Kdo prochází v posledních dnech kolem pobočky Českých aerolinií v centru Prahy, může mít podle front pocit, že se tu buď začíná nabízet nový iPhone, nebo tu každý den prodávají lístky na Cimrmany.
Změna podmínek věrnostního programu ČSA OK Plus v kombinaci s tradiční českou vlastností odkládat zařizování věcí na poslední chvíli způsobila nečekané komplikace tisícům klientů, kteří se snaží do konce září vybrat své za roky nastřádané míle za věrnost ČSA.
Zájemci o bonusové letenky zahltili jak telefonní centrum, tak kamennou pobočku v Praze. Přes internet si totiž odměnu nelze vyřídit. Od 1. října ČSA vymaže všem svým klientům z věrnostního programu nasbírané míle, které jsou starší než dva roky. Končí tak jeden z nejvelkorysejších leteckých programů, který umožňoval lidem sbírat míle na vybrání odměny třeba i deset let. U většiny dopravců je platnost mil omezená většinou jen na určitou dobu, aby své zákazníky motivovali k častějšímu létání.
Na telefonní lince se čeká hodinu
"Už od devíti stálo před kanceláří třicet lidí, na infolince se čeká hodinu," popisuje jeden ze zákazníků ČSA čekání na letenku v pondělí. Boj nakonec vzdal, odbavení některých klientů trvá i přes půl hodiny. Přiznává, že je jeho chybou, že si vše nechal na poslední chvíli. Letecká diskusní fóra jsou teď plná zážitků lidí, kteří se na poslední chvíli snaží ještě získat výhodnou letenku.
Mluvčí ČSA Hana Hejsková zdůraznila, že klienti byli o změně podmínek informováni několikrát a poprvé už na konci února. Lidé tak měli několik měsíců na to, aby si odměny vybrali. "Jak už to bývá, řada z nich si tuto možnost ponechala na poslední chvíli. V této souvislosti se nárazově zintenzivnil provoz také v kanceláři Českých aerolinií v centru Prahy," uvedla Hejsková. Podle ní dokonce v létě ubylo požadavků na vystavení bonusových letenek.
Hejsková potvrdila, že personál ČSA preventivně posílily o ostrahu. "Cílem je především zajistit, aby pracovníci centra mohli zcela kompetentně a co nejrychleji vyřizovat požadavky klientů Českých aerolinií," uvedla Hejsková.
Bonusových letenek nebo jiných odměn využilo zatím zhruba 14 tisíc lidí. Největší zájem je zejména o lety do exotických destinací, podle informací MF DNES hlavně s Korean Air, který nabízí nejnižší poplatky k letence. K bonusové letence zdarma si totiž mnozí dopravci připočítávají například i palivové příplatky, které letenku zdarma nakonec výrazně prodraží.
Termíny neprodlouží, ale bonus si můžete vyřídit e-mailem
ČSA neuvažují kvůli velkému zájmu o prodloužení termínu na výběr starších bodů. Lidé se však přesto mohou frontám na pobočce či čekání na telefonu vyhnout. Podle Hejskové stačí, pokud zašlou do konce září e-mail do ČSA, že chtějí proměnit staré míle za některou z nabízených odměn. Klienti přitom mají možnost vybrat si termín pro let kdykoliv během dvanácti měsíců od vytvoření rezervace. Řada atraktivních termínů je však už vyprodána.
Pro ČSA bude výběr bonusových letenek u jiných dopravců znamenat nemalé finanční náklady. V poslední zveřejněné účetní uzávěrce za rok 2010 měla v rozvaze jako rezervu na odměny z věrnostních programů 380 milionů korun.