Návrh zpoplatnit cizincům všechny německé cesty předložilo začátkem července německé ministerstvo dopravy. Vyvolalo tím bouřlivé reakce nejen v sousedních státech, ale i doma.
Hejtmanství Karlovarského kraje už eviduje několik desítek stížností. „Někteří lidé volají, někteří píšou e-mailem, jiní třeba zastavují pana hejtmana na ulici. Jedná se o desítky lidí,“ řekla mluvčí karlovarského hejtmanství Jana Pavlíková.
Zpoplatnění silnic v NěmeckuZahraniční řidiči osobních aut by měli od roku 2016 platit za využívání všech německých silnic. Roční známka by měla stát průměrně 88 eur, tedy kolem 2 400 korun. Konkrétní cena se má lišit podle stáří vozu a objemu motoru. Do německé státní kasy má opatření přinést 2,5 miliardy eur. |
Zavedení mýtného by zkomplikovalo život především těm obyvatelům kraje, kteří do Německa jezdí pravidelně například kvůli práci.
Mezi ně patří i Vladimír Peltrám, který provozuje v příhraničí autodopravu. „Německo dělám hodně, postihne to mě i všechny ostatní,“ myslí si podnikatel z Plesné.
„Krach to nebude a na lopatky mě to nepoloží, ale nikdo ze zákazníků mi nepřidá ani halíř. Budu mít malé tržby a třeba to budu muset ubrat lidem. Bojím se toho už hodně dlouho, bude to hodně těžký. Naštěstí už jsem v důchodu,“ oddechl si.
Ani cesty za nákupy k západním sousedům už by nebyly tak výhodné.
„Zpoplatnění silnic v Německu by pro mě osobně znamenalo problém v dojíždění do práce, ale prodražilo by nám to i cestu za sportem a na nákupy, třeba do Hofu nebo do Bayreuthu,“ reagoval například Petr Vychodil z Aše.
V klidu je naopak jednatel jedné z chebských taxislužeb. „Vozíme německou klientelu do Česka a zase zpátky. Díky naší poloze by nás to ale neohrozilo, v okolí nejsou žádné německé taxislužby a tamní klientela by nás zřejmě dál využívala. Jen by se jim muselo rozumně vysvětlit, proč se zvedly ceny,“ sdělil jednatel chebské taxislužby, který si nepřál být jmenován.
Ministerstvo bude jednat s Němci na podzim
Podle vedení krajského úřadu by zpoplatnění silnic mohlo mít negativní dopad na další rozvoj kulturních a ekonomických vazeb mezi Karlovarským krajem a přilehlými německými regiony.
Hejtman Josef Novotný už se obrátil na ministerstvo dopravy, které opatření vyhlášená spolkovým ministrem dopravy a digitální infrastruktury Alexanderem Dobrindtem sleduje. S ním a bavorským ministrem vnitra má ministr dopravy Antonín Prachař jednat na podzim.
„Ministr mě ujistil, že ministerstvo nesouhlasí s formou zavedení časového zpoplatnění, které by jakýmkoli způsobem diskriminovalo zahraniční řidiče. Vnímá také možný negativní dopad zpoplatnění veškerých pozemních komunikací v Německu na příhraniční regionální spolupráci,“ uvedl hejtman Karlovarského kraje.
Bavorští obchodníci se bojí, že u nich Češi přestanou nakupovat a klesnou jim tržby (psali jsme o tom zde). Bavorský ministr vnitra už si také začal pohrávat s myšlenkou, že by lidé z pohraničí dostali výjimku a byli ze zákona o zpoplatnění silnic vyňati. (více zde).