Proti současně platným maximálním cenám vyjde přeprava tisíc tun nákladu na kilometr jízdy po celostátní železnici o zhruba tři koruny levněji. Dopravce nově zaplatí 43 korun a 88 haléřů. Podobným způsobem se proti současnosti sníží i platba na regionálních tratích a na tratích zařazených do evropského železničního systému.
Jak se tvoří cenaCena za použití kolejí se vypočítává na základě hmotnosti vlaku, délky trasy a typu trati. Výslednou cenu dále ovlivňuje například to, zdali dopravce používá neekologické dieselové lokomotivy na elektrifikovaných tratích, nebo jestli využívá vozidlo s naklápěcí skříní. K tomu ještě SŽDC poskytuje slevu z ceny pro některé druhy dopravy. Kromě jednotlivých vozových zásilek mají snížené sazby ještě vlaky kombinované dopravy, nostalgické jízdy s historickými vozidly a vlaky vypravované v rámci charitativních akcí. |
Sleva, kterou správa železnic poskytuje při přepravě jednotlivých kusových zásilek, by se měla zvýšit o 10 procentních bodů na 55 procent. Tento druh přepravy je přitom podle národního dopravce ČD Cargo, kterému změna ceníku pomůže nejvíc, dlouhodobě ztrátový.
Snižování poplatku za použití kolejí byla jedna z možných cest, kterými chtěl bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš zachránit ČD Cargo. To se v současnosti potýká s propadem tržeb a podle předpokladu by letos mohlo skončit ve ztrátě zhruba 230 milionů korun. Kvůli platnému zákonu o železnici není možné cenové tarify měnit okamžitě, změny musí být oznámeny s ročním předstihem.
Provoz osobních vlaků podraží
Spolu se snižováním ceny pro nákladní dopravu počítají ceníky SŽDC se zvýšením poplatku pro osobní dopravce. Ti od roku 2014 zaplatí za ujetý kilometr po celostátní trati o 21 haléřů více a zhruba o korunu na kilometr si připlatí za tisíc tun hmotnosti vlaku.
"Nám takovéto zdražení výrazně neublíží," řekl obchodní ředitel soukromého dopravce RegioJet Jiří Schmidt. Za pětivozový vlak dnes dopravce platí 21 korun za ujetý kilometr, po zdražení v roce 2014 se cena za průjezd stejného vlaku zvýší na 23 korun. Podle Schmidta však úprava cen ve svém důsledku poškodí stát. Neplatí totiž, že snížení poplatku pro nákladní dopravu pokryje zdražení pro osobní dopravce. Ti jezdí převážně v závazku veřejné služby, a poplatky za použití kolejí si proto mohou nechat proplatit z dotací. Výjimku tvoří pouze společnosti jezdící na komerční riziko.
Kromě RegioJetu jezdí bez dotací ještě konkurenční Leo Express a rovněž vlaky Českých drah na trati Praha-Ostrava. Mimo tuto trať provozuje na komerční riziko národní dopravce ještě rychlíky D1 z Prahy do Brna a nedotovaný provoz chce na tuzemských železnicích v průběhu příštího roku zahájit britská Arriva.