Za společnost Czech Airlines Technics (CAT), která se stará o údržbu a opravy letadel, zaplatí aeroholding 1,085 miliardy korun. Peníze nedostanou aerolinky najednou.
"Platba půjde ve třech splátkách, poslední bude na podzim letošního roku," uvedla mluvčí aeroholdingu Michaela Lagronová. Celkem dostaly ČSA za své dceřiné firmy 2,389 miliardy korun. Peníze jsou však vázané na nákup nových airbusů, které objednal ještě někdejší šéf ČSA Jaroslav Tvrdík. Taková byla podmínka financujících bank. Za nová letadla utratily ČSA už zhruba šest miliard korun.
Jak ČSA vydělávají2,39 miliardy korun získaly ČSA prodejem svých dceřiných firem pod křídla aeroholdingu. 1,085 miliardy korun je částka za poslední předávanou firmu, Czech Airlines Technics, údržbu letadel s 800 zaměstnanci 6 miliard korun. Přibližně tolik už aerolinie utratily za airbusy, které objednal exministr Tvrdík v době, kdy ČSA vedl. |
Cena za koupi dceřiné firmy CAT vychází ze znaleckého posudku PricewaterhouseCoopers. Naposledy si nechaly ČSA ocenit firmu v roce 2010 kvůli převodu majetku na CAT. Tehdy byla hodnota majetku 402 milionů korun. Podle mluvčí jde však o posudky na rozdílné účely. "Jejich dlouhodobý majetek a zásoby jsou ve výši téměř 900 milionů korun," dodala.
Czech Airlines Technics zažívají po problémech s nedostatkem zakázek v předchozích letech úspěšné roky. Udržují a opravují nejen letadla mateřských ČSA, ale i řady dalších evropských dopravců. Firma zaměstnává více než osm set lidí a za loňský rok vykázala zisk 4,3 milionu korun.
Do aeroholdingu nyní zamíří samotné ČSA
ČSA si ještě letos založily novou firmu Czech Airlines Training Center, do které by se mělo převést výcvikové centrum pro piloty a palubní posádky včetně simulátorů. Aerolinky jednají o jejím prodeji Řízení letového provozu.
Do Českého aeroholdingu stát postupně začleňuje všechny své letecké firmy. Základem je především dlouhodobě ziskové Letiště Praha, z jehož zisků se nákupy dceřiných společností ČSA převážně platí. Aeroliniím zůstane jen provoz pravidelných linek, všechny ostatní činnosti postupně převzaly dceřiné firmy nebo je už firma dříve prodala.
Do aeroholdingu zbývá začlenit už jen samotné aerolinky. Vznik aeroholdingu, který posvětila vláda v roce 2010, je terčem kritiky především konkurenčního Travel Service. Antimonopolní úřad ovšem už zřízení aeroholdingu odsouhlasil.
Důvodem ke spojení byla nejen záchrana ČSA, od kterých už předtím koupilo letiště nemovitosti za několik miliard korun. Jedním z impulzů ke vzniku holdingu byla také obava, že při případném úpadku ČSA by Letiště Praha přišlo najednou o největšího zákazníka.
Firmy v rámci aeroholdingu fungují samostatně, jejich vlastník jim zajišťuje společné účetnictví, IT či právní služby, čímž se mají ročně ušetřit stovky milionů korun.