Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Analytici: Automobilky musí zlepšit vývoj a cílit na Východ, nebo skončí

  12:02
Evropské automobilky bojují o přežití. Továren je moc a kupujících málo. Prodeje klesají už šestý rok a i když se mají příští rok zvednout, lepší ekonomickou situaci dokáží využít jen některé. Kdo nezacílí na východní trhy a nezlepší vývoj, v oboru dlouho nezůstane. Jisto nemají ani čeští výrobci, říkají analytici.
Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Na vyhlídky evropského i českého automobilového průmyslu se server iDNES.cz zeptal čtveřice ekonomů poté, co šéfové evropských automobilek na frankfurtském autosalonu veřejně mluvili o dalším zavírání továren v Evropě (více zde). Zde jsou jejich odpovědi.

Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank

Pavel Sobíšek,hlavní ekonom UniCredit Bank Czech Republic

O nadbytku kapacit v evropských automobilkách se mluví od roku 2009, aniž by se do této chvíle mnoho udělalo pro řešení problému. K uzavírání závodů pravděpodobně bude docházet. Závod Hyundai, o kterém se objevily první spekulace, však mezi českými výrobci v největším riziku zavření do dvou let nebude. Hyundai by musel opustit nejen svůj český závod, ale celý cluster firem mezi Žilinou a severní Moravou. Přitom jeho investice proběhly nedávno a ještě nejsou odepsané. Hyundai také nemá své výrobní kapacity roztroušené po více evropských zemích, aby mohl své aktivity soustředit do menšího celku. Z uvedených argumentů vyplývá, že se může chleba lámat mezi českými výrobci spíš nad TPCA.

Analytička Helena Horská.

Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank

Automobilky se snaží co nejvíce se přiblížit potřebám a představám zákazníků. Snaží se povzbudit zájem o koupi vozu stále častější obnovou modelů, nabídkou technických vychytávek, nízkou spotřebou a podobně. Masové použití alternativních pohonů je sice ještě vzdálené ale malými krůčky k tomu směřujeme.  Jsou zákazníci, kteří na alternativní pohony slyší a jsou ochotni obětovat i určitý komfort.

Co se týče automobilového průmyslu v České republice, tak platí, že přesouvání výroby dál do zemí s nižšími výrobními náklady je nezadržitelný trend. Kromě nízkých výrobních nákladů láká automobilky pryč z Evropy i velký nenasycený trh v Asii a jinde. Česko automobilkám nabízí relativně dobrou infrastrukturu a stále ještě kvalitní technické vzdělání. Od montování a výroby bychom se však měli přesunout více k výzkumu a vývoji v automobilovém průmyslu. Jinak by Mladé Boleslavi mohl hrozit osud amerického Detroidu. A to bych si opravdu nepřála... 

Vojtěch Benda, hlavní ekonom BH Securities

Vojtěch Benda, hlavní ekonom BH Securities

Zásadní problém evropského automobilového průmyslu spočívá v obrovském přebytku výrobních kapacit. Po ekonomickém propadu v roce 2009 západoevropští výrobci sice zredukovali své výrobní kapacity o 2,5 milionu vozů přibližně na 20 milionů. Západoevropský trh je však schopen absorbovat ročně jen kolem 15 milionů vozů a v nejbližších třech letech nelze očekávat, že by se prodeje aut v Evropě výrazně zvyšovaly.

Podobná situace panuje na východoasijských trzích, což tlačí tamní výrobce k větší expanzi na nové trhy, bohužel pro evropské výrobce však také na ‚starý‘ kontinent. To pochopitelně vytváří tlak na obchodní marže a tvrdší konkurenci. Přesycenost západoevropského trhu částečně kompenzuje rostoucí poptávka po nových vozech v zemích východní Evropy, například v Rusku či v Polsku, ale hlavně v Číně. Zde místní produkční kapacity nejsou schopny rostoucí poptávku plně pokrýt.

Ve východní Evropě by roční prodeje aut mohly v nejbližších třech letech vzrůst přibližně o 2 miliony aut. Největší potenciál však skýtá čínský trh, kde se očekává nárůst ročních prodejů aut až o 11 milionů vozů. Uspět na těchto trzích se však nedaří všem výrobcům stejně, což je největší problém pro ty evropské výrobce jižní Evropy, přednostně orientované na domácí trh.

Evropa bude tlačit ke koupi nových aut

Na slabé poptávce  po vozech nižší třídy se podle Bendy podepsaly také dotační programy z let 2008 a 2009, tedy takzvané šrotovné. Dotované nákupy aut sice částečně pomohly vyprázdnit přeplněné výrobní sklady, ale na druhou stranu také snížily poptávkový potenciál v tomto segmentu pro nejbližší roky.

"Je téměř jisté, že evropští politici se budou snažit prosazovat různá opatření, která pod záminkou starosti o životní prostředí či bezpečnost dopravy, budou tlačit spotřebitele k rychlejší obnově vozového parku a tedy k vyšším prodejům. Nějaké návrhy můžeme vidět již teď. Ať je to zpřísňování emisních norem či čerstvá iniciativa Evropské komise prosadit povinný roční interval technických prohlídek pro starší vozy. Pravda je však taková, že evropský automobilový trh dosáhl svého přesycení a redukce výrobních kapacit je nevyhnutelná," říká Benda. 

Jiří Šimara, analytik Cyrrus.

Jiří Šimara, analytik Cyrrus

Boj s nevyužitými výrobními kapacitami je nyní hlavní prioritou mnoha evropských automobilek. Pokud totiž vyrábíte například jen s 60% využitím svých kapacit, pak se vám nutně navyšují fixní náklady na jeden automobil. Kvůli vysoké konkurenci navíc automobilky nejsou schopny přenést vyšší náklady na zákazníka prostřednictvím navyšování prodejních cen. Největší problém s nevyužívanými továrnami mají francouzští či italští výrobci. Naopak německé automobilky jako VW, BMW či Daimler tyto obtíže vůbec nepociťují.

Co se týče samotného evropského automobilového trhu, tak stále platí, že se ještě nevzpamatoval z následků finanční krize. Letošní rok je již šestým v řadě, kdy prodeje v meziročním porovnání klesají. Určité oživení se čeká až v průběhu příštího roku, nicméně mělo by být jen velmi mírné. Nejčastěji se mluví o růstu jen kolem tří procent oproti letošnímu roku, což je v porovnání s 20% poklesem trhu od začátku krize opravdu velmi mizivé tempo růstu.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....