Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Němci už mají odborářů dost, nejdelší stávku vyvolal boj předáků o moc

  15:19
Provoz na německé železnici od úterka výrazně prořídl. Strojvůdci vstoupili do dosud nejdelší stávky na železnici, která potrvá až do neděle. Místo požadavků na zvýšení platů je však důvodem zastavení práce spíše touha po větším vlivu ze strany jednoho odborového svazu.

stávka německých strojvůdců | foto: Reuters

V úterý ráno po příjezdu vlaku metra do stanice Schönhauser Allee v Berlíně nejspíš přišel řadě cestujícím na mysl charakteristický perfektně zastřižený knírek odborového předáka Clause Weselského.

A zřejmě nejen jim, ale stovkám tisíc dalších cestujících po celém Německu, kteří museli kvůli probíhající stávce strojvůdců vstávat do zaměstnání o hodiny dřív, složitě se přepravovat náhradní dopravou, trčet v zácpě na předměstích nebo se jako na Schönhauser Allee mačkat v přeplněných vagónech metra, které muselo pojmout stovky tisíc cestujících navíc. Ti by totiž za normálních okolností využili místo metra příměstskou dráhu S-Bahn, jejíž strojvůdci se do stávky rovněž zapojili.

Přitom by mohli být cestující z Schönhauser Allee v podstatě v klidu. Na rozdíl od lidí, kteří nastupovali o zastávku dále, se jim do vagonů podařilo ještě dostat a navíc si celou akci už několikrát nacvičili. Strojvůdci stávkovali během posledních měsíců už několikrát, naposledy před dvěma týdny. Tenkrát se situace hned následující den vrátila do normálu. Nyní však železničáři pod Weselského vedením chtějí stávkovat až do neděle. Pokud svým výhrůžkám dostojí, čeká Německo nejdelší stávka na dráze v novodobé historii.

Odboráři proti sobě poštvali řady Němců

Zatímco v minulosti nemalý počet lidí s požadavkem na zvýšení mzdy sympatizoval, i když byl vykoupen občasným zastavením vlaků, četné stávky z poslední doby jejich názor mění. Reprezentativní průzkum, co si Němci myslí o požadavcích strojvůdců, neexistuje. Řada médií však spustila na svých stránkách ankety, ve kterých čtenáři mohli vyjádřit svůj názor. Číselné výsledky se liší, ze všech však vychází, že většina Němců nemá pro strojvůdce pochopení. Od 55 do 80 procent lidí ji odmítá.

Málokdo v nepřehledném sporu mezi Deutsche Bahn (DB) a Odbory německých strojvedoucích (GDL) přitom vůbec tuší, co odboráři požadují. „Ptám se, rozumí vůbec ještě někdo, co se to na dráze děje?“ reagoval v pondělí rozhořčeně německý ministr hospodářství Siegmar Gebriel. Oficiálně bojuje GDL za zvýšení mezd o pět procent a zkrácení pracovní doby o hodinu na 38 hodin týdne, na což DB reagovala poměrně velkorysou nabídkou na zvýšení mezd o 4,7 procenta.

To však odboráři odmítli. Nejen podle Gebriela je totiž pravým důvodem probíhající stávky boj o vliv mezi jednotlivými odborovými svazy a touha po moci Weselského organizace. GDL chce totiž bojovat nejen za platy strojvůdců, jejich zájmy hájí z logiky svého názvu. Svaz chce mluvit i za průvodčí a další profese na železnici, které však dnes spadají pod výrazně větší odborový svaz EVG.

Pokud by na to vedení drah přistoupilo, zaměstnanci stejných profesí by v důsledku toho měli rozdílné platové podmínky. Podle toho, ke kterému svazu by se hlásili. A to DB důsledně odmítá.

Na GDL nyní tlačí především čas

Ve Spolkovém sněmu čeká na projednání zákon, podle kterého by v budoucnu mohly vyhlásit stávku už jen ty odborové svazy, které mají v podniku většinu. I když návrh obsahuje řadu nejasností, moc menších svazů zastupujících jen určitou skupinu zaměstnanců jako je GDL by výrazně omezil. Aby v budoucnu nehráli jen druhotnou roli, musí strojvůdci dosáhnout svým požadavkům ještě před začátkem léta, kdy by měla novela vstoupit v platnost.

Pro Deutsche Bahn přitom už jeden den výpadku osobní dopravy znamená nenapravitelnou ztrátu reputace. A to v době, kdy se pro ní stávají stále silnější konkurencí provozovatelé dálkových autobusů. Ti jsou tak jedněmi z mála vítězů aktuální situace.

Vedle osobních vlaků však stojí i nakládání doprava. A je jen otázka několika dní, než německému průmyslu - především automobilkám - dojdou součástky a budou muset zastavit výrobní linky. „S pokračujícím trvání stávky poroste počet podniku, které budou muset omezit nebo zastavit produkci,“ citoval server Spiegel Online prezidenta Svazu německých zaměstnavatelů Ingo Kramera.

Podle propočtů Institutu pro německé hospodářství Köln přinese od třetího dne stávka ztrátu až 100 milionů eur denně, tedy zhruba 2,75 miliardy korun. Vedle automobilového dopadne stávka hlavně na ocelářský a chemický průmysl.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...