Sáčkované pivo s brčkem firma pojmenovala Beer On The Go (pivo na cestu). Je určeno těm, kteří si pro něj dojdou přímo do pivovaru a nechají si ho stočit na místě. Na pulty běžných obchodů se tak obal z laminované fólie nedostane.
Ačkoliv je tak trh pro rozšíření nového obalu omezen, své věrné zákazníky si patrně najde. „Perfektně se to hodí na pláž,“ napsala na Facebooku Nancy Reeves-Hainesová. Podobně reagovali na nový obal i další američtí pivaři. Společnosti se tak nejspíše podařilo oslovit ty, na které cílila. „Náš nový obal je určen pro venkovní aktivity, na které se nehodí nosit s sebou sklo,“ propaguje firma nový obal na svých stránkách s tím, že vedle piva je do obalu možné načepovat i vodu či další nápoje.
Společnost však upozorňuje, že sáček je vhodný jen pro méně sycené nápoje, takže například limonády z něj už pít nedoporučuje. „Při pokojové teplotě vyprchá plynný obsah během 24 hodin,“ upozorňuje firma.
V Česku sáčky neprorazí
Lidé si mohou koupit pivo buď v samostatném balení o objemu zhruba 250 ml, nebo šest piv zabalených dohromady, či multibalení o objemu zhruba 1,8 litru.
Podle odborníků by čeští pivaři sáčkované pivo ve větší míře nepřijali. „Sáček Single25 je vyroben z fólie PET/AL/PA. Je svařen ze tří stran, ohnutá strana padne příjemně do dlaně,“ hodnotí nový obal po technické stránce Václav Doležal z České obalové asociace Syba. „Ale pro českého pivaře je to nepředstavitelná degradace, takže tento způsob balení piva v našich zemích příliš šancí nemá,“ dodává.
Češi jsou podle něj v oblasti pivní kultury fajnšmekři a na pivo chodí nejraději do hospody. Pít ho na ulici v sáčku by je podle něj ani nenapadlo. Doma upřednostňují skleněné lahve a na cestách pivo v plechovkách. To má proti sáčku ty výhody, že se dá lépe chladit, lépe se drží v ruce a díky pevnosti jde dobře sytit oxidem uhličitým, takže po otevření zasyčí, což mají Češi rádi.
„Sáček žádnou z těchto výhod nemá, k tomu je mnohem hůře skladovatelný, výhodou může být snad jen to, že jeho výroba bude lacinější,“ přemýšlí o výhodách sáčkovaného piva Doležal.
Frťany v sáčku se na trhu neprosadily
Podle Doležala už se v Česku pokusy vyrábět alkohol v sáčku objevily, ale žádný se neujal. „V první polovině devadesátých let se dvě firmy snažily dostat na trh dokonce frťany v sáčku. Jedna výroba skončila, protože výrobce zvolil špatnou technologii a barva z potisku pronikla do alkoholu. Druhý výrobce skončil na tom, že nenašel distributora, který by jeho výrobky prodával,“ vzpomíná Doležal. Toto obalové fiasko je podle něj dalším důkazem, že pivo v sáčcích v Česku šance na zářivou budoucnost nemá.
Rozšíření sáčkovaného piva nevěří ani plzeňský pivovar. „Nepředpokládáme, že by to českého konzumenta oslovilo. Pivo má pro Čechy velký význam a vzhledem k tomu, že je tento nápoj po dlouhé roky spojen se skleněnou lahví, sáčkové pivo by sklidilo úspěch jen u velmi malého procenta lidí. A to pravděpodobně u těch, kteří už dnes preferují obal z plastu,“ říká mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová.
Nejrozšířenějším „obalem na cesty“ jsou podle ní plechovky, které však v celkové oblíbenosti obalů zaujímají jen jednotky procent.