"Jsem rád, že jsme mezi prvními na světě, kterým se podařilo myšlenku sportovního letadla na elektropohon realizovat na úrovni stroje směřujícího k sériové produkci," podělil se o dojmy vedoucí projektu Epos Martin Drštička.
Podle něho se v letectví elektromobilita teprve pere o své místo na trhu, které jí právem patří. Ale musí přitom překonávat řadu technických problémů. "Je to jako v automobilovém průmyslu," poznamenal Drštička.
"Snažíme se posouvat technické možnosti nejen v oblasti konstrukce letadel, ale i v dalších průmyslových odvětvích. Nyní nás čeká období zkoušení a zlepšování technických parametrů. Cílem je použitelný sportovní letoun poháněný elektrickým motorem," prozradil ředitel kunovické společnosti Václav Zajíc.
Elektromotor i pro kluzáky
Nové dvoumístné sportovní letadlo vychází konstrukčně z letounu SportStar RTC firmy Evektor. Je poháněno nově vyvinutým elektrickým motorem o maximálním trvalém výkonu 50 kW.
Originální pohonná jednotka představuje podle Drštičky vrchol výkonové řady pohonů, které jsou vhodné i pro kluzáky, motorová rogala, popřípadě pro motorový paragliding.
"Navíc znamená snížení provozních nákladů, nákladů na údržbu motoru, nulové emise CO2 a snížení hladiny hluku," doplnil Drštička.
Cílem je vyvinout letoun vhodný pro soukromé potřeby i pro pilotní výcvik v letecké škole. Společnost Evektor-Aerotechnik, která jej vyrobila, dodává letadla do více než 40 zemí světa.
Poprvé bude letadlo SportStar Epos představeno veřejnosti na největší evropské výstavě všeobecného letectví Aero Friedrichshafen v Německu, jež se koná od 24. do 27. dubna.