Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

NKÚ: Z peněz na přístavy v Kolíně spravili železniční most a nádraží

  8:39
Z peněz, které byly určeny na modernizaci vodních cest a přístavů, se v Kolíně opravil železniční most a nádraží. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad. Finance měly jít na rozvoj vodní dopravy a zvýšení jejího podílu na nákladní dopravě, který je zatím minimální.
Zdvihací železniční most ve středočeském Kolíně (březen 2014)

Zdvihací železniční most ve středočeském Kolíně (březen 2014) | foto:  František Vlček, MAFRA

„Z prostředků na rozvoj vodní dopravy tak byla zaplacena například kompletní rekonstrukce dvou nástupišť na nádraží v Kolíně - a to včetně nového zastřešení, osvětlení, informačního systému či výměny nákladního výtahu,“ popsala mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Olga Málková.

Doplnila, že při zadávání některých stavebních prací navíc Ředitelství vodních cest porušilo zákon o veřejných zakázkách.

„Jak uvádí NKÚ, prodražení rekonstrukce mostu v Kolíně způsobily investice do železniční infrastruktury. Jenže i tyto investice byly potřebné a stát se je chystal realizovat (například rekonstrukce nástupišť a kolejí na nádraží). Žádné prostředky se neztratily a železniční trať se výrazně zkvalitnila, pouze byly investovány z jiné položky resortu dopravy,“ reagoval na zprávu kontrolorů tiskový mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Doplnil, že výtky týkající se administrativních postupů, víceprací a zadávání veřejných zakázek nastaly před více než čtyřmi lety. „Od té doby nejen Ředitelství vodních cest kompletně změnilo personální obsazení oddělení veřejných zakázek, ale zavedlo nové zpřísněné postupy, aby se tyto problémy již nemohly opakovat,“ dodal.

„Rekonstrukce kolínského železničního mostu nebyla jediným problematickým projektem, u něhož rostly náklady. Ministerstvo dopravy schválilo k financování řadu dalších projektů, které vykazovaly významné nedostatky, a souhlasilo s navyšováním jejich rozpočtů, aniž by se příčinami těchto nárůstů dostatečně zabývalo,“ doplnila Málková.

Například u projektu splavnění Vltavy v úseku České Budějovice - Hluboká nad Vltavou ministerstvo schválilo bez připomínek trojnásobné navýšení nákladů. Ty tak vyšplhaly na 880 milionů korun. Podobně tomu bylo podle Málkové i u dalších dvou projektů.

Navýšení nákladů Vltavské vodní cesty nastalo podle Bukovského během přípravy tohoto projektu, kdy Ředitelství vodních cest zjistilo, že původně odhadované náklady na základě jen rámcových podkladů bez podrobných geologických průzkumů jsou značně podhodnocené. „Během stavby se ale žádné další zvýšení již nekonalo a naopak byly stavby dokončeny s úsporami,“ poznamenal Bukovský.

Ministerstvo dopravy připouští, že další investice do modernizace labské vodní cesty pro nákladní dopravu postrádají smysl, pokud nebude dokončen projekt Plavební stupeň Děčín, který řeší problematický plavební úsek na dolním Labi.

Tento projekt opakovaně naráží na problémy při posuzování vlivu na životní prostředí, jeho výstavba byla již několikrát odložena a v současné době je naplánována na roky 2018 až 2021. Přesto Ministerstvo dopravy na středním toku Labe schválilo výstavbu řady projektů.

„Přestože jedním z hlavních cílů prioritní osy 6 operačního programu Doprava, z níž byla modernizace vodních cest především financována, bylo zvýšení podílu vodní dopravy na nákladní dopravě, tento podíl nadále zůstává zanedbatelný. V posledních pěti letech dosáhl nejvýše 0,43 % objemu přepravovaného zboží v tunách. Počet překladišť napojených na vodní cesty se nezměnil,“ dodala Málková.

Úřad se  zaměřil na působení Ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury a Ředitelství vodních cest zejména při přípravě a výstavbě tří finančně nejvýznamnějších projektů na labské a vltavské vodní cestě, tedy na rekonstrukci železničního mostu v Kolíně, dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice - Týn nad Vltavou a modernizaci přístavu v Ústí nad Labem - Vaňově. Kontroloval účelnost a hospodárnost prostředků vynaložených od roku 2009 na rozvoj a modernizaci vodních cest a přístavů.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Čína hrozí cly na koňak. V sudech by zůstalo moře nevypité pálenky

6. května 2024  13:05

Francouzští výrobci koňaku mají starosti. Tentokrát je nezpůsobilo počasí ani prohibiční kampaň,...

Pekaři ve Francii upekli rekordní bagetu dlouhou přes 140 metrů, snědli ji bezdomovci

6. května 2024  10:22

Francouzští pekaři v neděli upekli nejdelší bagetu na světě a překonali tak rekord, který dosud v...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...