Informoval o tom generální ředitel Škoda Transportation Josef Bernard. "TSI je potvrzením, že naše lokomotiva je jedním z prvních strojů, splňující nejnovější požadavky a předpisy EU, a to především co se týká bezpečnosti provozu," uvedl.
Vývoj stroje stál miliardu korunTřísystémová lokomotiva 109 E, jejíž maximální rychlost je 200 km/h, je určena pro provoz na tratích v Česku, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Její vývoj trval 3,5 roku a Škoda do něj investovala přes 950 milionů Kč. |
Nejrychlejší a nejvýkonnější tuzemská lokomotiva už úspěšně dokončila přístupové zkoušky v ČR, Rakousku a Polsku. V Německu, Slovensku a Maďarsku ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky, řekl Bernard.
Škoda má zatím největší zakázku na dodávku 20 těchto strojů pro České dráhy. Další dva už prodala na Slovensko a chce proniknout také na západoevropské trhy. "Intenzivně komunikujeme s DB Schenker, který vybírá dodavatele jednosystémových cargo lokomotiv zejména pro operování na polském trhu," uvedl Bernard.
České dráhy tvrdí, že Škoda dodávky 20 strojů za 2,6 miliardy Kč zpozdila. Podle výrobce to bylo způsobeno zásadní změnou norem v pokročilé fázi vývoje. "Spor je u arbitráže při Hospodářské komoře. Arbitři si nyní nechávají zpracovat expertní posudky," uvedla mluvčí Škody Lubomíra Černá (více čtěte zde).
Řízení potrvá několik měsíců, jde o komplikovaný spor. Povolení do provozu mají všechny lokomotivy, 14 jich je ve zkušebním provozu s cestujícími a zbylých šest používá výrobce na zkoušky.