Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poplatky přinášejí low costům tučné zisky, inspirují i velké aerolinky

  5:16
Evropské nízkonákladové aerolinky jsou na vzestupu, na rozdíl od těch klasických. Paradoxně jim k tomu dopomáhá zavedení celé řady poplatků. Peníze navíc za výběr sedadla nebo odbavení zavazadla fungují čistě z ekonomického hlediska tak dobře, že nízkonákladoví dopravci v některých regionech ovládají i více než polovinu trhu.
Nízkonákladové aerolinky jsou v kurzu.

Nízkonákladové aerolinky jsou v kurzu. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Za letenku z Bratislavy do Milána zaplatíte u Ryanairu dvacet eur. Taková cena jen stěží irskému dopravci přinese zisk, a i když jsou v rezervačním systému nabídek za takové ceny desítky tisíc, Ryanairu rok od roku rostou zisky. Nízká cena letenky totiž nevadí, Ryanair vydělá na cestujících jinde. Stačí, když si připlatí 25 eur za odbavení kufru do podpalubí či dalších 10 eur za výběr sedadla.

Poslední výsledky největší evropské nízkonákladové letecké společnosti ukazují, že sázka na podnikání ve stylu všechno k letence jen za příplatek Ryanairu dokonale vychází. Za poslední finanční rok poprvé dodatečné příjmy přesáhly miliardu eur, tedy přes 21 procent celkových tržeb. A tržby z prodeje všeho možného jim rostou rychleji než cestující: zatímco pasažérů přibylo méně než pět procent, dodatečné příjmy vzrostly o 20 procent. V praxi tak každý cestující Ryanairu k letence zaplatil průměrně přes třináct eur.

"Zvýšit zisk o třináct procent a počet cestujících o pět procent i přes evropskou recesi a vysoké ceny ropy je důkazem síly našeho ultranízkonákladového modelu," komentoval šéf Ryanairu Michael O’Leary výsledky za poslední rok. Podle něj k růstu vedly především poplatky za možnost výběru sedačky předem. Jde o jeden z kroků, který dál maže rozdíly mezi nízkonákladovými a klasickými aerolinkami: až dosud cestující Ryanairu mohli využívat jen přednostního nástupu za poplatek.

Ryanair inspiruje ostatní

Ryanair je ve své výroční zprávě jediný z velkých dopravců, který byznys s dodatečnými službami odkrývá. Například easyJet má poplatky za kufr v běžných výnosech, firma jen uvádí zvlášť příjmy třeba za provize ze zprostředkování pojištění či ubytování. Wizz Air výroční zprávy nezveřejňuje vůbec.

Úspěch Ryanairu s poplatky je sice pravidelně terčem kritiky zejména spotřebitelských organizací, inspiruje však i tradiční dopravce. Například KLM už od minulého týdne chtějí za zavazadlo do nákladního prostoru letadla 15 až 30 eur, neplatí jen majitelé dražších letenek nebo členové jejich věrnostního programu. Jiné firmy zase povolují jen lehčí odbavené zavazadlo: například už loni Travel Service snížil limit na bezplatnou přepravu z 20 na 15 kilogramů.

Právě čím dál vyšší poplatky za dodatečné služby boří i mýtus o tom, že nízkonákladové společnosti jsou vždy levnější. Navíc největší aerolinky potichu zdražují: například ještě v roce 2009 stála průměrná letenka u Ryanairu 35 eur, za poslední rok už 48 eur. Čísla easyJet uvádí jen průměrný příjem za sedačku, ten stoupl za čtyři roky z 45 na 53 liber.

Klasické aerolinky jsou na ústupu

V záplavě negativních informací o stavu evropských leteckých firem vypadají výsledky nízkonákladových společností spíše jako zjevení: Ryanair za poslední finanční rok vydělal 569 milionů eur, což je nejvíce v historii. Konkurenční easyJet za první pololetí (říjen až březen) snížil meziročně ztrátu o více než polovinu. Jeho hospodaření je celkově ziskové, přes zimu všichni evropští dopravci končí obvykle se ztrátou.

Nízkonákladoví dopravci ukusují z evropského trhu čím dál více cestujících, v řadě zemí už více lidí létá právě s nimi. Například ve Velké Británii, Španělsku a Itálii mají už přes padesát procent trhu.

Ryanair se zatím stále Česku spíše vyhýbá: výjimkou jsou jeho dvě linky z Brna a chystané spojení Londýna a Ostravy. V Praze nízkonákladové aerolinky přepraví zhruba pětinu cestujících.

O síle i sebevědomí nízkonákladových společností svědčí i stav objednávek na nová letadla na krátké a střední tratě. V nich vede Ryanair se 175 objednávkami, následovaný skandinávskými Norwegian a Wizz Air. Lufthansa je s 64 letadly až čtvrtá.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...