Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Experti: ČSA už nic nedostanou zadarmo. Peníze uvidí, jen když se změní

  15:22
Mají se České aerolinie vypořádat s agónií samy, nebo jim má stát pomoci finanční injekcí? Odborníci nejsou zajedno. „Ať ukážou, co umí, i kdyby stávkovali týden,“ říká v anketě iDNES.cz například Radim Jančura ze Student Agency. Podle jiných to bez injekce nepůjde, ale bez bolestivých škrtů také ne.

Airbus A330 v barvách Českých aerolinií. | foto: ČSA

Odborníci na letectví či dopravu obecně odpovídali na otázku, zda by měl stát, popř. další partneři v ČSA kapitálově posílit nebo zadotovat aerolinky nebo by se měly ponechat svému osudu.

Miroslav Kůla byl v letech 1999 až 2003 posledním šéfem ČSA, za kterého dopravce vydělával.

Miroslav Kůla, šéf ČSA v letech 1999 až 2003
Myslím, že by se měly ČSA kapitálově posílit, a to navýšením základního jmění tak, že by se na tom podíleli všichni akcionáři. To je podle mě jediný legitimní způsob, protože různé Osinky (státní firma, která ČSA v problémech před pěti lety půjčila 2,5 miliardy - pozn. red.), co byly v minulosti, by se neměly dít. Navíc by to mohlo narazit v EU.

Navýšení základního jmění musí být podmíněno restrukturalizačním plánem, jak by se ČSA v dalších letech mělo dál vyvíjet. Mám zprávy, že žádný strategický plán dopravce nemá. Musel by mít představu, jak peníze použije. Pokud má představu, že je použije na provoz, tak to nemá smysl. Injekce musí jít do něčeho smysluplného. Bez propouštění, které se zaměstnancům nelíbí, se to asi neobejde. Pokud vyřadíte sedm letadel, musíte vyřadit adekvátní počet pilotů a stevardek.

ČSA také nemá dobré složení letadlového parku: má malá turbovrtulová letadla a potom příliš velká, nic mezi tím, což není dobře. Slyšel jsem i názor, že nejlepší by bylo ČSA nechat zkrachovat a znovu vybudovat na zelené louce. Já nejsem toho názoru. Čistě srdečně bych byl nerad, protože jsem tam strávil většinu života a také nevěřím, že by firma ještě vstala z popela. Bylo by to definitivní.

Tomáš Menčík ze společnosti Cyrrus se věnuje mj. dopravě a ČSA.

Tomáš Menčík, analytik Cyrrus
Přímá státní dotace není možná kvůli evropským zákonům. Kapitál by musel dodat soukromý investor, ostatně i to byl jeden z důvodů, proč do firmy vstoupily Korean Air.

Otázka podpory či nepodpory ČSA má dvě roviny: ekonomickou a neekonomickou. První rovina závisí na tom, že pokud se do ČSA nalije další kapitál, tak by měla být zajištěna jeho návratnost. Pokud by se tím jen prodloužila agónie ČSA, pak to nemá smysl.

Nicméně já si myslím, že ČSA mají na to se s kapitálovou pomocí a kvalitním managementem dostat do černých provozních čísel, tedy přežít a plnit dále svoji roli. A právě role ČSA v české ekonomice a České republice je ta neekonomická rovina. ČSA je stále důležitým prostředníkem mezi zahraničím a Prahou. ČSA přiváží klienty, kteří nejen že v ČR utrácejí, ale také podporují a udržují kulturní hodnotu českých památek. Navíc ČSA tvoří nemalou část zisku dalších firem v Českém aeroholdingu. Pokud je na stole jasný plán, jak se s kapitálovou injekcí dostat do černých čísel, pak jsem jednoznačně pro podporu ČSA.

Jan Váňa, člen představenstva ČSA v letech 2003 až 2006, kdy vedl aerolinky Jaroslav Tvrdík.

Jan Váňa, bývalý člen představenstva ČSA
V žádném případě by se firma neměla zachraňovat státní podporou přes Aeroholding anebo jiným “kreativním” způsobem. Můj optimistický scénář je, že pokud to bude pro Travel Service výhodné, nechá spolu s Korejci přežít ČSA jako marketingovou značku a vzniknou právně “nové” ČSA (podobně jako před časem zkrachovala a znovu vznikla např. Alitalia), které ale nebudou zatíženy kolektivními smlouvami atd. Travel Service pronajme svá letadla ČSA, obchodně je ovládne a “koupí” si od Korejců většinový podíl. Aeroholding mu k tomu “přibalí” ČSA Technics. 

Nevěřím v ochotu Koreanu nalít do ČSA kapitál. Proč? Mně to dává logiku, ale v Čechách se často dějí věci, které logiku moc nenásledují. Štve mě, že ČSA v roce 2005 nedokončily proces směřující k ovládnutí Travel Service. Teď už se to nevrátí, ale tam se stala zásadní chyba týkající se budoucnosti ČSA.

Žádné peníze, ať firma ukáže, co umí. Tak by řešil situaci v ČSA majitel dopravního holdingu Student Agency Radim Jančura.

Radim Jančura, majitel Student Agency
Nelze dotovat ČSA. To by byla nedovolená podpora, kterou by ostatní aerolinie smetly a ČSA dopadly jako Malév, čili rychlým krachem. České aerolinie potřebují pouze tvrdého majitele, který udělá pořádek mezi zaměstnanci ČSA tak, aby měli stejné platové podmínky jako zaměstnanci soukromých firem typu Travel Service, tedy nižší. A to i přes nebezpečí stávky, kdy se nebude třeba týden létat. To je jediná záchrana Českých aerolinií. 

V žádném případě bych firmu nyní neposiloval penězi, spotřebuje je a za rok bude ve stejné situaci. Škrty mohou proběhnout hned, peníze případně mohou dostat později. Je potřeba udělat pouze velkou revoluci.

Jsme největším prodejcem jejich letenek, my jim maximálně pomůžeme, ale musíme vědět, že si vyčistí náklady mezi posádkami tak, aby odpovídaly nikoli světovým, ale českým podmínkám.

Měly by ČSA získat kapitálovou injekci, nebo si mají tentokrát pomoci samy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 13. října 2014. Anketa je uzavřena.

Ať si poradí samy, i kdyby měly zkrachovat
Ať si poradí samy, i kdyby měly zkrachovat 1777
Jsem pro pomoc
Jsem pro pomoc 254
Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Mrazy jsou pohroma jako povodně, říká Výborný. Pro pěstitele chce až 200 milionů

2. května 2024  11:22,  aktualizováno  12:14

Ministr zemědělství Marek Výborný by chtěl získat až 200 milionů korun jako přímou podporu pro...

Situace v průmyslu se zhoršila, poklesla výroba i nové zakázky

2. května 2024  10:55

Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v dubnu výrazně zhoršily. Útlum táhl silný pokles ve...

ČEZ snížil fixované ceny energií. Od léta zlevní i smlouvy na dobu neurčitou

2. května 2024  10:50

Energetická společnost ČEZ zlevňuje dodávky elektřiny a plynu. Tento měsíc snižuje ceny u...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...