Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

OKD má kampaň v televizi. Má zlepšit image a zvýšit sílu pro lobbing

  16:16aktualizováno  16:37
Černouhelná společnost OKD rozjela masivní reklamní kampaň. Chce v ní přesvědčit lidi o tom, že je důležitou firmou, díky níž mohou lidé nejenom topit, ale hrát například golf, jezdit autem či si krášlit obličej rtěnkou. Uhlí se totiž využívá při výrobě oceli, slitin, plastů, ale i barviv. Firma zároveň doufá, že jí reklama pomůže lépe prosazovat její zájmy.

Reklamní spot nasadila ostravská firma, kterou vlastní Zdeněk Bakala, do televizí minulou středu. Běží v hlavním vysílacím čase a její důležitost dokazuje to, že "sousedí" například s reklamami na prací prášek či zubní pastu.

"Pan Uhlí" se v dramaticky stupňovaném klipu mění na železný poklop kanálu, po němž přebíhají lidé, aniž mu věnují pozornost, v temném podchodu se z něj stává světlo a nakonec se transformuje na ocelový most se slovy: "Nemusím být vidět, prostě sloužím."

"Cílem je ukázat, že průmyslové firmy prospívají ekonomice a přinášejí lidem každodenní užitek, aniž si to uvědomují. Průmysl si totiž nezaslouží tak špatnou pověst, jakou má, naopak, dává lidem práci, odvádí vysoké daně do státní pokladny a v podobě rekultivací vrací krajině to, co jí vzal," vysvětluje mluvčí OKD Vladislav Sobol.

Spot podle něj poběží v televizích asi do konce října a kampaň pak bude až do konce roku pokračovat na internetu, v tisku či v podobě takzvaných outdoorových aktivit (například uhelnou tramvají nebo neobvykle vyzdobenými zastávkami). Cenu kampaně firma nezveřejnila. "Je to interní informace," uvedl mluvčí.

Reklamní expert: kampaň se povedla

Kampaň se podle odborníka na reklamu těžařské firmě povedla. "Reklama OKD je z mého pohledu kreativně i exekučně velmi zdařilá. Výpravný televizní spot nepracuje jen s racionálním sdělením, ale velmi sugestivní formou posouvá vnímání 'studené' značky do emocionální roviny," řekl Roman Němec, viceprezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK).

Podle něj se jedná se o ryze brandovou kampaň, jejímž cílem není zvyšovat prodej žádného konkrétního produktu, nýbrž pozitivně ovlivnit vnímání značky OKD. "Otázkou je, z jakého důvodu tak vlastník značky činí?" ptá se Němec.

Brandové kampaně totiž podle něj nejsou u značek těžkého průmyslu příliš běžné ani u nás, ani ve světě. Nicméně čas od času se objevují. V Česku například běžela už na konci 90. let emotivní image kampaň na sokolovské uhlí.

OKD potřebuje po nepříjemných kauzách vylepšit image

"Obecně může být záměrem zadavatele zvýšení hodnoty značky na akciových trzích, prosazování zájmů značky na trhu práce nebo pozitivní ovlivnění veřejného mínění o značce, pokažené například ekologickými aspekty výroby a podobně," dodává viceprezident AČRA MK.

Televizní klip

Klip vznikl rychle. Výběrové řízení bylo vypsáno v srpnu 2011 a první spot se na televizních obrazovkách objevil 12. října.

Hlavní roli "pana Uhlí" získal Srb Daniel Vivian. Firma si vybrala "charizmatického cizince" záměrně, aby tvář herce nebyla spojena s jinou tuzemskou reklamou. Vedle Viviana si v klipu zahrálo i 9 zaměstnanců OKD. Jejich angažmá "rozčililo" patrně jednoho ze zaměstnanců firmy. Pod klip na YouTube totiž napsal, že v "komparzu hrají lidi, o nichž se nedá mluvit jako o poctivých a těžce pracujících hornících, protože to jsou vedoucí, kteří většinou sedí v kanclu a jen rozkazují a brání ostatním lidem v rozvoji". Mluvčí OKD však prohlásil, že herci byli skuteční horníci.

Klip režíroval režisér Jiří Hanych a celou kampaň provedla firma Beef Brothers.

OKD si také možná "žehlí" svou pověst kvůli kauze nájemních bytů OKD, které si lidé nemohli koupit do osobního vlastnictví, ačkoliv měli při privatizaci těžařské firmy za to, že to je jejich právo. Sdružení nájemníků obývajících ostravské byty chce dokonce hnát celý případ k Evropskému soudnímu dvoru. (viz předchozí článek)

Černouhelné firmě také neprospívají zprávy o úmrtí horníků. Loni v dolech zemřeli tři, letos už pět, naposledy na začátku října v závodě Lazy Dolu Karviná. (více čtěte zde) Lidé jsou také neštvaní kvůli odstřelům, které jim znepříjemňují život. (více zde)

Mluvčí OKD připustil, že cíl zlepšit image firmy může společnosti v budoucnosti vylepšit pozici při vyjednávání s obcemi, obyvateli či zákonodárci. "Kampaň nám určitě nepřinese nárůst prodeje uhlí, ale je to dlouhodobá investice, která nám může pomoci jednat s občany například při těžbě v nových oblastech," uvedl Sobol.

Firmě také podle něj může pomoci přilákat nové odborníky, kterých má například na pozicích elektrikářů, horníků či zámečníků nedostatek. "Když se zlepší povědomí o průmyslu, mohlo by to mít vliv například i na vyjednávání o horním zákoně," prohlásil mluvčí OKD.

Novela horního zákona totiž zatím počítá s tím, že nepůjde vyvlastnit půdu kvůli důlní činnosti (více zde) . "Vyvlastňovací paragraf bychom znovu rádi vrátili do hry, protože slouží jako pojistka proti korupci," dodal Sobol.

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Z kurtu mezi finanční elitu. Serena Williamsová investuje do začínajících firem

4. května 2024

Serena Williamsová je jednou z nejúspěšnějších tenistek světa, vítězila na Grand Slamech, zlato má...

Rusko do konce srpna zakázalo vývoz cukru, chce zajistit stabilitu na trhu

4. května 2024  7:16

Rusko přechodně zakázalo vývoz cukru ze země. S odkazem na vládní nařízení o tom píší ruské tiskové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...