Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jančura inkasuje ze slev od státu více. Díky fintě s 2. třídou

  4:00
Podnikatel Radim Jančura s oblibou kritizuje České dráhy, že dostávají ze státního rozpočtu zbytečně mnoho peněz. Sám však díky malé fintě inkasuje od státu více peněz, než na kolik má nárok. Pohrává si totiž s označováním cestovních tříd.

Čarování s třídami se týká bývalých vozů první třídy, které ÖBB používaly na dálkových vlacích kategorie EC/IC. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jančurou vlastněný železniční dopravce RegioJet totiž dostává od ministerstva dopravy kompenzace za nařízené slevy pro studenty, kteří cestují ve vozech 1. třídy. U jiných dopravců a podle vyhlášky to přitom není možné, RegioJet je však přesto dostává. Stačila drobnost: bývalé vozy první třídy rakouských státních drah ÖBB v Česku označil za vozy druhé třídy.

Problém se týká vagonů prodávaných v rezervačním systému pod tarify Relax či Byznys. Ty jsou vždy dražší než ostatní vozy. Jde o bývalé vozy první třídy, které ÖBB používaly na dálkových vlacích kategorie EC/IC.

V každé soupravě RegioJetu jsou obvykle dva až tři takové vozy. RegioJet je v Česku považuje za vozy druhé třídy, ale například při svém nedávném startu vlaků mezi Bratislavou a Košicemi ve svém přepravním řádu napsal, že jde o vozy první třídy. Navíc i v českém jízdnímu řádu vydaném SŽDC je v přehledu dálkových vlaků uvedeno, že vlaky mají i vozy první třídy.

I když jde zdánlivě o banalitu, označení první třída je klíčové. Podle současných pravidel neproplácí stát kompenzace za slevy za cestující v první třídě s výjimkou dětí do 15 let.

V případě RegioJetu tak například studenti jedou fyzicky první třídou, ale papírově druhou. Stát navíc takoví cestující stojí více: jízdenka v tarifu Relax je obvykle o 30-50 % dražší než v nejlevnější třídě Standard. Stát přitom dorovnává dopravcům slevu podle skutečné ceny jízdenky.

RegioJet loni získal od státu na kompenzacích přes 42 milionů korun, bezkonkurenčně nejvíce ze všech dopravců. Kolik získal touto fintou, není prakticky možné spočítat. Stačí ale jeden příklad: například za studenta jedoucího z Prahy do Ostravy dostane ve třídě Relax 25 % z ceny 290 korun, pokud by jel v třídě Standard, dostal by jen čtvrtinu z ceny 190 korun. Rozdíl v kompenzaci na jednom studentovi je tak 25 korun navíc ve prospěch RegioJetu.

Faktem ovšem je, že dražší třídy RegioJetu jsou výrazně levnější než první třída Českých drah. Ty nabízí nejlevnější jízdenku z Prahy do Ostravy v první třídě za 627 korun, zatímco v RegioJetu jsou místa v bývalé první třídě rakouských drah za polovic.

Aplikujme slovenský model, radí Jančura

Podle Jančury jezdí i v tarifu Relax za ceny odpovídající druhé třídě u jiných dopravců a levněji, než je klasické kilometrové jízdné u Českých drah. „Slevy jsou pro sociální skupiny, proto nemá rozhodovat komfort, ale cena,“ řekl Jančura. Podle něj by pak neměly dostávat kompenzace za slevy ani České dráhy za Pendolino. V jeho případě je rozdíl mezi první a druhou třídou v podstatě jen v tom, že v první třídě bývá méně lidí a v ceně je občerstvení.

V případě trasy Praha – Ostrava jsou u všech tří dopravců ceny v přepočtu za kilometr výrazně nižší, než jsou ceny Českých drah na jiných trasách podle jejich kilometrického tarifu.

„Doporučuji, aby Česká republika převzala model ze Slovenska. Tam je regulována maximální výše jízdného jak pro 2., tak i 1. třídu. Pak bude jasné, zda je tarif 2., či 1. třídou, bez ohledu na pojmenování tarifu dopravcem,“ navrhuje Jančura.

Nesouhlasí s tím, že by si na hře s kompenzacemi jeho firma výrazně polepšila. „Kompenzace státu za sociální skupiny činí u mých firem 8 % výnosů z jízdného. České dráhy na celé síti pobírají celkové kompenzace 255 % z výše tržeb z jízdného, a to i na dálkových spojích, které my provozujeme bez provozních dotací. Částka, kterou stát platí za kompenzace ze slev, není malá, přesto je 31krát nižší, než kolik platí státnímu dopravci,“ vypočítává Jančura.

Pro letošek už bude druhá třída definována jasně

Podle pravidel pro kompenzace stát dorovnává dopravcům rozdíl mezi nařízeným zlevněným jízdným a plnou cenou jízdenky. Podle Michala Němce z ministerstva dopravy, který se kompenzacemi zabývá, budou po RegioJetu chtít vysvětlení, jestli jsou opravdu programy Byznys a Relax druhou třídou, nebo první, jak dopravce deklaruje na Slovensku.

I kvůli tomu se pro letošní rok už i změnila pravidla pro poskytování slev. „Druhou třídou se rozumí nejnižší poskytovaný standard, které dopravci nabízí,“ vysvětluje Němec. Tak je to napsané i v novém výměru ministerstva financí. Dopravci podle něj o těchto změnách už vědí.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Auto by se mohlo stát stabilizačním prvkem soustavy. Místo baterie, říká Daniel Ševčík

1. května 2024  5:36

Dodává SW pro řízení dobíjecí infrastruktury do Norska, Švédska, Itálie a dobíjecí stanice...

Češi si na důchod šetří na „spořáku“, o možnostech investic nemají dostatek informací

1. května 2024,  aktualizováno  11:45

Advertorial Sedm z deseti Čechů tuší, že jim výše jejich budoucího starobního důchodu nebude stačit na pokrytí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...