První vůz převzal majitel firmy Leoš Novotný v polském závodě v Stadler Siedlce. Vozy teď čeká oživování a schvalování pro provoz v Česku, na jaře se objeví v Česku na zkušebním okruhu ve Velimi.
Nákup černo-zlatých souprav financuje převážně z úvěrů od zahraničních bank, část peněz dodali soukromí investoři. Celkem za ně utratí 1,5 miliardy korun.
Firma už rozhodla, že na trase z Prahy do Ostravy bude stejně jako konkurenční Pendolino Českých drah zastavovat jen v Pardubicích, Olomouci a Ostravě - Svinově. Firma je už s ČD dohodnutá například na spolupráci při údržbě vlaků.
"Naše vlaky jsou vybaveny technologiemi odpovídajícími roku 2012 a ne osmdesátým letům minulého století, na jaké byli dosud Češi na železnici zvyklí,“ řekl Novotný. Každá jednotka pojme 237 cestujících ve třech různých třídách: economy (212), business (19 cestujících) a premium (6). I když jde původně o regionální jednotku, Leo Express si vnitřek navrhl jako dálkový vlak. Stadler se dokonce rozhodl jejich vlak představit jako hlavní exponát na železničním veletrhu Innotrans v Berlíně.
Firma slibuje cestujícím například velmi funkční internetové připojení ve vlaku, v každé soupravě investovali 12 milionů jen do IT technologií. "Je ověřeno, že rychlý a dostupný internet zvyšuje počet cestujících ve vlacích minimálně o 15 procent," dodal Novotný. Ceník ani jízdní řád zatím nezveřejnili.
Leo Express věří v úspěch na trase i díky tomu, že jednotky mají nižší provozní náklady, než například Pendolino nebo klasické lokomotivou tažené soupravy RegioJetu.