Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Roman hlídal dráhy a Škoda v té době získala zakázky za 6 miliard

  8:46aktualizováno  10:48
V létě roku 2009 seděl Martin Roman už více než dva roky v dozorčí radě Českých drah, kam jej ministr Řebíček vyslal jako "zkušeného člověka z byznysu". A právě v roce 2009 přišlo zlaté období spolupráce drah s plzeňskou Škodou. Během pár měsíců dráhy uzavřely kontrakty za šest miliard korun s firmami patřícími pod Škodu Transportation.

Škoda Plzeň. | foto: Jiří BergerMF DNES

To je firma, ke které, jak se ukazuje, měl Roman blíže, než dosud připouštěl.

Velký objem zakázek pro Škodu kontrastuje s jeho tvrzeními o vztahu mezi drahami a Škodou. "Ty zakázky, o kterých vy hovoříte, byly vysoutěženy dávno předtím," říkal Roman v rozhovoru pro MF DNES.

Škoda získala zakázky v době, kdy Roman hlídal dráhy, i krátce po něm

Realita je však jiná: všechny zakázky, které dráhy s firmami ze skupiny Škoda Transporation (například Movo či Pars nova) podepsaly za Romanova působení v dozorčí radě, šly do soutěže teprve po Romanově příchodu k drahám.

Roman také MF DNES řekl, že za jeho působení "se v radě nerozhodovalo o jediné zakázce". To je pravda jen částečně: dozorčí rada, která hlídá hospodaření drah, o nákupech věděla a schvalovala záměr investic, už však nebyla u samotného výběru firmy.

Přehled zakázek pro Škodu v období, kdy Martin Roman působil v dozorčí radě

Měsíc po Romanově odchodu navíc získaly firmy ze skupiny Škoda bez soutěže zakázky za další čtyři miliardy. Práci za další dvě miliardy během Romanova působení na drahách získala Škoda od dceřiné firmy ČD Cargo. Roman zdůrazňuje, že jeden člen rady z devíti nemůže celý výsledek nijak ovlivnit.

"Jestli myslíte, že jeden člen dozorčí rady z devíti může pohnout celou mašinerií, tak to je absurdní," odpověděl Roman na dotaz MF DNES, zda mohl nějak ovlivnit přísun zakázek firmám Škody Transportation.

Analýza zakázek ukazuje, že je Škoda získávala za Romana

Jeho tvrzení, že se za jeho působení v dozorčí radě nerozhodovalo o žádné zakázce pro Škodu, zpochybňují výpisy z veřejného registru zakázek: za dobu, kdy Roman seděl v dozorčí radě, dráhy podepsaly s firmami ze Škody Transportation 10 velkých kontraktů, v součtu za více než šest miliard.

Všechny byly podepsané po více než dvou letech jeho působení. Dozorčí rada drah skutečně přímo nerozhoduje o tom, kdo soutěž vyhraje. O zakázkách však rozhodně ví a řeší je. "Dozorčí rada schvaluje předběžný souhlas s vyhlášením výběrového řízení, ale to je ještě před samotnou soutěží," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Někdejší šéf dozorčí rady drah a dlouhodobý kritik současného vedení Zdeněk Žák tvrdí, že za jeho působení se Roman v dozorčí radě příliš neprojevoval. "Byl spíše tichým členem. Ale co se domlouvalo jinde, to netuším," říká Žák, za jehož působení Škoda nezískala prakticky jedinou zakázku. Později se to změnilo.

2009: Boom zakázek pro Škodu

Rok 2009 byl pro Škodu mimořádný: přísun zakázek začal nejprve rozsáhlými kontrakty na opravy vozidel a lokomotiv. Ty získaly firmy Pars nova a Movo, které jen krátce předtím pohltila Škoda Transportation. V případě Mova šlo dokonce jen o pár týdnů.

V šesti miliardách zakázek pro České dráhy chybějí navíc další obchody, které se Škodou uzavřela dceřiná společnost ČD Cargo. Šlo především o modernizace a opravy elektrických lokomotiv, v součtu za více než dvě miliardy.

Romana do dozorčí rady přivedl ministr dopravy Aleš Řebíček. Odešel v prosinci roku 2009, který byl na drahách hodně hektický: firma uzavřela se státem a kraji memorandum, které zablokovalo do značné míry na deset let vstup konkurence. Roman svůj odchod zdůvodnil střetem zájmů. Nikoliv však kvůli Škodě, ale kvůli chystané soutěži drah na nákup proudu.

Zakázky i po odchodu

Romanův konec na drahách přitom neznamenal i konec zakázek pro Škodu. Měsíc po jeho odchodu dostala Škoda Vagonka bez soutěže zakázku za tři miliardy, za další miliardu šumperská Pars nova. Dráhy po kritice zadávání zakázek bez soutěže vypsaly na investice už jen otevřené soutěže. I ty však někdy jako by byly šité na míru Škodě. Patrné to bylo při tendru na elektrické příměstské jednotky. Stačila jedna podmínka: rozšířit v zadávací dokumentaci šířku dveří o pár centimetrů tak, aby se jiným konkurentům ztížila přihláška.

MF DNES navíc v minulosti upozornila na nevýhodnou cenu zakázek: jedno místo v City Elefantu vyšlo dráž než ve srovnatelných vlacích jiných západoevropských dopravců.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Německá výhodná jízdenka slaví rok. Obliba však zaostala za původními plány

3. května 2024  15:44

Už jeden rok platí v Německu nová jízdenka na regionální a městskou dopravu jen za 49 euro na...

Gazprom žaluje ČEZ a další firmy. Chce zabránit arbitráži o miliardy v Ženevě

3. května 2024  13:55

Ruská plynárenská společnost Gazprom Export požádala ruský arbitrážní soud, aby zakázal české...

Praha koupí bateriové trolejbusy z Turecka, ÚOHS zamítl rozklad

3. května 2024  12:06

Zakázku na sedmdesát nízkopodlažních trolejbusů za více než miliardu korun pro pražský dopravní...

Lidé stále používají až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, od podzimu budou zakázané

3. května 2024  11:19

V České republice je stále až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, jejichž provoz bude od letošního...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...