Novela zákona o cestovním ruchu má zamezit situacím, kdy si lidé u cestovky koupí zájezd, ale po jejím krachu dostanou zpět jen mizivou část peněz, jak se v minulosti několikrát stalo. Cestovka totiž byla pojištěná na podstatně menší částku, než kolik prodala zájezdů.
Ministerstvo pro místní rozvoj oprášilo novelu zákona, kterou připravovalo už před rokem a chce, aby pojišťovny uhradily plnou škodu při krachu cestovní kanceláře. Slibují si od toho lepší ochranu zákazníka. „Jedná se o reakce na minulá období, kdy cena zaplacená za poukaz na zájezd nebyla zahrnuta do pojištění pro případ úpadku. V těchto případech nedošlo k pojistnému plnění klientů, kteří si zakoupili tyto poukazy, a proto nyní dochází k úpravě v rámci novely,“ vysvětlila mluvčí ministerstva Radka Burketová.
Stát nově zavádí navíc minimální pojistnou hranici: cestovky nabízející zájezdy s autobusovou dopravou budou muset být pojištěné nejméně na milion korun, u leteckých zájezdů na čtyři miliony. To se ale nelíbí cestovkám. „Ta hranice nedává smysl. Je spousta miniaturních cestovek, které pořádají pár zájezdů a toto pro ně může být likvidační,“ říká Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří. Cestovky platí většinou jedno až dvě procenta z pojistné částky, tedy v případě pojistky na milion deset až dvacet tisíc korun.
Limit navíc nezamezí tomu, aby například cestovka prodala zájezdy výrazně nad limit a pak padla. Podle Papeže je cestovek, kterých se stanovení limitů dotkne, až třetina z celkového počtu. Ministerstvo takové údaje nemá.
Pojišťovny tvrdí, že nemohou pojišťovat cestovky nad pojistnou částku, i když si mohou kontrolovat jejich hospodaření. Pojišťovny tvrdí, že neohraničená výše pojistného plnění je však z hlediska regulace pojišťovnictví nepřípustná, protože sjednání pojistných smluv bez limitů je v rozporu se zákonem. „Zákon o pojišťovnictví ukládá pojišťovnám podnikat obezřetně, přičemž uzavření pojistných smluv bez stanovení pojistných limitů je striktně v rozporu se zmíněným zákonem. Pro pojišťovny by to znamenalo riziko postihu ze strany ČNB,“ říká Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
„Reálně zvažujeme, že v případě schválení zákona zcela přestaneme pojištění proti úpadku nabízet,“ říká Ondřej Rušikvas z ERV Cestovní pojišťovny.
Ministerstvo tvrdí, že je pro případ odchodu pojišťoven připraveno zavést novou formu zajištění. Loni například jednali s bankami o zavedení bankovní garance, ty nakonec ale od návrhu ustoupily. Podle ministerstva je možností například zřízení garančního fondu.