Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Reklamy ukryté v seriálech přinesly televizím stamiliony. Diváky štvou

  3:22aktualizováno  11:43
Skrytá reklama v televizi, takzvaný product placement, má za sebou teprve rok ostrého provozu. Už se z ní ale stal solidní byznys. Podle odhadů již firmy utratily za "nenápadné" narážky na své zboží stamiliony korun. Přesto se s tímto druhem reklamy čeští televizní tvůrci teprve učí zacházet.

„To je nádhera,“ říká zálibně Ota Jirák a před kolegyní Zlatou Adamovskou si listuje v katalogu prodejce nábytku. To vše se odehrává v epizodě seriálu Ordinace v růžové zahradě. | foto: repro TV Nova

První pokusy byly legrační. "Ale to je krásnej nábytek," pochvaloval si Ota Jirák jako pediatr Jan Pantoflíček a katalog s výrazným nápisem nábytkářské firmy natáčel do záběru. "Viď," přitakala mu kolegyně Zlata Adamovská a společně se kochali nábytkem českého výrobce. To není scéna z teleshoppingu, ale úryvek ze seriálu Ordinace v růžové zahradě TV Nova.

Na bradavičky jedině..., předepisuje lékařka z Ordinace v podání Zlaty Adamovské.

Umístění nábytku v seriálu se stalo legendou. Kritizovala ho i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). To, že s reklamou na nábytek přestřelili, dnes přiznávají i autoři. Teď už si prý dávají pozor. "Když se to přežene, není to dobré ani pro seriál, ani pro zadavatele," říká produkční seriálu Lenka Hornová.

Také divákům to už začíná vadit. Podle RRTV za poslední půlrok výrazně přibylo stížností lidí kvůli rozpínající se reklamě ve vysílání. Kromě klasických reklamních bloků uvnitř pořadů totiž přibývají i sponzorské vzkazy či teleshoppingy.

"Kombinaci všech těchto komerčních sdělení diváci začínají vnímat velmi nelibě. Za poslední půlrok se nám výrazně zvýšil počet stížností," popisuje předsedkyně vysílací rady Kateřina Kalistová.

Tvůrci i samotné televize tvrdí, že používání tohoto druhu reklamního sdělení se bude regulovat samo. "Nepovedený product placement není dobrý pro zadavatele, ale ani pro nás, protože to může odradit diváky – a tím nám snížit sledovanost," říká k tomu produkční televizního seriálu Ulice Michal Reitler ze společnosti Media Pro Pictures.

Trh product placementu dosahuje stovek milionů

Zájem o product placement roste, letos v létě prý dosáhl za svou krátkou historii maxima. Kolik peněz však za skrytou reklamu televize inkasovaly, se neví. Na rozdíl od klasické reklamy na ni neexistují univerzální ceníky. Navíc peníze většinou netečou přes mediální agentury, jako je tomu u běžné reklamy, ale buď přímo do televize nebo přes produkční týmy jednotlivých pořadů. Celková data tedy neexistují.

Profesorovi z Ordinace, kterého hraje Vladimír Brabec, zachrání důstojnost lepidlo na zubní protézu.

Obchodníci s reklamou zatím jen zběžně odhadují, že trh televizního product placementu dosahuje stovek milionů korun.

Podle reklamního odborníka, který se product placementem zabývá, Milana Rozlivky z agentury Bed, bývá cena za umístění výrobku v jednom pořadu kolem 250 tisíc korun. Cenu vždy ovlivňuje řada faktorů. Sledovanost pořadu, formát pořadu, samotné zapojení produktu do děje, je-li tam "vystaven" aktivně, či pasivně, nebo jestli je značka slovně zmíněna.

Zapojení komerčních vzkazů do seriálů a magazínů umožnil loni schválený zákon. Podle něj musí být každý pořad se skrytou reklamou označen znakem PP, aby byl divák alespoň ve střehu proti obchodním poselstvím všeho druhu. Umístění reklamního vzkazu také nesmí přímo nabádat k nákupu a zakázáno je také "nepatřičné zdůrazňování" takového výrobku. V posledních dvou pravidlech je však problém. Neexistuje přesný výklad toho, co je "přímé" či "nepřímé" nabádání k nákupu, stejně jako je nedořešena hranice mezi nepatřičným a patřičným zdůrazňováním.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...