O tom, že dá Brusel plánům na restrukturalizaci ČSA ve středu zelenou, informovaly ČTK zdroje z Bruselu už v úterý.
Komise se obávala, zda by údajně výhodnější podmínky půjčky od státní firmy Osinek nemohly narušit konkurenceschopnost a volnou hospodářskou soutěž. Brusel se o dění kolem ČSA zajímá už dlouho, vyšetřování půjčky začalo v roce 2010. Peníze od Osinku měly posloužit na splátky leasingu letadel a jako rezerva na horší časy. Komise zkoumala, zda to nebyla nedovolená státní pomoc, a nakonec rozhodla, že to tak nebylo.
"Je to pro nás velké zklamání a potvrzení toho, že Evropská komise nefunguje. Pracují velmi pomalu," říká spolumajitel letecké společnosti Travel Service Jiří Šimáně. Právě Travel Service stížnost na kapitalizaci úvěru Osinku do Bruselu podával. Podle Šimáněho firma asi ani nevyužije možnost odvolat se u Evropského soudního dvoru. "Nemyslím si, že to má vůbec smysl," dodal Šimáně.
ČSA jsou nyní součástí Českého aeroholdingu, který sdružuje společnosti se státní účastí působící v leteckém průmyslu. Komise hloubkové šetření podpory na restrukturalizaci ČSA zahájila loni v únoru. Brusel chtěl zjistit, jestli plán "může obnovit dlouhodobou životaschopnost společnosti a zda bude navrhované omezení podnikatelských činností dostatečné k tomu, aby zmírnilo negativní účinky poskytnuté podpory na hospodářskou soutěž".
Bruselští experti měli pochybnosti například o tom, v jakém rozsahu by se mohlo na restrukturalizačním projektu podílet Letiště Praha, s nímž se podle plánu měly ČSA spojit. Jejich otázky zahrnovaly i to, jaký bude příspěvek ČSA na restrukturalizační náklady.