Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Skandál Volkswagenu může německou ekonomiku ohrozit více než řecká krize

  9:29
Skandál s manipulací s emisemi u naftových vozů Volkswagenu může pro německou ekonomiku představovat větší hrozbu než dluhová krize v Řecku. Myslí si to ekonomové dotazovaní agenturou Reuters. Německá ekonomika je přitom považována za nejzdravější v Evropě.

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

„Najednou se Volkswagen stal větším rizikem poklesu pro německou ekonomiku než řecká dluhová krize,“ řekl agentuře Reuters hlavní ekonom ING Carsten Brzeski. „Pokud v příštích měsících klesne prodej Volkswagenu v Severní Americe, nebude to mít dopad jen na firmu, ale na celou německou ekonomiku,“ dodal.

Volkswagen je největším výrobcem aut v Německu a jedním z největších zaměstnavatelů v zemi. Celkem má v Německu více než 270 tisíc zaměstnanců a ještě více lidí zaměstnávají jeho dodavatelé. V USA společnost loni prodala téměř 600 tisíc aut. To je zhruba šest procent jeho celosvětového prodeje.

Problém může ovlivnit další automobilky

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) varovala, že Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard korun). To je víc než činil loňský provozní zisku skupiny. Skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země. Firma má sice v současnosti k dispozici 21 miliard eur, kterými by mohla pokutu zaplatit, skandál však vyvolává obavy z propouštění.

Volkswagen Group

Sídlo: Wolfsburg (Dolní Sasko)

Vznik: 28. května 1937

Hlavní akcionáři (31.12 2014)

Porsche Automobil Holding SE (50,73 procenta)

spolková země Dolní Sasko (20 procent)

Qatar Holding (17 procent)

Počet prodaných vozů (2014):

10,137 milionu (meziroční nárůst o 4,2 procenta)

Počet zaměstnanců: 592 600 (prosinec 2014)

Hospodářské výsledky za rok 2014:

- tržby: 202,5 miliardy eur

- zisk po zdanění: 11,1 miliardy eur

- provozní zisk: 12,7 miliardy eur

- tržby a provozní zisk byly loni rekordní

Německá vláda má také obavy, že by problémy Volkswagenu mohly mít dopad i na další místní automobilky Daimler a BMW. Zatím se však u nich neobjevily žádné náznaky podvodu a někteří analytici si myslí, že širší dopad bude jen omezený.

Německá vláda ve středu řekla, že automobilový průmysl by měl zůstat „důležitým pilířem“ ekonomiky, navzdory prohlubující se krizi kolem Volkswagenu. „Jedná se o vysoce inovativní a velmi úspěšný průmysl pro Německo, s mnoha pracovními místy,“ řekla mluvčí ministerstva hospodářství.

Analytici však varují, že tato závislost na automobilovém průmyslu by se mohla stát hrozbou pro současný odhad ekonomického růstu, podle kterého se má hrubý domácí produkt letos zvýšit o 1,8 procenta. Německo již musí čelit zpomalení v Číně.

„Pokud by prodej automobilů klesl, dotklo by se to také dodavatelů a s nimi celé ekonomiky,“ domnívá se odborník na automobilový průmysl berlínského hospodářského institutu DIW Martin Gornig.

Loni v německém automobilovém sektoru pracovalo zhruba 775 tisíc lidí. To jsou téměř dvě procenta celkové pracovní síly. Automobilový průmysl a výroba automobilových součástek jsou rovněž nejúspěšnějším vývozním odvětvím země. Vývoz tohoto odvětví loni činil více než 200 miliard eur, což byla téměř pětina celkového vývozu.

„To je důvod, proč tento skandál není maličkost. Německá ekonomika byla zasažena ve svém jádru,“ dodává šéf hospodářského institutu IW Michael Hüther.

Čínskému zpomalení navzdory

Objevují se však i hlasy, podle kterých by se dopad na německou ekonomiku jako celek neměl přehánět. „Nemyslím si, že by se německý automobilový průmysl měl dávat do jednoho pytle,“ řekl hlavní ekonom Commerzbank Jörg Krämer. „Nebude recese jen kvůli jedné společnosti.“

Uklidnit veřejnost se snaží také německá obchodní asociace BGA, podle které nejsou signály, že by zákazníci v zahraničí začali pochybovat o kvalitě a spolehlivosti německých firem. „Není zde všeobecná nedůvěra vůči dobré značce ‚Made in Germany‘,“ uvádí výkonný ředitel BGA Andre Schwarz. Připouští však, že panují určité obavy mezi německými společnostmi z toho, že by skandál Volkswagenu mohl mít dominový efekt na jejich podnikání a oslabit důvěru v německé zboží.

Někteří pozorovatelé také upozorňují na určitý paradox skandálu. Zatímco německé ekonomice se podařilo odolat dluhové krizi v eurozóně i zpomalení hospodářského růstu Číny, čelí nyní největšímu riziku poklesu za dlouhou dobu kvůli jedné ze svých společností. „Ironií všeho je, že hrozba by nyní mohla přijít spíše zevnitř, nikoliv zvenčí,“ dodává Brzeski.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....