Toyota, podobně jako další japonské firmy, doplácí hlavně na ochromení globálního dodavatelského řetězce. V Japonsku by Toyota chtěla návrat k běžnému provozu zahájit v červenci, v zahraničí pak v srpnu. S dokončením procesu počítá do konce roku.
Prezident Toyoty Akio Toyoda se v tiskové zprávě omluvil zákazníkům, kteří si objednali auto, a teď na ně musí čekat. "Toyota, stejně jako ostatní firmy, hned po zemětřesení vyslala zaměstnance do místa neštěstí, aby tam začali odstraňovat překážky. Věřím, že jejich píle umožní rychlou obnovu výroby," uvedl Toyoda.
Výroba automobilů v Toyotě je kvůli zemětřesení proti plánu už teď nižší asi o 260 tisíc vozů. Začátkem tohoto týdne firma sice obnovila výrobu ve všech svých továrnách v Japonsku, výrobní provozy ale fungují na poloviční kapacitu, protože nemají díly.
Loni Toyota v celém světě prodala 8,42 milionu automobilů a jen taktak si udržela prvenství. Druhý největší výrobce, americká automobilka General Motors, prodal 8,39 milionu vozů, převážně díky vysokému nárůstu prodeje na čínském trhu. Zemětřesení tak ohrozilo celosvětové prvenství Toyoty ve výrobě aut.