Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Microsoft: Pozor, Google čte vaše osobní maily, pojďte radši k nám

Společnost Microsoft spustila novou kampaň, která má za úkol oslabit popularitu služby Gmail a ukázat v lepším světle novější Outlook.com. Série videí, anket a příkladů má poukázat na přílišné zásahy do soukromí. Google se jich údajně dopouští tím, že uživatelům ukazuje reklamy na základě klíčových slov v e-mailech.
Microsoft pokračuje ve své kampani Scroogled proti společnosti Google.

Microsoft pokračuje ve své kampani Scroogled proti společnosti Google. | foto: Profimedia.cz

"Google prochází všechny vaše e-maily a hledá v nich klíčová slova, aby vám mohl zobrazit na vás zacílené reklamy," varuje Microsoft v rámci své útočné kampaně Scroogled.com. Upozorňuje na dlouho známý fakt, ovšem podle studie, na kterou odkazuje, zdaleka ne všichni vědí o tom, že Google vybírá reklamy i na základě textu soukromých e-mailů.

Cílem kampaně je upozornit na relativně novou e-mailovou službu Outlook.com, kterou Microsoft spustil v létě 2012. Outlook.com výrazně vylepšil a zrychlil ovládání webového e-mailového klienta a podle tehdejších recenzí se inspiroval populárními funkcemi z Gmailu a přinesl některé nové, zatímco v jiných (např. bezpečnosti) za Gmailem zaostával.

Už tehdy bylo jasné, že Microsoft chce ulovit alespoň některé z více než 400 milionů uživatelů Gmailu. Současná kampaň je zaměřená na cílené reklamy, které tvoří jádro podnikání společnosti Google nejen u e-mailů, ale i ve vyhledávání nebo na YouTube.

Stránka Scroogled.com, kde Microsoft upozorňuje na cílené reklamy Gmailu

"Naše reklamy zajišťují, že jsou služby Google dostupné bez poplatků. Ze všech sil se snažíme, aby naše reklamy byly bezpečné, neobtěžovaly uživatele a byly pro něj relevantní," reagoval Google. Zdůrazňuje, že klíčová slova hledá v e-mailech automatizovaný algoritmus, podobný tomu, který prohledává poštu a vyřazuje z ní spamové zprávy.

Opakování stejných argumentů

Není to zdaleka poprvé, co se algoritmus zobrazování reklam stal důležitým tématem. Poprvé to bylo krátce po představení Gmailu veřejnosti v roce 2004. Služba nabídla tehdy zcela nevídaný 1 GB prostoru. Protože Google oznámil tuto novinku 1. dubna, považovali ji mnozí komentátoři za pouhý Apríl, a Google tak musel opakovaně ujistit, že tehdy nevídanou službu myslí zcela vážně. I přes nutnost pozvánek si služba v následujících měsících získala velkou pozornost a popularitu.

"Ani Larryho Page ani Sergeye Brina (zakladatele Googlu, pozn. red.) ani žádného z vývojářů nenapadlo, že někteří uživatelé ponesou krajně nelibě zásah do soukromí, když počítače Googlu budou pročítat jejich e-maily a podle určitých slov generovat sponzorované odkazy," píše David Vise v knize Google Story. Podle něj si zakladatelé neuměli představit, že by veřejnost mohla nepochopit, že jde pouze o počítačový algoritmus, který se skutečným "čtením cizích mailů" nemá nic společného.

Na Google se sesypaly výtky médií i zájmových skupin. "Pečlivě vypěstovaná image Googlu coby bojovníka za svobodu se zhroutila, protože najednou vypadal jako Velký bratr, který milionům uživatelů nahlíží přes rameno," míní Vise.

Google podle Larryho Page tehdy neudělal chybu tím, že funkci cílených kontextových reklam spustil, ale tím, že ji lidem dostatečně nevysvětlil: "Pár věcí jsme se naučili. Mohli jsme to posílání zpráv vyřešit lépe. Lidé o tom začali mluvit, aniž si to mohli nejdřív vyzkoušet. Nečekal jsem, že o to projeví takový zájem. Byla to jediná věc, kterou dostali do ruky, a tak to vyvolalo spoustu kontroverzí."

Tyto kontroverze zkusil Microsoft rozdmýchat několikrát, proslavilo se třeba video Gmail Man. Antropomorfizovaný Gmail zde v krátkém spotu ukazuje, jak může být znalost osobních detailů z e-mailů lidem nepříjemná.

Gmail Man! je dalším videem od Microsoftu, které poukazuje na to, že Gmail...
Gmail Man! je dalším videem od Microsoftu, které poukazuje na to, že Gmail...

Gmail Man! je dalším videem od Microsoftu, které poukazuje na to, že Gmail nabízí reklamu na základě textu mailů.

Zprávy uživatelů pochopitelně nečte žádný živý člověk. Namísto toho je cílení reklam podobné spamovému filtru. I ten využívá počítačové analýzy textu včetně vyhledávání určitých klíčových slov. Stejně tak musí pochopitelně každý poskytovatel e-mailů "číst" osobní dopisy, pokud v nich chce fulltextově vyhledávat.

Za relevantnější výtku lze považovat fakt, že klíčovými slovy ze soukromé pošty jsou inspirované i reklamy, které uživatel vidí mimo Gmail, např. na jiných webových stránkách. Takzvaný re-targeting (znovu-cílení) reklam spustil Google v roce 2010. Uživatelé přihlášení ke svému účtu Google si mohou nastavit způsob, jakým jsou na ně reklamy cíleny, na speciální stránce Google Ad Preferences.

Fakticky správná, ale urážlivá a nekonstruktivní kampaň

Nová videa v rámci kampaně Microsoftu upozorňují především na to, že Google "čte osobní e-maily" a navíc jeho cílení reklam není vždy přesné. Ukazuje dokonce příklady, kdy na základě mylně interpretovaných klíčových slov jsou uživateli nabízeny nesouvisející reklamy. Cílení reklam na základě klíčových slov je pochopitelně spíše záležitostí konkrétních inzerentů, kteří klíčová slova volí.

Microsoft na příkladech ukazuje, jak Gmail cílí reklamy.
Microsoft na příkladech ukazuje, jak Gmail cílí reklamy.

Microsoft na příkladech ukazuje, jak Gmail cílí reklamy, a jak se mu to občas nedaří.

Televizní reklamní spot Microsoftu pak ukazuje dva kolegy: muž se od ženy dozví, že jej Google sleduje a nabízí mu reklamy. "Tak to se mnou teda pěkně vygooglili!" stěžuje si. V originále "I got scroogled" naráží na slovo "screwed" (vulgarismus pro, mírně řečeno, "to se mnou vyběhli"). Microsoft údajně trvá na tom, že slovo naráží na strýčka Skrblíka (v originále Scrooge), ale není to rozhodně první asociace, která diváky napadne.

Microsoft si dal velký pozor, aby o Gmailu netvrdil nic, co není pravda. I tak si vysloužil za svou negativní kampaň kritiku. Především proto, že místo toho, aby přetahoval zákazníky od Googlu kvalitou svých produktů, novými nápady a inovacemi, snaží se o zastrašování uživatelů. "Proč prostě nepřekonat Google tím, že udělají lepší produkt?" ptá se Dan Lyons z ReadWrite, a dodává: "Problém je, že Microsoft to zvážil, zjistil, že to nejde, a spustil místo toho tyto negativní reklamy."

Autor:
  • Nejčtenější

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 11 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 16 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Nejmenší jaderné útočné ponorky vyrobili Francouzi. Byly hlučné jako sovětské

v diskusi nejsou příspěvky

7. května 2024

Francie se stala druhou zemí světa vyvíjející ponorky s jaderným pohonem. Kvůli úsporám financí...

Boeing pošle do vesmíru posádku, aby se stal druhým „taxikářem“ NASA

v diskusi je 6 příspěvků

6. května 2024  17:50

V bolestech rozené dítě společnosti Boeing v podobě lodi Boeing CST-100 Starliner má v úterý nad...

VIDEO: Poprvé startovala raketa na parafín. Chce zlevnit dopravu na orbitu

v diskusi nejsou příspěvky

6. května 2024  17:41

Německá společnost HyImpulse vůbec poprvé provedla testovací start prototypu rakety, kterou pohání...

Baterie Energizer zbarví jazyky domodra, od konzumace odradí i hořká chuť

v diskusi je 13 příspěvků

6. května 2024  12:35

Knoflíkové baterie nalezneme v nepřeberném množství drobné elektroniky a manipulace s nimi tak není...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...