Ze zprávy vyplývá, že na tvorbu aplikace, její otestování a následné proškolení měla dodavatelská společnost ATS-Telcom necelé tři měsíce, neboť do poloviny března 2012 připravovala pouze její návrh. Na audit upozornil server Aktuálně.cz.
Podle auditorů mělo ministerstvo zadat nadlimitní veřejnou zakázku v otevřeném řízení na dodavatele řádně vytvořené aplikace registru včetně podpory provozu. Udělat to mělo ihned, když bylo jasné, že registr vozidel už nebude spravovat ministerstvo vnitra.
Ministr Dobeš tímto zjištěním z auditu argumentoval, když odvolal svého náměstka Ivo Tomana. "Audit říká, že tu nebylo zcela včasné konání vedení odboru provozu vozidel ve věci spolupráce a metodického vedení a odboru vnitřní správy bezprostředně po vypovězení smlouvy ze strany ministerstva vnitra," řekl tehdy Dobeš (více o odvolání náměstka Tomana zde).
Auditoři také kritizovali způsob řízení projektu. "Řízení projektu registru nebylo zcela v souladu s obecně uznávanou dobrou praxí. Za závažné pochybení považujeme především způsob řízení kvality, řízení rizik a skutečnosti, že nebyl
definován komunikační plán," stojí ve zprávě.
Registr nefungoval, ale sankce také ne
Chyb však audit objevil více, například nefunkční sankce ve smlouvě. "V tomto smyslu máme výhrady zejména k absenci úpravy záruky za kvalitu plnění, nejednoznačnosti v aplikaci sankčních ustanovení a nedostatečné specifikaci akceptační procedury," uvádí auditoři.
Registr ministerstvu dodala firma ATS-Telcom. Resort dopravy jí platí za provoz a rozvoj informačních systémů měsíčně 13 milionů korun. Firma zakázku na provoz informačních technologií získala ve výběrovém řízení už v roce 2010. K vytvoření aplikace pro centrální registr vozidel a jeho provoz se však dostala bez soutěže (více o podmínkách spolupráce mezi státem a firmou čtěte zde).
Po spuštění ovšem nový registr nefungoval a trvalo řadu týdnů, než se ho podařilo zprovoznit. I po třech měsících provozu přetrvávaly některé problémy. Část údajů je třeba zadávat ručně, nefunguje napojení na základní registry (více zde).
Ministerstvo dopravy zatím eviduje celkem 135 žádostí o odškodné ve výši přibližně 4,1 milionu korun. "Z toho 79 žádostí za 2,8 milionu korun mají základní potřebné náležitosti, Dvacet z nich se pak týká nemajetkové újmy v ceně 1,3 milionu korun," řekl iDNES.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
U ostatních žádostí vyzvalo ministerstvo žadatele o doplnění chybějících dokumentů, například o určení cestovních nákladů, ušlého zisku a podobně. Zamítnuto byl zatím jen pět žádostí. "Žadatelům o tom už bylo odesláno vyrozumění," uvedl Neusar.
Podívejte se, jak o problémech s registrem mluvili zodpovědní ministři:
25. července 2012 |