Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kolaps Ruska nás nebolí, sázíme na Němce, říká šéf plzeňské Škody

  4:01
Škoda Transporation letos očekává tržby přes 17 miliard, o tři miliardy více než loni. Firma rozšířila počet svých akcionářů a její byznys roste zejména za hranicemi. I přes problémy na ruském trhu vidí šéf představenstva Tomáš Krsek příští rok optimisticky. Skupina totiž hraje o desítky miliard z německých kolejišť.

Tomáš Krsek, předseda představenstva Škoda Transportation | foto:  František Vlček, MAFRA

Jak se současný kolaps ruského trhu promítne do hospodaření, propouštění, či plánů v Rusku?
Naše exportní zakázky máme poměrně dobře rozkročené, nejsme závislí na jednom trhu. Aktuálně žádný kontrakt v Rusku nerealizujeme, proto se ani kolaps ruského rublu do našeho hospodaření nepromítne. V této souvislosti nehrozí ani žádné propouštění zaměstnanců.

Samozřejmě že Rusko je pro nás stále zajímavým trhem, v našem oboru je tam velký potenciál, ale kdy nebo jak se dostane z této krize je otázka nejen ekonomická, ale především politická. Jisté je jedno, při stále klesající hodnotě rublu je vývoz do Ruska v současnosti velmi neekonomický.

Ani dřív na vás protiruské sankce nedopadly?
Krátkodobě na nás sankce dopad nemají. Zboží, které vyrábíme, není na seznamu zakázaných věcí. Ale v dlouhodobém pohledu se současná protizápadní nálada v Rusku a tlak na nahrazování importu z EU domácími výrobci projeví i na našich obchodních příležitostech v Rusku. To je myslím jasné.

Na jaký jiný velký trh se nyní chystáte? Přivezli jste si třeba něco z nedávné prezidentské návštěvy Číny?
Čína je svým způsobem velice uzavřený trh. Čínská vláda naprosto podporuje budování vlastní průmyslové základny, součástí tamních předpisů je nakupovat od čínských firem. Takže naše možnosti proniknout s našimi výrobky na čínský trh se rovnají prakticky nule.

Nám se podařilo alespoň vytvořit jeden společný podnik, v rámci kterého vyrábíme pohony přímo v Číně a zároveň se nám podařilo prodat licenci na výrobu tramvaje velkému čínskému výrobci. Ale podobně těžké je proniknout třeba i do USA. Nejdůležitější tak pro nás zůstane jednoznačně Evropa, a to jak střední, tak také západní.

Jaké velké kontrakty se vám v tuto chvíli rýsují?
Jeden z nejzajímavějších trhů pro nás je v tuto chvíli Německo. Tam se nám podařilo podepsat první zakázku pro německé dráhy. A teď jsme ve finále výběrového řízení na ještě větší zakázku do Německa. Rozhodnuto by mělo být do Vánoc.

O jak velkou zakázku se jedná?
Jedná se zhruba o 11 miliard korun. Kromě toho se účastníme ještě jednoho z největších tendrů v Německu na 80 vlaků, kde spolupracujeme s francouzskou firmu Alstom. Vzhledem k jeho velikosti se mohou ucházet jen největší výrobci na světě. Spojením s francouzským partnerem se nám tak podařil vstup do první světové ligy. Uvidíme, jak to dopadne.

Tržby v roce 2013 a 2012 vám spíše stagnovaly, jak to vypadá letos? Jak moc jsou vaše výsledky odvislé od ekonomického růstu, který je letos konečně patrný?
Rok 2014 byl pro nás rozhodně lepší než předchozí, ale nesouvisí to přímo s vývojem ekonomiky. Působíme v byznysu s velmi dlouhodobými kontrakty na dva a více let. Takže zpozdění je tak velké, že nemůžeme odpovědně říci, že to souvisí s makroekonomickým vývojem. Navíc západní Evropa spíše opět mírně zpomaluje. Z tohoto pohledu asi ani nelze říct, že rok 2014 byl o tolik lepší než 2013.

Můžete říci, o kolik vám letos tedy vzrostly tržby?
Letos plánujeme tržby asi 17,7 miliardy korun, zatímco před rokem to bylo 14,6 miliardy.

Tahounem je nadále zejména export a zahraniční trhy?
Ano, už několik let tržby ze zahraničí překonávají ty tuzemské. Letos se tento rozdíl ještě zvýšil. V roce 2014 představoval export asi 76 procent, tedy podstatnou část výroby.

A co tuzemské zakázky, je na obzoru něco zajímavého?
Spíše ne. V Česku nyní převládá obecně značná opatrnost vůči velkým investicím. U Českých drah je to i značným tlakem na liberalizaci. Ty tak příliš neví, co bude a do investic se nepouští.

A alternativní dopravci zatím pro vás nepředstavují možné odběratele?
Děláme pro ně drobné věci. Ale pokud je možné nasadit 20 let staré vozy, tak určitě nemůžeme konkurovat novými. To je jasné. Právě v Německu je situace jiná, tam není možné, aby na drahách soutěžil někdo se starými vlaky. A myslím, že ani i v Česku není dlouhodobě udržitelné, aby se z českých kolejí stávalo odkladiště starých vozidel.

Česko trpí nedostatkem technicky vzdělaných absolventů. Jak s ním zápasíte?
Snažíme se spolupracovat snad se všemi školami v oboru. Snažíme se u dětí probudit zájem o techniku už v raném věku. Ve spolupráci s krajem a městem jsme v Plzni otevřeli v jedné z dřívějších výrobních hal velký naučně-zábavný areál Techmania.

Jaké investice plánujete pro příští rok? Ať už do technologií, či třeba i do akvizic nových firem.
Ročně proinvestujeme zhruba miliardu do vývoje. To se děje už několik let. Za každým naším produktem jsou stovky milionů korun ve vývoji. Z pohledu akvizic jsme velmi obezřetní. Asi jsou firmy, které bychom si rádi koupili, ale ve světě se obecně akvizice přeplácí a ve svém důsledku málokdy vyplácí. A my si určitě nemůžeme dovolit někoho přeplácet. Konkrétní firmy bych komentovat nechtěl.

Takže příští rok žádné velké nákupy nechystáte?
To nedovedu říci, akvizice se plánovat nedají. Když se vyskytne příležitost, třeba něco koupíme.

Po delší době chystáte změny v akcionářské struktuře, o co přesně jde?
K současným osmi majitelům, který jsou Michal Korecký, Marek Čmejla, Jiří Diviš, Jaromír Šilhánek, Josef Bernard, Marek Krsek a Tomáš Ignačák a já, přibude Michal Kurtinec, který v současnosti řídí naši dceřinou společnost Pars nova.

O jak velký podíl se jedná?
Jedná se pouze o minoritní podíl.

Můžete alespoň naznačit velikosti podílů, kdo jsou největší akcionáři?
Mohu říct, že v současnosti jsem já největším akcionářem společnosti Škoda Transportation.

Co musí člověk udělat, aby získal podíl v takto pěkné a ziskové společnosti?
Musí být hvězda a klíčovou osobností firmy. Tímto způsobem se snažíme motivovat naše klíčové manažery. Musí prokázat schopnosti a také loajalitu. Tedy musí být ve firmě delší dobu.

Tedy nyní je vás devět. Není to už přece jen trochu příliš mnoho hlav na soukromou společnost?
Žádné problémy to nepřináší, naopak. Když dnes zpětně hodnotím první krok, kdy jsme rozšířili skupinu majitelů o čtyři manažery, určitě vidím hlavně pozitiva.

Takže akcionáři budou dál přibývat?
Určitě bychom touhle cestou chtěli jít i nadále.

Dva významní akcionáři Marek Čmejla a Jiří Diviš jsou v tuto chvíli nepravomocně odsouzeni švýcarským soudem v kauze Mostecká uhelná společnost. Jak to dopadá na společnost?
Žádné dopady nejsou, v našem podnikání nám to nikterak nebrání.

Svého času se však hovořilo o tom, že do vyšetřování může být zatažena i samotná privatizace plzeňské Škody? Neobáváte se takového vývoje?
Takové informace rozhodně nemám, nic takového se neděje, takže se toho neobáváme.

Tradiční otázka, co Martin Roman, jaká je jeho pozice vůči společnosti?
Jak už jsem vám řekl v předešlých odpovědích, naše majetková struktura je naprosto transparentní. Martin Roman nemá se Škodovkou nic společného.

Vy osobně jako investor stojíte za projektem Ivio.tv, ambiciozním prodejcem filmů na internetu. Co vás k takové investici vedlo?
Jde o čistě osobní investici, která vychází z mého pozitivního vztahu k novým technologiím. Myšlenka projektu Ivio se mi zdála zajímavá.

Jak jste zatím spokojen?
Nefunguje to, to říkám upřímně. Hlavní problém je obrovská míra kopírování obsahu v Česku. Málokdo je ochoten za filmy platit.

Nedalo se to trochu čekat? Podobné projekty se v Česku potýkaly s problémy, ať už v oblasti filmu, či hudby.
Ekonomicky to nefunguje, ale někdo s tím začít musí. Tak to beru. A myslím, že je to otázka času. Není možné, aby tu do budoucna fungovala taková míra pirátství, která nemá obdoby ani v zahraničí. Ta změna přijde, je jen otázka, jestli to bude za deset let, či za tři. Já doufám, že nastane za tři roky.

Podíl v Ivio držíte přes společnost Blue Sky Investment. To skoro zní, jako byste do ní připravoval další soukromé investice. Je tomu tak?
Určitě. Budou to záležitosti, které nesouvisí se Škodovkou. Chci se dívat na zajímavé české firmy, které mají zajímavý produkt. Myslím, že Česká republika je dobré místo na podobné investice.

Říkal jsem si, jestli jste se po vzoru jiných českých podnikatelů nezhlídl v mediálních investicích. Kolem Ivia tedy nebudete budovat další mediální aktivity?
To mě opravdu nenapadlo. Ivio je svébytná forma videodistribuce, vstup do dalších mediálních projektů v plánu nemám.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...