Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Železniční renesance. Cestujících ve vlacích přibývá už pátým rokem

  12:22
Cestování vlakem po české železnici láká čím dál více lidí. Zájem roste hlavně o příměstské vlaky a cesty na delší trasy. Po letech propadu výrazně stoupl i objem nákladu, který se po železnici vozí. Ubývá naopak lidí v autobusech.

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nárůst počtu cestujících ukazují čerstvě zveřejněné statistiky ministerstva dopravy za loňský rok. Podle nich loni jelo vlakem 176 milionů cestujících, o 0,89 % více, než před rokem. Důvodem většího zájmu jsou především lepší vlaky a služby. 

Tempo růstu počtu cestujících sice zpomaluje, výrazně rychleji roste ale ukazatel přepravního výkonu, tedy počtu cestujících násobeného jejich ujetými kilometry. Za posledních pět let se zvýšil o pětinu, zatímco počet cestujících stoupl o 6,72 %. 

„Růstu pomáhá jak konkurence na železnici, která zvyšuje kvalitu nabízených služeb i prestiž veřejné dopravy, tak rozsáhlá obnova vozového parku. Lidé si uvědomují, že mohou vlakem cestovat bezpečně, pohodlně a při cestování mohou využít čas k práci, zábavě či odpočinku,“ vysvětluje větší oblibu vlaku prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. 

Investice do vlaků i tratí se vyplatily

Kvalita vlaků prošla za posledních pět výraznou proměnou k lepšímu. Hlavní tuzemský dopravce České dráhy investoval do nových vlaků či modernizací starších desítky miliard korun, na trh vstoupili také noví dopravci RegioJet a Leo Express. Konkurenční boj přinesl na trase Praha - Ostrava výrazné zlevnění jízdenek a podstatné zlepšení služeb. 

Podle Vyky se ale pozitivní trend může změnit, pokud by stát a kraje začaly šetřit a přestaly objednávat některé vlaky. Většina osobních vlaků je u nás totiž ztrátová a kraje a stát musí doplácet na jejich provoz 12 miliard korun ročně. Peníze míří v drtivé většině Českým drahám, které je dostávají (s jedinou výjimkou Jizerskohorské železnice) na základě smlouvy z roku 2009 bez jakékoliv soutěže. „Do budoucna je potřeba zajistit stabilní jízdní řád, který umožní lidem cestování vlakem plošně v rámci celé České republiky, včetně návazností do sousedních států, ale i v průběhu celého dne,“ dodal Vyka. 

Podle něj se začíná díky růstu cestujících ukazovat, že se masivní investice do modernizace hlavních tratí vyplatily. Boom investic do železnice pokračuje, letos se má prostavět na železnici přes 37 miliard korun, především z evropských dotací. Stát ale stále ignoruje trend staveb vysokorychlostních tratí a namísto toho sype miliardy korun do zlepšení tratí, kde se cestovní doba zkrátí jen v řádu jednotek procent. 

Některé regionální tratě upadají, autobusy dosáhly limitu

Dopravní statistiky neukazují, jak se vyvíjí počty cestujících na jednotlivých tratích, i z vyjádření Českých drah se dá ale usuzovat, že některé regionální tratě zažívají pokles cestujících. „Počty cestujících rostou v dálkové dopravě a příměstské,“ řekl mluvčí drah Petr Štáhlavský. Od cestování regionálními vlaky odrazuje často hlavně jejich špatný stav, kvůli kterému musí vlaky jezdit pomaleji. I to se ale mění, jen letos Správa železniční dopravní cesty plánuje utratit za jejich modernizaci 5 miliard korun. 

Železnice začala být atraktivní i pro nákladní dopravu, loni přeprava zboží stoupla o více než osm procent. 

Cestující naopak ubývají v linkových autobusech, za loňský rok o 0,73 %. „Trvalý pokles cestujících v autobusové dopravě potvrzuje, že lidé o tento způsob dopravy nemají dlouhodobě zájem a autobusová doprava již dosáhla svého limitu z hlediska rychlosti i komfortu,“ míní Vyka.

I v případě autobusů ale zjevně záleží na službách a komfortu pro cestující. Student Agency, která je v Česku bezkonkurenčně největším hráčem v dálkové nedotované autobusové dopravě, za loňský rok hlásí rekordní rok a růst o desetinu (více čtěte zde).

„Silniční síť je nespolehlivá - na hlavních trasách jsou dopravní zácpy a doprava není komfortní na silnicích nižších tříd, které mají mizerné parametry a často jsou havarijním stavu,“ dodal Vyka. Kvůli modernizaci D1 ale loni přibylo cestujících jak ve vlacích mezi Prahou a Brnem, tak i autobusech. Lidé totiž chtějí případnou zácpou využít namísto sezení za volantem alespoň možností práce či zábavy v autobuse. 

V řadě spojů je ale autobus výrazně rychlejší, než vlak. Podle Vyky se dá očekávat rušení některých autobusových spojů, které mohou být částečně nahrazeny například dotovanou taxislužbou a posílení trendu individuální dojížďky na kole i automobilem k železničním stanicím a zastávkám, kde bude nabízena cestujícím železniční doprava v častém intervalu a s velmi vysokým komfortem, rychlostí i kapacitou.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...