Resort však přes zrušení soutěže může na základě zákona o veřejných službách v přepravě cestujících zadat zakázku i takzvaným přímým zadáním. "Nabídka společnosti RegioJet, tedy jediného zbylého účastníka tendru, by totiž při nezrušení soutěže byla jednoznačně vítězná," vysvětluje rozhodnutí ministr dopravy Zbyněk Stanjura.
Ministerstvo nyní osloví RegioJet, zda bude na trati jezdit za podmínek, které společnost navrhla v tendru na provoz na této trati, tedy za 188 Kč za kilometr. Pokud bude firma souhlasit, začne jezdit od příštího prosince. "O zakázku máme zájem a vozy nebude problém do té doby získat," říká Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu.
Olomouc - Krnov - OstravaNejztrátovější rychlíky |
Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje je po dnešním rozhodnutí ministerstva evidentní, že to ministr dopravy myslí se soutěžením, úsporami nákladů a růstem kvality služeb na železnici vážně a že chce zabránit dalším průtahům liberalizace dálkové železniční dopravy. "Zvolenou variantu považuji za optimální, neboť dáváme jasně najevo, že chceme železnici liberalizovat. Upřednostňuji tak zdravý rozum před přílišnou byrokracií," potvrdil Stanjura.
RegioJet nabídne státu podle Ondrůje téměř 40korunovou úsporu na dotacích na jeden vlakový kilometr oproti provozu vlaků ČD. Rozdíl v cenách, kterou mluvčí RegioJetu udává, však platil v roce 2010, kdy na této trati jezdily České dráhy za 220 Kč za kilometr. Cena drah v roce 2010 v sobě ale obsahuje i náklady na rychlíky do Jeseníku přes Polsko, které nejsou součástí této soutěže.
RegioJet je přesvědčen o tom, že zvedne kvalitu služeb pro cestující. "Jako příklad již nyní může sloužit úspěšný provoz vlaků RegioJet na trase Bratislava - Komárno, kde za rok provozu vlaky RegioJet přitáhly na koleje jednou tolik cestujících ve srovnání s předchozím provozem ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko)," říká Ondrůj.
Se stejným efektem podle něj firma počítá i u vlaků na trase Olomouc - Krnov - Ostrava, na které bude jezdit vlaky PESA Link2.
Spoj přes Krnov se otevírá na zkoušku, co to udělá
Trať z Olomouce do Ostravy přes Krnov je v současné době pro stát nejvíce prodělečnou tratí. Ministerstvo na ní vypsalo tendr proto, aby si na ní v pilotním projektu vyzkoušelo otevírání trati konkurenci i pro další železniční spoje.
Do tendru se přihlásila vedle RegioJetu i britská Arriva, která nabízela cenu za kilometr ve výši 189,10 Kč, dodatečné kilometry by ale účtovala levněji než RegioJet. Firma však byla ze soutěže v polovině února vyřazena (pokud by nebyla, nabízela by nejvýhodnější cenu). Překvapivě o tendr dále nebojovala a naopak podpořila svého rivala RegioJet (více zde).
Ministerstvo tuto trať údajně vybralo proto, že jde o do jisté míry izolované spojení a případné komplikace, které by se po vstupu nového dopravce mohly objevit, se neprojeví ve zbytku železniční sítě.
Služeb Regiojetu využil také bývalý prezident Václav Klaus
6. prosince 2011 |