V závěru roku vypisují záchranné služby nejvíce soutěží na sanitky za poslední roky. Mnohde jsou však podmínky tendrů, ve kterých jde dohromady o více než miliardu korun, nastavené tak, že některé výrobce předem vylučují. Nejčastější cestou, jak zúžit množství uchazečů, je minimální požadovaný výkon motoru. Na to doplácí třeba Ford. Jeho model Transit sice patří mezi nejprodávanější dodávky v Evropě, výkon motoru 114 kilowattů však řadě krajů nestačí.
Například v Libereckém kraji Ford loni tendr vyhrál - požadavkem byl minimální výkon 110 kilowattů. Kraj však později soutěž zrušil a v novém tendru už požadoval výkon o dvacet kilowattů vyšší. Podle šéfa tamní záchranky Vladimíra Hadače je vyšší výkon potřebný kvůli jinému typu poptávaných sanitek. „Soutěžíme sanitky typu C, které jsou v podstatě mobilní jednotkou intenzivní péče, takže je logické, že musí mít silnější výkon,“ vysvětluje Hadač.
Česká státní norma pro sanitky se přitom výkonem vůbec nezabývá, požaduje pouze dostatečné zrychlení. „Zadávací dokumentace by měla předepisovat funkční parametr, nikoliv technické řešení. Je na výrobci, jak požadavku dosáhne,“ míní Petr Šimůnek z tuzemského zastoupení Fordu.
Určení výkonu, rozvozu či délky pomáhá ušít zakázku na míru
Podmínky soutěží kritizují i další výrobci. „Víckrát jsme se setkali se zadáním, které vzbuzovalo pochybnosti o tom, zda není napsáno pro předem domluvenou značku či model. Často šlo o nastavení technických podmínek tak, že je mohla splnit pouze jediná značka,“ tvrdí Martin Hejral, mluvčí Opelu v Česku. Podle něj šlo o nezvyklé požadavky typu elektrického vyhřívání okna nebo právě výkonu motoru. Přísné podmínky přitom panují nejen u výkonu, ale například i v požadavcích na rozvor, tedy vzdálenost předních a zadních kol. Důležitější je přitom vnitřní prostor.
Nezvyklé podmínky ukazují rovněž výsledky dalších tendrů. Fakultní nemocnice Ostrava pak soutěžila pronájem sanitek pro převoz pacientů. Nakonec se přihlásil opakovaně jediný zájemce, ostravský dealer vozů Volkswagen RT Torax. Ostatní firmy odrazovaly podmínky smlouvy, která umožňovala nemocnici nájem po půlroce kdykoliv jednostranně ukončit. „Jedná se o ustanovení chránící zadavatele tak, aby mohl smlouvu kdykoli ukončit a přestat sanitky využívat či případně pořídit jiné za výhodnějších podmínek, pokud se změní situace na trhu,“ vysvětluje kritéria mluvčí nemocnice Tomáš Obročný.
Nemocnice omezila velikost aut. Prý by se nevešly do garáže
Diskriminační podmínky odhalili v podmínkách soutěží i úředníci Ministerstva pro místní rozvoj, kteří mají na starosti rozdělování evropských peněz na sanitky. „Řešili jsme případ, kdy rozměry garážových dveří významně určovaly typ sanitky, protože jiná se jim do garáže na výšku nevešla. Tento argument jsme neuznali,“ uvedla mluvčí ministerstva Veronika Vároši.
Nové sanitky za více než miliardu korun nakoupí v příštích měsících zdravotnické záchranné služby po celé České republice. Umožní to evropská dotace 885 milionů korun z Integrovaného operačního programu. Patnáct procent nákladů zaplatí kraje či samotné záchranky. Pacienty tak čeká nejen spolehlivější cesta, ale i lepší vybavení přímo v sanitce. Vozový park sanitek je totiž v tuzemsku značně zastaralý.