Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dráhy hledají úspory, nešetrné strojvůdce chtějí hlídat přes GPS

  4:10
Nové vedení Českých drah se pustilo do velkého úklidu v účtech. Plánem je vytvoření rezerv v řádech stovek milionů korun. Dráhy nyní řeší, na čem ušetřit. Jedním z řešení je nasazení GPS zařízení do všech lokomotiv. První výsledky už stačily ukázat, že někteří strojvedoucí třeba nechávají zbytečně běžet motor, aby přišli do vyhřáté kabiny.

České dráhy se vrhly na šetření, neposlušné strojvůdce hlídají přes GPS. Ilustrační snímek | foto: Jindřich Berounský

Půl roku po odchodu managementu Petra Žaludy z Českých drah spouští národní dopravce další vlnu šetření i účetní čištění firmy. "Musíme to udělat, aby účetnictví odpovídalo realitě. V podstatě je to takový generální úklid," vysvětluje generální ředitel Dalibor Zelený. Podle něj předchozí vedení například nevytvářelo rezervy na některé problémové záležitosti, jako je arbitráž se Škodou Transportation. "Vytváříme rezervy v celkové hodnotě zhruba 600 milionů korun," dodal Zelený.

Ale výsledek hospodaření společnosti za loňský rok podle něj teď není to nejdůležitější. "Dali jsme účetnictví do pořádku a přestali si jako firma lhát do kapsy - to banky vysoce ocenily," podotkl Zelený. Jeho předchůdce chyby odmítá. "Byli jsme auditovaní, žádné připomínky nebyly," říká Žaluda. Opravné položky na arbitráž považuje za zbytečné, protože vidí velkou šanci na vítězství ve sporu.

Národního dopravce tíží hlavně velké dluhy ve výši 25 miliard korun, které jsou podle současného šéfa způsobené množstvím nákupů nových vozů. Dráhy současně spouští další vlnu šetření. V letošním podnikatelském plánu počítají s celkovými úsporami v nákladech kolem 200 milionů korun. Podle místopředsedy představenstva Daniela Kurucze se o ně zaslouží například desetinové seškrtání nákladů na marketing či čtvrtinová úspora u právních služeb.

Nižší útraty však dráhy plánují i za úklid a čištění vlaků. "Nejde o to, že bychom vlaky méně uklízeli. Chystáme však novou soutěž na čisticí firmy, která by měla přinést úsporu," vysvětlil Kurucz.

Kontrola strojvedoucích ukázala nedostatky

Dopravce také začíná intenzivněji řešit spotřebu nafty ve svých lokomotivách a motorových vozech. Spotřeba se totiž u stejného typu někdy liší i o desítky procent. Proto, podobně jako například kamionoví nebo autobusoví dopravci, začnou České dráhy monitorovat pohyb lokomotivy i její spotřebu.

"Máme pocit, že stejná mašina se stejným počtem vozů by měla mít za srovnatelných provozních podmínek zhruba stejnou spotřebu. Zatím to tak není," upozorňuje místopředseda představenstva Daniel Kurucz. Dráhy už na prvních deset lokomotiv instalovaly speciální měřicí zařízení a současně začaly sledovat polohu vlaku prostřednictvím GPS zařízení.

Výsledky této operace vedení společnosti překvapily: ukázalo se, že někteří strojvedoucí najedou i několik kilometrů denně zbytečně, nebo nechávají naprázdno běžet motor, aby přišli do vyhřáté lokomotivy. Dalším důvodem rozdílné spotřeby mohou být i krádeže nafty. "Rozdíl dosahuje v průměru sedmnáct procent," upřesnil Kurucz.

U velkých motorových lokomotiv, které táhnou třeba pět vagonů, se přitom spotřeba běžně pohybuje okolo dvou litrů na kilometr. Tomu odpovídá i velikost jejich nádrží, která u některých typů přesahuje i tři tisíce litrů.

I malá úspora přinese stovky milionů

Ve hře tak nejsou malé částky: České dráhy ročně projedou a protopí naftu zhruba za dvě miliardy korun. I desetiprocentní úspora tak může znamenat snížení nákladů o stovky milionů korun. Dráhy se už snaží šetřit například vyřazením nejstarších lokomotiv s nejvyšší spotřebou nebo zkracováním souprav. První výsledky měření navíc odhalily, že některé lokomotivy jsou velmi málo využité, a je otázka, zda je dopravce dál potřebuje.

Podle Kurucze by měla měřicí zařízení a GPS postupně být na všech vlacích. Firma zatím nečeká, že by po vzoru některých soukromých dopravců vázala spotřebu paliva na výši mzdy.

Podle šéfa železničních odborů Jaroslava Pejši je zavádění sledování spotřeby přínosem. "Mělo by to zamezit krádežím nafty i zbytečnému plýtvání," říká. S úsporou naopak nelze příliš počítat u nové soutěže na tříletý kontrakt dodávky nafty.

Současná smlouva s Unipetrol RPA skončí v polovině roku. Kvůli zdražení nafty však dráhy letos očekávají zhruba dvanáctiprocentní růst nákladů v dieselové trakci.

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Klimatické změny zasáhly i liči. Letošní sklizeň ovoce v Číně bude poloviční

18. května 2024

Čínská úroda liči doplatila na extrémní počasí. Tamní pěstitelé nyní po vleklých deštích sčítají...

Michelina získal stánek s tacos v Mexiku. Dá se v něm najíst za stovku

18. května 2024

Mexický stánek, kde dostanete pouze tacos a ani si nebudete mít kam sednout. I tak může vypadat...

Daňová kouzla jsou pryč, firmy si to už nedovolí. Expertka o změnách v daních

18. května 2024

Premium Konsolidační balík, který loni schválila vláda, změnil řadu daní. Novinky se týkají třeba daně z...

Superhrdinové jsou out. Hollywood zaměřil pozornost na svět videoher

18. května 2024

Období, v němž američtí filmoví producenti posledních několik let přetavovali vesměs marvelovskou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...