat tři až čtyři roky," vysvětluje nyní nízké počty uchazečů Brunclík. Ne vždy to platí: když například letos v létě Správa a údržba silnic Kralovice hledala firmu na opravu necelého kilometru silnice, přihlásilo se jí v otevřeném řízení 15 firem.
Z malých zakázek vyšly většinou naprázdno velké stavební společnosti. Na seznamu soutěžících je však patrné, že i obři typu Skanska a Eurovia se už do podobně malých zakázek hlásí.
S podobnými zakázkami má být konec. Nový generální ředitel ŘSD Jiří Švorc zatím zastavil zadávání nových soutěží a připravuje nový systém zadávání zakázek. "Chystáme úplně nový řád, soutěže teď budou transparentní," slibuje Švorc. Dosud se soutěže neobjevovaly ani na internetových stránkách ŘSD, jen na úřední desce v Praze-Kačerově. Všechny zakázky bude mít na starosti nově generální ředitelství, ne jednotlivé správy jako dosud.
To, že soutěže dokážou ceny srazit, ukazuje příklad s nákupem soli. ŘSD nakonec na příkaz ministra dopravy Víta Bárty použilo na nákup elektronickou aukci. "Výsledek potvrdil předpoklady, cena je meziročně o 9,6 procenta na každou tunu nižší," řekl Švorc.
Kdo získal od července 2009 do srpna 2010 nejvíce zakázek |
|
Společnost | Částka (v mil. Kč) |
EDS holding | 1 269,0 |
Dálniční stavby Praha | 1 265,0 |
Eurovia | 680,0 |
Silnice Morava | 554,5 |
Strabag | 537,2 |
Silnice.cz | 471,0 |
Skanska | 464,0 |
Firesta Fišer | 438,0 |
Super - Krete Czech | 400,4 |
Silnice Group | 282,2 |
PDC Simost | 233,7 |
Swietelsky stavební | 181,1 |
Colas CZ | 149,5 |
M-Silnice | 144,1 |
Edikt | 125,1 |
IDS | 101,2 |
SaM Silnice a mosty | 100,5 |
Zdroj: ŘSD, poznámka, pokud je zakázka ve sdružení, započítává se pro celé sdružení |