Z Prahy do Madridu letíte stejně dlouho jako do Moskvy. Dvě hodiny a padesát minut. Nejlevnější zpáteční letenku do středu Pyrenejského poloostrova seženete u ČSA za necelé čtyři tisíce a do ruské metropole za devět tisíc korun.
Důvod rozdílu je jednoduchý, zatímco z Prahy do Madridu může létat jakákoliv letecká společnost, z Prahy do Moskvy jen ČSA nebo Aeroflot.
Podobné rozdíly by mohly být už brzy minulostí. Ministerstvo dopravy chce změnit leteckou smlouvu s Ruskem z roku 1966, podle které může být na lince mezi českým a ruským letištěm vždy jen jeden dopravce na české a ruské straně – v praxi většinou ČSA a Aeroflot.
Ministerstvo dopravy chce uzavřít novou smlouvu
Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka už jednání o změně probíhají. Česko by rádo uzavřelo zcela novou smlouvu. "Hlavní změnou bude prosazení liberalizace přepravního trhu. Budeme chtít prosadit více leteckých dopravců na jednotlivých linkách do Ruska," uvedl Novák.
Ministerstvo by chtělo smlouvu co nejdříve, termín však není zatím jasný. "Ruská strana o nové smlouvě ví a nemá s tím problém," uvedl Novák.
Na otevření nebe mezi Evropou a Ruskem tlačí několik let zatím neúspěšně i Evropská unie, řada zemí už má s Ruskem dohodu, že na jedné lince mohou létat za každou zemi dva dopravci.
Zatím není příliš reálné, že by smlouva umožnila "otevřené nebe" mezi Českem a Ruskem. Otevření pro další dopravce mezi oběma zeměmi by však znamenalo, že například mezi Prahou a Moskvou by mohly létat čtvery aerolinky namísto současných dvou, což by mohlo přispět ke snížení cen.
Zájemci o linku se už hlásí
Na české straně má zájem o linky do Ruska například Travel Service. Firma se už loni hlásila do výběrového řízení, ve kterém ministerstvo vybralo pro linky do Moskvy a Petrohradu opět ČSA. "Pokud by došlo ke změně mezivládní dohody, určitě bychom zájem měli," uvedla mluvčí společnosti Vlaďka Dufková.
Otevření linek konkurenci může mít velký dopad především na České aerolinie. Ty vidí čím dál více svoji budoucnost v orientaci na Rusko a spojení směrem na východ je pro ně díky omezené konkurenci hospodářsky podstatně zajímavější než lety směrem na západ. Argumentují i tím, že zatímco jim celkově počet cestujících ubývá, na východ jim loni přibylo 8,4 procenta pasažérů.
Letos ČSA otevírají směrem do Ruska dvě nové destinace, Nižnyj Novgorod a Ufu, do řady jiných měst se spojení navyšuje. "Koncentrovat aktivitu je vždy rizikové, ale pro nás není žádná jiná alternativa," řekl před časem šéf ČSA Philippe Moreels. Práva létat do Ruska jsou pro potenciální zájemce o ČSA jedním z největších bohatství firmy.
Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky nemusí z otevírání trhu ČSA vyjít špatně. "ČSA mají v Rusku dobrý zvuk a lepší flotilu než místní dopravci, to může být výhoda," míní Procházka.
Letecký provoz mezi Českem a Ruskem v posledních letech silně houstne. Může za to čím dál větší zájem Rusů o pobyt v Česku i rostoucí počty obchodních kontraktů tuzemských firem. Mezi Prahou a Moskvou létá denně až devět párů spojů ČSA a Aeroflotu. Moskva byla loni po Paříži na druhém místě v žebříčku měst, kam z Prahy létá nejvíce lidí.
Počty cestujících na linkách mezi Prahou a ruskými městy stouply za posledních pět let o téměř sedmdesát procent, což je výrazně více, než byl růst celého ruzyňského letiště.