Šéf automobilky Elon Musk však zůstává optimistou a ve zprávě pro investory uvedl, že čeká zachování dosavadních vysokých temp růstu prodeje a tržeb.
Potíže Tesly neznamenají, že by se autům na baterie nedařilo. Klíčové trhy, tedy USA i Evropa, zaznamenaly růst v řádu desítek procent. Přesto nejde o čísla, jaká by si zejména zastánci elektromobility představovali. K samotnému rozšiřování elektromobilů jsou skeptičtí i manažeři v automobilovém průmyslu.
Studie KPMG’s Global Automotive Executive Survey, v které se dotazují stovek šéfů firem v oboru, ukázala, že zatím elektrickému pohonu příliš nevěří. „Den, kdy všichni z nás budou jezdit zcela na elektrický pohon, je ještě daleko. Předpokládá se, že v roce 2020 méně než jedno vozidlo z 20 vyrobených bude mít elektropohon,“ řekl Jan Linhart, partner KPMG Česká republika, odpovědný za služby pro automobilový průmysl.
Předpokládá se, že elektromobily by měly dosáhnout v roce 2020 podílu maximálně jednoho procenta, analytici více sází na zmenšování tradičních spalovacích motorů.
Prodejům elektromobilů brání zatím tři věci – cena, kapacity baterií a (ne)dostatek nabíjecích stanic.
Bez dotací to nepůjde
Chystaný Plán čisté mobility, který v Česku vzniká na ministerstvu průmyslu a obchodu, počítá s tím, že by u nás měly postupně vzniknout tisíce veřejných nabíjecích míst. O jiné, třeba finanční podpoře, se v něm však zatím nemluví.
A české prodeje svědčí o tom, že bez dotací to asi nepůjde, loni se prodalo 221 elektrovozů.
V řadě zemí jde však podpora podstatně dále, například ve Francii nově vláda vyhlásila program, podle kterého lidem s vozy staršími dvanácti let přispěje až deset tisíc eur na to, že svůj vůz sešrotují a koupí si místo něj elektromobil.
Co dokážou dotace a státní podpora, ukazuje příklad Norska, kde se elektromobily pravidelně umisťují mezi nejprodávanějšími vozy. Loni se v Norsku prodalo 18 tisíc takových aut, za rok se jejich prodeje zdvojnásobily. Kromě výhod jako bezplatné parkování nebo využívání pruhů pro autobusy jsou v Norsku nejmenší rozdíly v cenách elektromobilů a aut se spalovacím motorem.
Například elektrický Nissan Leaf stojí stejně jako Volkswagen Golf na benzin. Norsko totiž klasické pohony zatěžuje velmi vysokou daní, elektromobily naopak od daní osvobodilo. V celkových prodejích v Evropě vede bezkonkurenčně Nissan Leaf, do čistě elektrických aut se však pouští čím dál více firem.
Největší odbytiště aut s alternativními pohony, Spojené státy americké, ukazuje v případě aut s elektrickým pohonem zajímavý vývoj. Zatímco prodeje hybridních aut, tedy kombinující klasický pohon s baterií, klesají, auta čistě na baterie stále rostou. Za loňský rok o více než třetinu, ale v úvahu je nutné brát nízkou základnu, z které rostou.
Prodeje po jednotlivých značkách ukazují, že se zákazníci odklánějí od nejlevnějších elektromobilů, u kterých je rozdíl v ceně oproti klasickému pohonu největší. V případě dražších modelů se už náklady na baterii a elektropohon ztrácejí v celkové ceně a rozdíly nejsou tak velké.