Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pardubické letiště trhá rekordy a chystá nový, skromnější terminál

  9:19
Pardubické letiště odbavilo loni rekordních 125 tisíc pasažérů a letos jich chce ještě víc. Rozjíždí se proto příprava stavby nového terminálu, ale podstatně skromnějšího, než jaký se plánoval před pěti lety. V ideálním případě se začne stavět příští rok.

Vizualizace nového terminálu pardubického letiště z roku 2008. Nový projekt počítá s náklady do 300 milionů korun, což je zhruba polovina rozpočtu návrhu původního. | foto: Archiv MF DNES

Podmínky, které pardubické letiště nabízí pasažérům, nejsou nic moc. Lidé musí stát na dešti, čekají dlouho na odbavení, není tam normální zázemí obvyklé v Evropě, nelze najednou odbavit více než jedno letadlo. Letiště musí některé lety odmítat.

"Pro další rozvoj je nový terminál naprosto nezbytný," uvedl ředitel letiště Vít Málek.

To vše by měla vyřešit stavba nového terminálu Jana Kašpara. Bude levnější než návrh z roku 2008, i když odbaví také až čtvrt milionu pasažérů ročně. Možná už také neplatí striktní podmínka, že stamiliony musí přinést strategický partner.

O lety je zejména mezi rusky hovořícími turisty takový zájem, že vedení letiště se domnívá, že by si mohlo s pomocí Pardubického kraje a města vzít na akci úvěr a jeho větší část splácet.

"Náklady by se měly pohybovat do 300 milionů korun. To je zhruba polovina toho, co měl stát původní projekt," uvedl Jan Andrlík, šéf společnosti East Bohemian Airport. Firmu, která letiště provozuje, vlastní společně Pardubice a Pardubický kraj.

Původní plán letiště stáhlo

Ministerstvo životního prostředí na začátku letošního roku zastavilo posuzování projektu stavby nového terminálu z roku 2008. Požádalo o to samotné vedení letiště, které chystá nový návrh.

"Územní rozhodnutí bychom mohli mít do dubna, pak budeme předkládat dokumentaci pro stavební řízení, musíme také sehnat peníze. Pokud budeme potřebovat úvěr, tak je třeba vysoutěžit banku a vysoutěžit generálního dodavatele," vypočítává Jan Andrlík.

V ideálním případě by se podle něj mohlo začít stavět v roce 2014. "To ale budeme muset hodně pracovat," dodal.

Za úvěr by se měly letišti zaručit kraj i město

Jsou i jiné možnosti, jak sehnat peníze, třebaže klasický vstup soukromého investora do společnosti to není. Brání tomu fakt, že Unie loni dala přes dvě stě milionů na nové technické zázemí i ranvej.

Pardubice letí

Značnou část provozu na pardubickém letišti obstarávají linky z Ruska, zejména z Moskvy nebo Petrohradu. Jejich pasažéři využívají toho, že se po dálnici D11 dostanou do centra Prahy stejně rychle, jako když přiletí na Ruzyni, díky rychlejšímu odbavení. Pro aerolinky jsou také v Pardubicích nižší náklady. V letní sezoně jsou tyto pravidelné lety doplněny ještě chartery do turistických destinací zejména na jihu Evropy.
O vzniku terminálu se hovoří v Pardubicích několik let. Město opakovaně jednalo se strategickými investory, z jejich vstupu do společnosti vždycky sešlo.

"Musíme splnit pět let udržitelnosti. O prodeji nemůže být řeč," uvedl náměstek primátorky Jindřich Tauber.

"Není možné, aby investor normálně vstoupil do společnosti, ale lze to vyřešit jinak," řekl Andrlík s tím, že letišti by od strategického partnera nestačily jen peníze, ale chtělo by, aby s sebou přivedl i větší provoz, více letadel.

Primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková soudí, že bez investora to nepůjde. "V rozpočtech takové prostředky nenajdeme. Předpokládám ale, že v této chvíli, kdy je letiště na vrcholu, by nalezení vhodného investora mohlo být možné," uvedla primátorka.

Plány vedení města se zdaleka nelíbí všem. Například zastupitel Miroslav Rubeš trvale upozorňuje, že s novým terminálem může také přibýt stížností na hluk z letadel, kterých bylo už nyní dost.

Hranici dvě stě tisíc pasažérů však může letiště překonat už letos a bez nového terminálu. Byť v podmínkách, které mají k ideálu daleko. Připouští to Jan Andrlík.

"Není to vyloučené. Záleží na tom, jak dopadne letní letový řád, jestli se potvrdí naše předpoklady, mohlo by se to stát," uvedl Andrlík.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

26. dubna 2024  15:09,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Dotace z EU zachránily Automatické mlýny, na čachry s penězi doplatil hotel

2. května 2024

Miliardy korun z Evropské unie v posledních dvaceti letech nemířily jen do asfaltu a kolejí,...

Vítr komplikoval dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdily vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr ve středu potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli...

Křivda se neustále opakuje. Vědec chce hranici Čech a Moravy víc zatraktivnit

1. května 2024

Premium Sociální a regionální geograf z Masarykovy univerzity Petr Marek chce hranici Čech a Moravy...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...