Zatím třicet tisíc lidí se zúčastnilo účtenkové loterie, kterou ve zkušebním provozu od začátku roku 2012 provozuje na internetových stránkách zlata-uctenka.cz firma Colin Corporation. Lidé zadávají do webového formuláře kromě jména a e-mailu také údaje z účtenek. Na serveru jich zatím zaevidovali přes 600 tisíc v hodnotě 265 milionů korun.
"Peněžité odměny nejsou prozatím vysoké, ale lidé mají radost ze získání i nejmenší výhry - stokoruny," vysvětluje Roman Světlý, majitel Colin Corporation a spoluautor projektu. V úterý ho představil novinářům na tiskové konferenci.
Losuje se každou neděli - první cenou jsou dva tisíce korun, tři šťastlivci dostanou tisícikorunu a dvacítka lidí po stokoruně. Výherci jsou e-mailem vyzváni, aby vítězné účtenky naskenovali a poslali organizátorům spolu s číslem bankovního účtu.
Inspirace na Tchaj-wanu
Světlý se podle svých slov inspiroval státní účtenkovou loterií na Tchaj-wanu. Tam ovšem slouží nástroj daňové kontroly obchodníků. Protože lidé chtějí vyhrát, účtenky od prodejců vyžadují a schraňují. Obchodníkovi tak nezbude, než přiznávat všechny tržby a danit je (více čtěte zde).
"Lidé chtějí v obchodech účtenky úplně na všechno. V Česku kolikrát nechám účtenku na pultě, tady si to nedovolím. Prodavač by za mnou dobrosrdečně vyběhl, že jsem si ji zapomněla," říká novinářka a fotografka Veronika Tomanová, která na Tchaj-wanu studuje.
Loterie běží na Tchaj-wanu od roku 1951. Každá účtenka má osmimístné číslo. Losuje se každý lichý měsíc 25. den, hlavní výhra je v přepočtu 10 milionů tchajwanských dolarů (6,7 milionu korun). Ostrovní finanční úřady už do loterie umí zahrnout i elektronické účtenky z nákupů přes internet.
Účtenkovou loterii za účelem zvýšení daňové disciplíny a posílení výběru daní rozjíždí i vláda Roberta Fica na Slovensku - zřejmě od letošního podzimu. Hlavní cenou bude 18 tisíc eur (460 tisíc korun) - každé dva týdny se má losovat deset účtenek z registračních pokladen (více čtěte zde). Loterii zavedli i také na Maltě, uvažovali o ní v Maďarsku.
České ministerstvo financí o zavedení podobné loterie neuvažuje. Podle něj by bylo třeba nejprve zavést registrační pokladny, aby systém fungoval. Pokladny ale současná koalice nepodporuje.
O nápadu se nicméně v minulosti vyjádřil pochvalně stínový ministr financí Jan Mládek z ČSSD. Někdejší sociálnědemokratická vláda koneckonců v rámci boje proti daňovým únikům registrační pokladny zavedla s platností od roku 2008. Jenže zákon nestihl vstoupit v účinnost a po nástupu středo-pravicové vlády byl zrušen.
Účtenky z vietnamských večerek
Na českém "účtenkovém" serveru přibývá v průměru kolem desíti tisíc účtenek týdně, vyhrává tak přibližně každá 417. účtenka. Uživatelé smí od jednoho obchodníka do systému zadat denně jen dvě účtenky. To proto, aby spekulanti nesbírali účtenky z cizích nákupních košíků a nezvyšovali si tak šanci na výhru.
"Každé druhé až třetí losování vyhraje účtenka z vietnamské večerky," říká Světlý. Výhry zatím dotuje převážně ze svého. Doufá, že server časem začne vydělávat na reklamě a na prodeji statistik maloobchodním řetězcům. Ty by na e-mailové adresy pravidelných zákazníků v jednotlivých lokalitách mohly zasílat slevové kupóny, letáky či pozvánky na akce.
Obchodníci se ale do spolupráce zatím moc nehrnou. Většina z nich totiž využívá vlastní systém věrnostních karet, kdy se data o nákupech konkrétního zákazníka sama načtou při placení u pokladny. "Zkoušeli jsme například oslovit moravský řetězec Hruška, ale bez odezvy. V tuto chvíli se rýsuje spolupráce s firmou Tchibo," líčí podnikatel.