Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Co netřeba, zahoď! Z hondy je unikát pro kavárenského povaleče

Dny se zkracují, listy na stromech žloutnou a motory jednostopých vehiklů pomalu chladnou v garážích. Přichází doba, kdy motorkáři usedají s tajuplným výrazem a tužkou v ruce nad bílý list papíru a pomalými tahy vznikají první skici dvoukolových unikátů. Tak se rodí café racery alias kafíčka.
Honda CX 500 Brat Style v redakčním testu

Honda CX 500 Brat Style v redakčním testu | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Někdo jim familiérně říká kafáče, ale původní název je café racer. Toto označení dnes znamená motorku, která se vymyká standardům ve všech směrech. Ideálem takové mašiny je silný motor bez ohledu na počet válců, placaté sedlo ideálně zakončené krovkou ve stylu závoďáků z padesátých let a jinak nic. Jen to, co je nezbytně nutné k jízdě. Častým poznávacím znamením je také velký kulatý světlomet nebo malá závodní kapotáž.

Na kafe s pořádným výkonem

Samotné označení této netradiční motocyklové kategorie vzniklo podle krátkých pouličních závodů, pořádaných mladými anglickými rockery mezi hospodami, které se nazývaly „café“. Odtud ten název.

Pro tyto účely však bylo nutné mašiny náležitě upravit. Základem prvních kafáčů byly převážné anglické dvouválce oholené až na kost. Zmizelo všechno, co je těžké, na obtíž a brzdí závodníky v rozletu. Později se přidaly i úpravy motorů, výfuků a sacích potrubí.

Důležitý je ovšem výhradně výkon a ovladatelnost, klidně i na úkor pohodlí jezdce. Mimochodem, co se týká jezdce samotného, pak do jeho povinné výbavy kromě upraveného plnovousu nebo kníru samozřejmě patří otevřená přilba, vysoké boty a oblečení, které obstojí před slečnami v kavárně. Takže ani límečkem se nic nezkazí.

Kovaná kafíčka vznikají samozřejmě podle historických předloh i nadále z britských mašin. Tradiční ostrovní výrobce Triumph dokonce tomuto trendu přichází naproti modelem Thruxton. Ale stejně dobře se dá jako základ použít například Moto Guzzi, Yamaha XS nebo Harley Davidson. Fajnšmekři sáhnou i po Ducati, litrovém GS od Suzuki nebo dokonce po šestiválcovém litru CBX z produkce Hondy. V takových případech je však třeba pečlivě posoudit vlastní možnosti a zvážit, zda není lepší ponechat tento klenot v původním stavu. Ve výjimečných případech lze za základ pouličního závoďáku použít i zcela aktuální model motocyklu. Důkazem je například dvojice Triumphů Speed Triple z produkce pražské firmy D&K moto, které se proslavily v kontroverzní reklamní kampani na motocyklové oblečení a pobouřily španělské feministky (zde).

Pražský floutek

Pro účast na letošním ročníku hodně mimořádné akce s názvem Jízda Distingovaných Gentlemanů (video z minulého ročníku uvidíte zde) jsme získali krásný exemplář Hondy CX 500, vytuněné pražským studiem MR43.

Tato motorka je díky svým továrním proporcím ideálním základem pro café racer. Výrazný podélně uložený motor se dvěma válci uspořádanými do V ve stylu Moto Guzzi tvoří přirozenou dominantu mašiny. Motor je uložen v trubkovém rámu a šedesát koní jeho výkonu přenáší na zadní kolo bezúdržbový kardan.

Honda CX 500 Brat Style v redakčním testu

Motorka byla do šroubku rozebrána a hliníkové díly rozleštěny do zrcadlového lesku. Rám dostal temně černý metalický lak s rudými třpytkami, mašina jako celek je laděna do modré barvy. Modré jsou například zadní pružiny, nezbytné omotávky výfuků, modrá převládá také v zakázkovém dekoru nádrže, ale modré jsou i kovové čepičky ventilků.

Honda CX 500 Brat Style

Motor: 497ccm OHV, úhel válců 80°, 4 ventily na válec
Převodovka: 5 stupňová
Hmotnost: 155 Kg
Výkon: 60HP
Přední brzdy: 2x kotouč 240mm
Zadní brzdy buben: 165 mm
Spojka: mokrá, vícelamelová
Chlazení: vodní
Objem nádrže: 17 litrů
Startování: elektro stratér
Sekundární převod: kardan
Skládaná kola: Com – Star
Přední pneu: 3,25 R19
Zadní pneu: 4,00 R18

Úpravy:
Vyčištění zadní a podsedlové části motocyklu
Dva rovnotlaké karburátory s přímými filtry
Částečná repase motoru
Renovace zadních i předních tlumičů
Renovace brzdovéhosystému
Nově natažená elektroinstalace
Ladění na dynamometru
Leštění hliníkových součástí
Nové přední i zadní osvětlení
Nové přístroje

Cena: 189 000 Kč

Brzdový systém byl vyzbrojen pancéřovými, kovem oplétanými hadicemi napojenými na původní brzdiče i kotouče. Dvojici rovnotlakých karburátorů zásobují vzduchem dva oválné přímé filtry s chromovanými dýnky. „Céixko“ je od výroby vybaveno plechovými koly Com-Star, typickými pro stroje značky Honda z osmdesátých let. V našem případě jsou kola ozdobena lesklým lakem, stejným jaký je použitý na rámu.

Bižuterie

Palubní deska byla nahrazena dvojicí malých kulatých budíků. Ten levý má na starosti údaj o okamžité rychlosti, zatímco napravo je umístěna kontrolka zařazeného neutrálu, mazání, dobíjení a blinkry. Později, po setkání se zhruba dvěma stovkami mašin stejného zaměření zjistím, že moje palubní deska je vlastně velmi rozvinutá a ve srovnání s několika vybranými mašinami působí až nekorektně snobským dojmem. Setkám se totiž s několika stroji, jejichž majitelé vyznávají původní ideje café racerů. Ozdobou takových mašin není opravdu nic jiného než motor a dvě kola.

Na zapůjčeném speciálu nebylo změn ušetřeno ani osvětlení. Vepředu razí cestu velký kulatý světlomet s čirou optikou, osvětlení zadní části je svěřeno minimalistickému LED proužku sdružujícímu v sobě koncové světlo i brzdovku. A blinkry? Přesunuly se stylově do konců širokých řídítek, kde díky oboustrannému uspořádání sklíček slouží stejně dobře pro pohled zepředu i zezadu.

Honda CX 500 Brat Style v redakčním testu
Honda CX 500 Brat Style v redakčním testu

Zadní část modrého kafíčka prošla hodně radikální odtučňovací kúrou. Od chromovaných víček karburátorů směrem dozadu není už vlastně vůbec nic. Jenom zadní kolo s dvojicí tlumičů. Airbox spolu s podsedlovými panely zmizel a baterie se spolu se svou schránkou i pletencem elektrických kabelů přestěhovala pod převodovku do míst, kde je původně uchycen hlavní stojan. Malým nešvarem café racerů je, že prakticky vše je podřízeno výhradně vzhledu. Když je potřeba baterku vyměnit, ležím půl hodiny pod mašinou a hlavou se mi honí myšlenky temnější než lak na rámu. Výměna akumulátoru na standardní Hondě CX 500 by normálně zabrala asi pět minut.

Start jako umění

Kromě toho, že každý café racer budí pozornost vzhledem, patří do jeho morálního kodexu i patřičný zvukový projev. V případě zapůjčené hondy se této zodpovědné funkce ujala dvojice ultrakrátkých chromovaných výfukových koncovek. Nutno přiznat, že se ctí. Na volnoběh se dvouválec převaluje za basového bublání hodného motoru o minimálně násobně větším objemu. Ve chvíli, kdy padne zelená, vyrážím z křižovatky následován hromovým rachotem a když při podřazení prásknu plynovou rukojetí, kafáč nasupeně plivne do obou výfuků a upoutá na sebe pozornost snad i sochy Palackého v centru Prahy.

Honda CX 500 Brat Style v redakčním testu

Ale než s motorkou, jejíž kořeny sahají do konce sedmdesátých a počátku osmdesátých let, způsobíte rockový koncert, je nezbytně nutné ji nastartovat. Čím je motorka starší, tím zajímavější je tento obřad. Nejprve je třeba otočit kohoutem pod nádrží a pustit benzin. Na automatické ventily nebo elektrické pumpy zapomeňte. Potom je třeba přiměřeně povytáhnout táhlo sytiče karburátorů. Ovšem pozor: sedíme na mašině s laděnými karburátory a přímými vzducháči.

Vytáhnout moc znamená zalít svíčky benzinem. V tu chvíli nemá smysl trýznit baterku marnými pokusy a můžeme si dát další kávu. Vytáhnete málo a motorka nechytne, nebo párkrát zakucká a chcípne. Jednoduše se musí najít ta správná poloha. Jaká? No prostě akorát. Když je nouze největší, umožňuje původní elektronické zapalování Hondy CX i start urputným během. Tehdejší konstruktéři prostě ještě nebyli bezmezně přesvědčeni o neomylnosti elektronických systémů.

Gentleman z minulosti

Kafáč už vrčí ve vysokém volnoběhu a mám čas upravit elegantní zevnějšek, naleštit polobotky, omotat krk šálou a natáhnout rukavice. Táhlo sytiče je zatlačeno do výchozí polohy a prohřátý motor už zase jen bublá. Pomalu se proplétám uličkami staré Prahy, abych se ještě ten samý den spolu s bezmála dvěma stovkami dalších café racerů, bobberů, scramblerů a dalších hodně netradičních mašin zúčastnil charitativní jízdy na podporu výzkumu rakoviny prostaty. To je totiž cílem celosvětové akce s názvem Jízda distingovaných gentlemanů.

Pozice jezdce na kafíčku je jen velmi zřídkakdy pohodlná a výjimkou není ani zapůjčené CX. Nohy jsou hodně vzadu a sedlo je díky cool designu výrazně snížené. Nesmíme však zapomenout, že sedíme v podstatě na závodním speciálu. Takže komfortu je vlastně víc než dost. Tlumiče i přední vidlice jsou po kompletní repasi, ale koncepcí jsou více než dvacet let staré a s tím je prostě třeba počítat.

Honda CX 500 Brat Style v redakčním testu

Dlažba a přejezdy kolejí představují ve srovnání s moderními motorkami téměř vždy malé dobrodružství. Ale to prostě k tomuto kavárenskému žánru patří. Stejně jako rozpačitě působící účinnost předních brzd, kterým zezadu nesměle sekunduje buben.

Ale kamkoli se hnu, všude mě pronásledují zvědavé pohledy kolemjdoucích a francouzsky hovořící turista na starobylém pražském náměstí zvědavě zkoumá, kam zmizela baterka. Motorka s nádechem gentlemansky kultivované divokosti a notnou dávkou nostalgie vyvolává v jezdci i divácích zvláštní vzpomínky na doby, které si ještě mnozí z nás dobře pamatují a přece jsou nenávratně pryč. I to je jistě důvodem, proč kafíčka z jejich výsadního postavení, které si užívají již několik desítek let, hned tak někdo nesesadí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...