Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejúčinnější reklamy roku: prádlo na ulicích i věrnostní karta na památky

  20:00
Finanční krize letos tvrdě dopadla na reklamní trh. Agentury zaznamenaly více než desetiprocentní propad svých příjmů. Tento fakt ovlivnil i letošní soutěž o nejefektivnější reklamu Effie 2010. Vyhrály kampaně, jež stály málo a přinesly velký užitek. Zabralo tak například prádlo rozvěšené podél ulic či věrnostní program na památky.

Kampaň zdůrazňující velkou kapacitu a úspornost pračky Directiv Drive dostala tuto pračku do čela segmentu praček s předním plněním. - Kampaň s názvem Perte, co se do ní vejde vyhrála zlatou cenu Effie 2010 v kategorii Výrobky dlouhodobé spotřeby. | foto: Young &; Rubicam

Že se letošní udílení cen neslo ve znamení úspor podtrhuje i samotný titul letošní soutěže Effie 2010: Co nás nezabije, to nás posílí.

Reklamní agentury tímto sloganem říkají, že ačkoliv pracovaly na kampaních, za které dostávaly mnohem méně peněz než v minulosti, dokázaly je přesto vymyslet tak, že přinesly zadávajícím firmám velký užitek.

Effie 2010: porotci ještě více hleděli na efektivitu kampaně

"Letošní ročník je památečný. Soutěžily v něm kampaně, které vznikly od loňského ledna do letošního června, tedy v období, kdy se výrazně krátily marketingové rozpočty a česká reklama po dvaceti letech nepřetržitého růstu zažila poprvé krizi. Potvrdilo se, že nouze dokáže mobilizovat síly a podněcovat nápady," shrnul letošní čtrnáctý ročník soutěže Jiří Janoušek, výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA), která Effie pořádá.

Podle odhadu asociace se výdaje na mediální kampaně v roce 2009 meziročně snížily o více než 13 procent a v letošním prvním pololetí ještě klesly.

V této situaci bylo podle Janouška cítit, že porotci věnovali velkou přízeň kampaním, které s relativně málo penězi dokázaly svým zadavatelům výrazně vylepšit prodej jejich výrobků či služeb.

Kampaň lákající na opakovanou návštěvu památek zvýšila návštěvnost o pětinu.

Jedním příkladem je kampaň, která měla vzbudit u lidí zájem o opakovanou návštěvu hradů a zámků. Povedla se. Zatímco před spuštěním kampaně se Národní památkový úřad potýkal s velkým propadem příjmů ze vstupného a hrozilo mu, že nebude mít dostatek peněz na správu památek, po kampani mu tržby vzrostly meziročně téměř o 22 milionů korun.

Každá koruna investovaná do kampaně za necelých 150 tisíc korun se tak vrátila 166krát a návštěvnost se zvýšila více než o pětinu.

Agentura Mark BBDO, která za kampaň získala zlaté ocenění, připravila spolu s kastelány na každý měsíc nový program a věrnostní kartu, jež lákala lidi vždy na nový zážitek spojený s opakovanou návštěvou hradu. Kdo se do akce zapojil, mohl na konci vyhrát noc na Karlštějně pro celou rodinu.

"Návštěvníci mohli prožít vždy něco nového. Vedle běžných prohlídek mohli absolvovat netradiční okruhy, například návštěvu zapovězených třináctých komnat, večerní prohlídku hradu či koncert v dobových kostýmech. Lidé tak měli důvod se na místo vracet," vysvětluje Jiří Janoušek.

Kampaň zdůrazňující výhody pití nealkoholickéjo piva zvedla prodeje piva Birell o 17 procent.Kampaň zdůrazňující výhody pití nealkoholickéjo piva zvedla prodeje piva Birell o 17 procent.

Mark BBDO získala letos ještě jednu zlatou cenu, a to za propagaci nealkoholického piva Birell, ve kterém se zaměřila na propojení aktivního života s pitím piva. Ačkoliv značka Plzeňského prazdroje byla už loni lídrem segmentu nealkoholických piv, meziročně se její prodeje zvedly ještě o 17 procent.

"Kampaň probíhala na internetu, v outdooru a gastro zařízeních a navzdory omezeným nákladům (vyhnula se tak nejdražším televizním spotům, pozn. red.) se stala tahounem růstu celého segmentu nealkoholických piv," vysvětluje volbu porotců AKA.

V kategorii finančních služeb si zlatou medaili odnesly agentury McCann Erickson a Rust za spot, který dokázal v lidech vzbudit pocit, že Poštovní spořitelna, kterou vnímali jako těžkopádnou a zastaralou banku, dokáže lidem pomocí nové značka ERA nabídnout praktické a výhodné služby.

"Apel na volbu banky podle zdravého rozumu nejen zastavil odliv stávajících zákazníků, ale oslovil i nové zájemce. Počet nově založených osobních účtů překročil plán banky o 46 procent," zdůvodňuje zlatou cenu AKA.

Kampaň zdůrazňující velkou kapacitu a úspornost pračky Directiv Drive dostala tuto pračku do čela segmentu praček s předním plněním.

Poslední zlatou Effie za nejefektivnější reklamu si v kategorii výrobků dlouhodobé spotřeby odnesla agentura Young & Rubicam za propagaci LG pračky Directiv Drive.

Prádlo rozvěšené na obřích kvádrech či vyvěšené na šňůrách nad ulicemi ve spojení s obrázkem účinné a úsporné pračky či propagace cílené na návštěvnice kadeřnických salonů a gynekologických ordinací zvýšily podíl výrobku v segmentu praček s předním plněním o 60 procent a značka se tak stala jeho lídrem, zdůvodňuje asociace svou volbu.

Celkem se letos do soutěže přihlásilo 63 kampaní (loni 70). Patnáctičlenná porota nakonec udělila v šesti kategoriích 16 cen. Některá místa tak zůstala bez ocenění.

Kdo získal ceny Effie 2010 (podle kategorií)
Potraviny a nápoje
1. Mark BBDO - Plzeňský Prazdroj - Jak naučit lidi pít nealko pivo
2. Young & Rubicam - Danone - Activia Můj plán
3. McCann Erickson - Nestlé Česko - Nescafe Gold Aroma
Ostatní rychloobrátkové zboží
1. - 2. Nebyla udělena
3. Euro RSCG - Reckitt Benckiser - Jak zářivě bílý duch Lanzy vystrašil ostatní gely
3. Ogilvy Action - Coty Czech Republic - Staň se playboyem léta
Finanční služby
1. McCann Erickson + Rust - ČSOB (Poštovní spořitelna) - Z 0 na 80 za 100 dní
2. McCann Erickson - Master Card Europe, branch office Czech Republic - Jsme tu, když nás potřebujete
3. Euro RSCG - Komerční banka - Hypotéka bez obav
3. Young & Rubicam - Česká spořitelna - Šikovné spoření České spořitelny
Ostatní služby
1. Nebyla udělena
2. Underline - International Education Society - Měl jsem se líp učit
3. Nebyla udělena
Výrobky dlouhodobé spotřeby
1. Young & Rubicam - LG Eletronics CZ - Perte, co se do ní vejde
2. Momentum - Bosch Termotechnika - Iron Annie ke každému kotli Junkers
3. Wunderman - Microsoft - Microsoft Exchange
Sociální, ekologický a kulturní marketing
1. Mark BBDO - Národní památkový ústav - Jak pro Čechy znovu zatraktivnit památky
2. Mark BBDO - Premiér Sport CZ - Pomáháme plnit životní sny
3. Ogilvy Intearctive + Ogilvy One - Forum dárců (Asociace nadací a nadačních fondů) - Daruj správně
Zdroj: AKA, Na prvním místě je uveden název agentury, pak zadavatele a nakonec název kampaně

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...