Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Děti Země oddalují opravu dálnice D1. Nelíbí se jim cena ani metoda

  15:45aktualizováno  5. března 10:20
Ekologičtí aktivisté podali rozklad proti stavebnímu povolení, které vydalo ministerstvo dopravy na modernizaci dálnice D1 mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. Vadí jim hlavně použitá metoda opravy, ale i vysoká cena. Dá se čekat, že se celá věc potáhne, protože je do ní zapojeno několik úřadů.

Ekologům z organizace Děti Země vadí způsob a cena modernizace D1. Navíc podle nich chybí potřebná povolení. Pokud úřady budou muset jejich námitky přezkoumat, hrozí zdržení rekonstrukce. Ilustrační snímek | foto: ŘSD

Ekologickým aktivistům se podařilo oddálit opravu dalších dvou úseků rozbité dálnice D1. Jedním z nich je sedmikilometrová trasa Měřín - Velké Meziříčí západ. Děti Země podaly takzvaný rozklad proti stavebnímu povolení, které před několika týdny vydalo ministerstvo dopravy.

Co to je fragmentace?

Spočívá v tom, že se původní betonové desky rozbijí na kry o velikosti maximálně metr krát metr. Překryjí se asfaltem, který má tloušťku a parametry, jež snesou intenzivní zatížení kamionovou dopravou. Nemusí se jít hluboko do podloží, vychází se z toho, že podloží není významně narušené.

Výhodou je jednodušší opravitelnost než nový povrch dálnice při současném řešení - teď se znovu volí cementobeton. A taky cena a doba rekonstrukce. Podle odborníků je skoro třetinová v porovnání s nynějším způsobem opravy. Navíc podle nich trvá o polovinu kratší dobu.

Fragmentace už byla použita na začátku dálnice v úseku Praha - Mirošovice a například znalec v oboru dopravních staveb František Luxemburk je zastáncem této metody.

"Argumentů máme víc. Především ale chceme přitáhnout pozornost nového ministra dopravy k přemrštěné ceně oprav. Zjistili jsme, že lze D1 rekonstruovat třikrát levněji za poloviční dobu, pokud by se zvolila jiná metoda, a to takzvaná fragmentace. Jen je potřeba vnímat názor odborníků na dopravní stavby, které dosud ministerstvo neposlouchalo," tvrdí Miroslav Patrik z hnutí Děti Země.

Aktivisté mají ještě dva argumenty. Podle nich by se měl ze zákona znovu posuzovat vliv na životní prostředí (EIA), což se neudělalo. A když se vozovka rozšiřuje, měla se opět umísťovat stavba v novém územním rozhodnutí.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold naznačil, že Děti Země umějí podávat různá odvolání a dá se čekat, že se celá věc potáhne dlouhou dobu.

"Kromě rozhodnutí ministra dopravy bude potřeba přezkum stanovisek řady dalších úřadů - městských stavebních úřadů, krajské hygienické stanice a podobně. Musí to provést jejich nadřízené orgány," naznačil mluvčí průtahy.

1. Proč nebyl posudek EIA?

Ministerstvo dopravy říká, že rozhodující v této věci není názor jeho úředníků, ale posudek ministerstva životního prostředí (MŽP) jakožto toho, kdo má ve své gesci příslušný zákon.

"Ministerstvo dopravy v této věci požádalo MŽP o vyjádření. MŽP se vyjádřilo tak, že posouzení hodnocení vlivu stavby na životní prostředí potřeba není. Je zřejmé, že se stavba odehrává ve stávajícím půdorysu, nijak se nerozšiřuje těleso dálnice ani se nepřidává další pruh dálnice. Pouze se ve stávajícím tělese přidává 75 centimetrů vozovky, to ale nemá dopad do území," uvedl mluvčí Neřold.

2. Proč nebylo územní rozhodnutí?

Ministerstvo dopravy se ve svém rozhodnutí opíralo o vyjádření místně příslušného stavebního úřadu ve Velkém Meziříčí.

"Podle jeho názoru územní rozhodnutí nebylo třeba vydávat. Z pohledu našeho ministerstva platí stejná argumentace jako u posudku EIA: stavba se odehrává ve stávajícím půdorysu, nijak se nerozšiřuje těleso dálnice ani se nepřidává další pruh dálnice. Nedochází tedy k většímu záboru půdy a nejedná se o přístavbu, jak tvrdí Děti Země," argumentoval mluvčí resortu dopravy.

3. Proč nebyla použita lacinější metoda fragmentace?

Podrobné informace o kvalitě podloží, to je podle Neřolda prý otázka spíše na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

"Obecně lze říci, že technický postup modernizace zvolilo ŘSD po konzultaci s odborníky z dopravních fakult. Zvolenou metodu je možné znovu posoudit v debatě s odbornou veřejností, nicméně její dopad na ochranu přírody, kterou se hnutí Děti Země zabývá, je diskutabilní," dodal Tomáš Neřold.

Proč do toho hážou ekologové vidle, ptají se místní

Je sobota podvečer. V hospodě u Ivoška v Měříně to začíná hučet. U dvou stolů nejblíž baru se sešli místní. Jakmile nadhodím téma dálnice D1, rychle opouštějí diskusi o jelenech. Na „dé jedničku“ slyší. 

Často po ní jezdí, však ji mají za baráky. A tisíc náklaďáků denně po ní naopak nejezdí. Vyhýbají se průjezdem přes Měřín placení mýtného.

Když parta deseti chlápků nasaje informaci, že by se měla zpozdit oprava D1 tady u nich a že mají námitky Děti Země proti technologii, kroutí nad tím hlavou. Chvíli jeden přes druhého diskutují a pak vydají resumé:  "Je to celý divný."

"Proč do toho hážou vidle zrovna ekologové a zrovna teď? Proč se šťourají v dopadech na životní prostředí, když to tu stojí čtyřicet let? Jen jestli za tím není nějaká finanční lobby jako za vším u nás?" kladou si otázky.

Měříňáci mají jasno. "Čím dřív se začne náš úsek opravovat, tím dřív bude zkapacitněný a dálnice bude komfortnější pro průjezd kamionů. Bude ještě větší tlak je tam udržet. A my doufáme, že hned po opravě bude následovat druhý logický krok - zavedení mýtného na naší staré silnici II/602, abychom přestali trpět," sumíruje Zdeněk Požár.

  • Nejčtenější

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

Kříže už tu nepřibývají. O hřbitov obětí dálnice D1 se nemá kdo starat

24. dubna 2024

Premium Na symbolickém hřbitově obětí dálnice D1 v Jihlavě-Pávově už tři roky nepřibyl žádný kříž....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Nadšenec staví hlavolamy uvnitř lahví. Baví mě vymýšlet, jak to udělat, říká

21. dubna 2024  9:51

Leopold Heneš z Třebenic na Třebíčsku má neobvyklého koníčka. Skládá složité konstrukce uvnitř...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obrátil v protisměru felicii na střechu a utekl. Řidiče hledá policie

21. dubna 2024  10:45

Policisté z Jihlavska pátrají po řidiči, který v sobotu havaroval mezi obcemi Zvolenovice a Telč....

Od dětí až k áčku Třebíče. Kouč Dolníček se nebojí ani cestování: Semkne nás

27. dubna 2024  12:55

Hokejisté Horácké Slavie Třebíč v sobotu startují úvodní část přípravy na sezonu 2024/2025. A po...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Letí border kolie, upadá chov plazů, říká veterinář, jenž v Jihlavě lovil zebry

27. dubna 2024  9:17

Je to prý spíše způsob života než povolání. „Buď tu práci děláte naplno, nebo ji nemůžete dělat...

Žďár nad Sázavou slaví. Lidé projdou novou částí Cesty cisterciáků

26. dubna 2024  15:35

Oslavy týkající se obdržení významného titulu European Heritage Label (EHL) neboli Evropské...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTROTECHNIK AUTOMATIZACE (38-45.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 38 000 - 45 000 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...