Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Aero ještě letos představí nový letoun, říká investiční šéf Penty

  16:37
Aero Vodochody spadající pod finanční skupinu Penta se po letech opět vrací k výrobě celých letadel. Modernizovaný typ L-39 Albatros chce představit už letos, s prototypem počítá na rok 2017. „Od roku 2019 už počítáme s dodávkami,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Zdeněk Kubát, investiční ředitel finanční skupiny Penta, který je zodpovědný za rozvoj vodochodského výrobce cvičných letounů.
Aero L-39 Albatros, nová generace populárních lehkých a levných strojů by se do...

Aero L-39 Albatros, nová generace populárních lehkých a levných strojů by se do vzduchu měla dostat po roce 2017 | foto: Profimedia.cz

Aero se po letech vrací k výrobě celých letadel, na druhou stranu jste ztratili dodávky pro vrtulníky Sikorsky. Jaký vývoj ve výsledcích firmy očekáváte?
Určitě pozitivní. Tento byznys s sebou nese plusy i mínusy, zejména z dlouhodobého pohledu. I proto jsme se od začátku snažili firmu rozkročit na více nohou. Jedna byznysová platforma se dneska opírá o historii Aero, tedy o výrobu letadel. Co do počtu prodaných tréninkových letadel je největší na světě. Druhou nohou je oblast Aero Structures, tedy komponenty pro jiné výrobce.

Ztráta Sikorskyho ale zabolí, ne?
Nemusí. Aktuální změna vlastníka divize Sikorsky může být v důsledku pro Aero zajímavá. Firma Lockheed Martin se k záměrům zatím podrobně nevyjádřila, nicméně o military program Sikorskeho obavy nemáme. Pokud jde o civilní část produkce, dostali jsme informaci, že ji vysoce hodnotí. Aero má co nabídnout, vše je o příležitostech a hlavně budoucích jednáních. Kromě toho, když jsme Aero koupili, tak Aero Structures byla vázaná výhradně na tyto vrtulníky. A byla ve ztrátě. Tak jsme se rozhodli tuto část rozvinout, přišla třeba výroba centrální části křídla na letoun Spartan s Alenií, po ní řada dalších.

Prostě se nevyplatilo dělat celá letadla?
Letecký průmysl je, co se týče vlastních produktů a jejich vývoje, nesmírně finančně náročný. A participace na vývoji a výrobě nových letadel jako subdodavatel jiných firem ve světě funguje běžně. Za dobu, co Penta Aero vlastní, jsme do části Aero Structures přivedli řadu nových projektů, ať už spolupráci s Latecoerem, s Bombardierem, nebo s Embraerem. Náběh programů ale má svůj čas a může dosáhnout pěti a více let. Dneska máme zainvestováno, v příštích letech by se měly zmíněné projekty dostat z vývojové do výrobní fáze. Už příští rok tak bude Bombardier dodávat klientům letadla CSeries s díly, které dneska vyrábíme v Aeru. Jsou to desítky letadel. To by se už mělo podepsat také na zisku firmy.

Zdeněk Kubát

Investiční ředitel finanční skupiny Penta. V současnosti je zodpovědný za úspěšnou restrukturalizaci a strategický rozvoj Aera Vodochody. Aero je jedním z nejstarších světových výrobců vojenských cvičných letadel a leteckých komponentů. Pracuje také na projektu rozvoje mezinárodního letiště ve Vodochodech, které má ambici stát se druhým letištěm pro Prahu.

Ve skupině působí od roku 2002. Před nástupem do Penty zastával několik vedoucích pozic v českých investičních fondech. Vystudoval Zemědělskou univerzitu v Brně.

A vrtulníky jsou dnes obecně problém?
To, co se děje se Sikorskym, je důsledek dění na globálním trhu, souvisí to s cenou ropy. Když jde její cena dolů a ropný byznys stagnuje, stagnuje i prodej vrtulníků. Slouží totiž hlavně jako autobusy na ropné plošiny. A není to první pokles produkce vrtulníků, který bychom zažili, něco podobného tu bylo několik let nazpátek. Podstatné je, že Aero dnes není ekonomicky závislé jen na jedné zakázce. Sikorsky tak pro nás není zásadní problém. Ukazuje se, jak je vhodné mít určitou rovnováhu mezi vojenským a civilním byznysem.

Jaký bude letošní hrubý zisk (EBITDA)?
Asi bude o něco nižší, než byl původní plán, ale je to stále otevřené. Bavíme se o úrovni 500 milionů a více.

Nyní se ale k výrobě celých letadel vracíte s projektem nové L-39 Albatros. Proč?
Aero od platformy jednoduchého a poměrně levného výcvikového letounu odešlo kvůli změnám na trhu. Tehdy začal trend dražších a výkonnějších supersoniků, a tak se zdálo, že budou zapotřebí výkonnější tréninkové letouny. Dneska se ukazuje, že výkonná tréninková letadla se na trhu moc nechytla. A naši zákazníci, pro které třicetdevítky repasujeme, se začali ptát, jestli za ně dokážeme nabídnout moderní náhradu..

Takže do výroby vás vlastně tlačí vaši staří zákazníci.
Dá se to tak říci. Naše úvahy se potkaly s požadavkem zákazníků, proto jsme před rokem přišli s novým projektem L-39 Next Generation. U něj zachováváme maximum z aerodynamické části letadla, úpravy, které plánujeme, se týkají jednak technického provedení, a hlavně nového motoru, kdy spolupracujeme s firmou Williams. Další změnou bude vyspělá avionika, celý kokpit bude konstruován tak, aby připravoval pilota na následný hladký přechod do supersoniků. Zlepší se také doletové vlastnosti.

Podívejte se, jak bude vypadat Aero L-39 NG:

16. července 2014

Kdy bude první letadlo vyrobené?
Projekt bude probíhat ve dvou fázích. První fází je otestování nového motoru na stávajícím draku. Rádi bychom remotorizovanou verzi L-39 představili již na letošních Dnech NATO.

Kdy bude postaven kompletní prototyp nového letadla?
Tak v roce 2017, od roku 2019 už počítáme s dodávkami.

Jaká bude cena letadla?
Řekněme, že asi na polovině ceny L-159. Konkurence je mnohem dražší, většina výrobců totiž šla do dvoumotorových letadel. Jen pro představu: cena motoru představuje zhruba třetinu ceny letadla. A dva motory si řeknou o podstatně větší náklady, nejenom pořizovací cenou, ale také provozem a cenou za údržbu. Řada výrobců z tohoto segmentu odešla, Poláci, Rumuni, švédský SAAB...

Kdo jsou historicky největší zákazníci Albatrosů?
Středoasijské země, kde se nám aktuálně povedl jeden kontrakt na repase L-39, pak například Slovensko, Bulharsko, na severu Ariky Tunis, Egypt, Alžír, dále Nigerie, Lybie, Vietnam, Thajsko a další… Prostě země, které kamarádily se socialistickým blokem.

Máte v plánu ještě nějaké nové L-159?
Zatím ne. V tomhle segmentu je hodně vyvinutých letadel, dodneška však představují jen do pěti procent celého trhu. A to má většina armád letouny prehistorické. Cvičí se na třicet až čtyřicet let starých strojích. Armády utratily obrovské peníze do projektů typu Eurofighter a dneska v zásadě nemají na čem trénovat. Přitom pokud dokáže pilot odlétat výcvik na levnějším letadle, tak to představuje neskutečné úspory. V hodně výkonném letadle ho navíc jen rozptyluje řada funkcionalit, které pro základní výcvik nepotřebuje.

Prodáním série L-159 do Iráku a do USA program končí?
Nekončí, protože zákazníkům musíme stále poskytovat podporu. Není to jen armáda ČR, ale část letadel využívá Draken v Americe, část letadel bude v Iráku, program tak končit ani nemůže. S letadlem to není jako s autem, které když doslouží, tak ho dáte sešrotovat. U letadla je to jiné, po dobu jeho životnosti se stále rozvíjí, přicházejí nové požadavky, které musíme akceptovat.

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Zemědělci znovu vyrazí do Prahy. Protesty vypuknou za tři týdny

2. května 2024  15:08

Další kolo protestních zemědělských akcí bude ve středu 22. května v Praze. Ve čtvrtek to...

ČNB znovu snížila sazby. Úrok ovlivňující hypotéky je nejníž od května 2022

2. května 2024  14:34

Bankovní rada České národní banky ve čtvrtek zasedla, aby rozhodla o výši úrokových sazeb. Znovu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...