"Už jsme mysleli, že je konec odkladů, a najednou hrozí další. Je to pro mě nepříjemný šok. Vždyť D1 je důležitá nejen pro Přerov, ale jde o prioritní dálnici české dálniční sítě," uvedl Jiří Lajtoch, primátor Přerova, kde je současná dopravní situace považována za jednu z nejhorších v republice.
Na dobudování dálnice, díky které by tisíce aut minuly město, tam čekají už řadu let. A hned tak se zřejmě nedočkají. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kubiš nařídil kontrolu veřejných zakázek nad 300 tisíc korun, kam spadá právě i dostavba D1.
"V rámci nastavení nového systému, který bude úspornější a efektivnější, je samozřejmě nutné se podrobně seznámit s aktuálním stavem veřejných zakázek ŘSD," vysvětlil Kubiš.
Lajtocha ale další odklady a průtahy rozzlobily. Přičítá je častému střídání ředitelů ŘSD a změnám ministrů dopravy.
"Během roku mají už třetího ředitele a nástupce má vždycky strach, aby nepodepsal něco, co prověřil jeho předchůdce. Takže se zakázky zkoumají a kontrolují pořád dokola. To k ničemu nevede," míní Lajtoch.
Stát nás chce odrovnat, zlobí se na Jesenicku
Podobně jsou naštvaní i na Jesenicku kvůli další kontrole zakázky na modernizaci a rekonstrukci silnice Kouty Červenohorské sedlo v Jeseníkách.
"To je nehoráznost. Musíme udělat všechno pro to, aby ŘSD stavbu co nejdřív rozjela, protože každé další zpoždění Jesenicku velmi ubližuje," zlobí se šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.
Podle něj je špatně, když po rekonstrukci silnice mezi Bělou pod Pradědem a Červenohorským sedlem a zahájením přestavby druhé části klíčové silnice mezi Sedlem a Kouty nad Desnou je už nyní osmiletá pauza, která se zřejmě ještě prodlouží.
Naštvaný je také například i jesenický dopravce Jiří Kuběnka. Poničená dopravní tepna na severu kraje jeho firmě denně komplikuje život.
"Jak to vypadá, stát chce Jesenicko úplně odrovnat," zlobí se Kuběnka.
Problémy s dopravní infrastrukturou brzí regionální ekonomiku
Další kontrola a odklad důležitých staveb překvapil i Olomoucký kraj. "Myslím, že už bylo dost času, aby tyto zakázky byly dostatečně prověřeny. Teď už se má finišovat s přípravou a ne dělat další kontrola," sdělil náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák.
Šéf krajské hospodářské komory Bořivoj Minář vidí další zpoždění dopravních staveb jako špatné pro regionální ekonomiku.
"Podnikatele na Jesenicku a v oblasti Přerova neřešená doprava velmi limituje a každé další odsouvání situaci jenom zhoršuje. Na druhou stranu chápu nového ředitele ŘSD, že chce po dřívějších problémech vše znovu prověřit, " míní Minář.
Opravu silnice přes Sedlo může zpoždění odložit i o rok
Kontroly přichází jen pár měsíců poté, co ŘSD oznámilo vypsání velkého množství zakázek v řádu desítek miliard korun. Některé už byly připravené k podpisu a stavaři počítali s tím, že v řádu několika dní se pustí do práce. Ředitelství silnic a dálnic zatím neuvedlo, jak dlouho bude zakázky kontrolovat.
"Vyvinul jsem maximální tlak na urychlení celého kontrolního procesu tak, aby byla činnost ŘSD v oblasti dopravních staveb co nejméně narušena," ujišťuje Kubiš.
Nicméně pro opravu druhé části silnice na Červenohorské sedlo může i několikaměsíční kontrola v důsledku znamenat až roční zpoždění.
"Každý ví, že v oblasti Červenohorského sedla často už v říjnu přichází nepříjemné zimní plískanice a mráz, takže na podzim už nemá smysl takovou stavbu začínat," podotkl Žmolík.